Nvidia Shield TV 2019 - två nya modeller

Diskussion i 'Android TV' startad av Swedroid, 28 okt 2019.

  1. ManUnited

    ManUnited Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kanske bäst att beställa nu då om man vill få innan julafton. Den verkar vara slut på alla andra ställen.
     
    bernard gillar detta.
  2. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Påträffade ett störande problem med plex ikväll som förhoppningsvis är temporärt.
    Den klarar inte att skifta automatiskt uppdelade filmer (cd.01 till cd.02), verkar vara känt problem efter snabb googling. Trodde först att det var något fel med filerna jag hade.

    Tänkte tipsa om ett alternativ för att lösa det: Upptäckte att det fungerade att använda telefonen och casta filmen på plex till shielden, då byter den som vanligt när det är dags.
     
    Last edited: 13 dec 2019
    bernard gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu när jag köpt en ny TV i topp klass så inser jag lite av bristerna med android tv just nu. Jag har dock 2017 versionen så undrar...

    Det största problemet med 2017 versionen är det att jag inte kan överlåta uppskallning dynamiskt. Vad jag kan göra är att sätta den i 1080p 60/24 hz. Dock så är långt ifrån allt material 1080p så om jag spelar 720p då kommer shielden få första skala upp til 1080p. Nu vet jag att 2019 versionen ha fått astronimiska förbättringar gällande uppskallning. jag är fortfarande skeptiskt till att använda deras AI uppskallare mot min interna på min Panasonic OLED. Men vad jag undrar kan man med 2019 versionen på ett dynamiskt sätt överlåta överskalningen till TVn dvs att shielden känner av om jag spelar 720p eller 1080p osv ?

    gällande uppskalningen från min panasonic 2017 och min Panasonic oled tv (2019) så är skillnaden väldigt stor enligt mig...

    så om inte nya shielden har stöd för detta ska jag se vad apple tv har för lösning..

    Min Panasonic TV använder Firefox OS med plex, men jag körde en bluray igår (runt 22 GB) och den klara ej av det, så jag kommer helt klart behöva en extern box ändå... men för lägre bit rate material och vanliga streaming tjänster så ger just nu den intern smart tv lösningen bäst bild.

    Jag vet att beta är på gång med shield att den ska kunna ändra upplösning och hastighet dynamiskt men frågan är ju om man kan stänga av uppskalaern helt dvs att den sänder ut 720p om nu det är formatet.

    Är förövrigt bara PRO versionen jag är intresserad av.

    Apple TV 4K kommer sannolikt ha stöd för hdmi 2.1 , då den just nu har hdmi 2.1 port och lär komma en uppdatering som stödjer hdmi 2.1 också framöver skulle jag tro. Det som pratar emot Apple TV 4K är att jag har hört att ljudet är dåligt.
     
  4. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    I Kodi funkar det strålande att automatiskt ändra upplösning och refresh rate baserat på materialet. Sen kan TVn ta över och göra vad du vill med det.
     
  5. markus

    markus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7 Edge
    Telefon 2:
    Galaxy Edge S6
    Telefon 3:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Ipad Mini 3
    Någon som kör VPN aktivt på sin Shield?
    Jag använder det i omgångar (expressvpn) och när jag sedan stänger ner det så funkar inte Netflix eller SVTPlay, verkar som det är någon typ av cachning av något.
    Tycker inte att SVTPlay borde fortsätta strula, Netflix kan jag förstå då de skickar en till olika servrar beroende på var du befinner dig (antar jag).

    Någon som har erfarenhet att dela med sig?

    /M
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Får du att funka med Netflix/VPN, på 2017 versionen så verkar Netflix känna igen att man kopplar upp sig via VPN.
     
  7. markus

    markus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7 Edge
    Telefon 2:
    Galaxy Edge S6
    Telefon 3:
    Google Nexus 5
    Platta:
    Ipad Mini 3
    Använder det inte för Netflix, men för att kunna köra det så var jag tvungen att öppna en tunnel till USA för att Netflix skulle funka. Och för att SVT skulle funka var jag tvungen att koppla mig mot en VPN i Sverige. Och det är inte alltid det går igång.
     
  8. Lips74

    Lips74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kör VPN på shield 2017, funkar utan några problem. Kör undantag på Netflix och SVT play i inställningarna.
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vilken VPN tjänst använder du?
     
  10. Lips74

    Lips74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    OPENVPN
     
  11. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Annars funkar det fint med smart dns om man inte behöver kryptering förstås. Jag kör med det och det funkar fint. Kör eller har kört bland annat: BBC Iplayer, Netflix, Prime Video, Youtube TV, NRK, SVT Play, TV4 Play, Viaplay, Dplay, ITV Hub...
     
    matssoderstrom gillar detta.
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Teach me oh great one, vad innebär det?
     
  13. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Istället för VPN tunnel så ställer man in en dns adress och företaget bakom servicen styr trafiken genom sina datacenter där din ip adress maskeras så att videotjänsterna tror att du sitter i rätt land. Typ så iaf. Själv har jag kört smartdnsproxy ett antal år och är nöjd med den.
     
  14. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Ska tillägga att man kan ställa in det för hela nätverket via routern eller välja att bara ställa in det för en viss apparat.
     
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vilka är erbjuder denna typ av tjänster och vad krävs för att få det att fungera?
     
  16. Ripleyonline

    Ripleyonline Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag använder smartdnsproxy.com men det finns andra leverantörer. Det enda man behöver kunna är att ställa in en ny dns adress på sin Shield.
     
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Den nya uppskalning som finns, kickar den igång för alla appar eller är det bara viss media som skalas upp?
     
  18. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Beställde en Pro från Nvidia shop i går eftersom att ingen annan då hade den i lager. Ett dygn senare så har de fortfarande inte behagat att ens skicka någon bekräftelse, kass! Pengarna är dock reserverade på kortet, så nånting har ju hänt.
    Någon annan som beställt direkt av Nvidia och I så fall hur var det? När fick ni bekräftelse?

    För @Spineshank@Spineshank verkar leveransen tagit en vecka. Kasst när det står klart och tydligt 1 - 3 dagar.
     
    Last edited: 3 jan 2020
  19. Spineshank

    Spineshank Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Fick 1.5 timme efter att pengarna dragits (betalade med PayPal) ett mail med rubriken "NVIDIA - Vi behandlar din beställning". Sen var det tystnad i två veckor tills jag fick leveransbekräftelse.

    Skulle tippa på att dom inte alls hade den i lager, för när jag fick min så dök dom upp hos svenska återförsäljarna också
     
    Vispen74 gillar detta.
  20. auToeXeCc

    auToeXeCc Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Platta:
    Ipad mini 4
    Övrigt:
    Mediaspelare: Nvidia Shield Pro 2019
    För mig är det lite olika på tex IPTV appar. Iptv extreme verkar den inte göra det så ofta men på smart iptv sker det på alla kanaler som inte är 4k.

    När jag streamar i övrigt film material under 4k så gör den ett fantastiskt jobb. Netflix gör den ett bra jobb och även när jag streamar på Plex osv.

    Så kort och gott är jag överraskad hur otroligt mycket snyggare det gör på sig ibland. Men får du upp något med VHS eller sämre kvalitet så är tips att stänga av det, kan se ut som om man typ använder för mycket "sharpen" i en bild i Photoshop eller lightroom.

    Hoppas svaret gjorde dig lite klokare.
     
    Leo83 gillar detta.