[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Antagligen för att en del har ett snudd på kostnadsfritt abonnemang till följd av antalet tipsningar.

    Utan tipssystemet hade nog inte Vimla haft så många kunder kvar, så det var en mycket bra strategi från deras sida.
     
    pobin, KTM, svenix och 3 andra gillar detta.
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Stämmer för min del. Den dagen det försvinner så lär jag byta. Inte för att jag direkt är drabbad av problemen som cirkulerar, mer att jag tycker att Telenors nät har dålig kapacitet där jag rör mig.
     
    svenix gillar detta.
  3. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard - jag håller med. Det är mina tipsningar som håller kvar mig, med 0 kronor i månaden får jag helt enkelt leva med en mer otillgänglig support.

    Men trots 2.0 och något ökande problem senaste halvåret är jag faktiskt i det stora hela nöjd. Men som du säger, jag och andra hade säkert lämnat om vi fick betala fullt pris.
     
    KTM och svenix gillar detta.
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja, håller med fullständigt. Stoppklossen är säkert tipsrabatten, men är man så missnöjd som vissa verkar vara så hade jag inte stannat en sekund oavsett.

    Varför vara missnöjd med livet och bitter när man för 100-300kr/mån kan vara glad och nöjd istället? Men visst alla gör vi olika prioriteringar.
     
    katho, gneken, emerge och 1 annan gillar detta.
  5. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Huvudet på spiken. Förmodligen vill de som skriker inte byta bort ett abonnemang som inte kostar de något. Iofs verkar det inte vara mer än 4-5 pers som står för 95% av skrikandet.
     
    katho, Kingson och Crown gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men det saknar ju relevans. De har inte fått abonnemanget gratis, utan presterat något i utbyte för det. Det är lika legitimt att yttre missnöje över Vimla för denna grupp som det är för de som betalar full månadsavgift.


    Jag är rätt glad och nöjd i allmänhet, men ser inte detta som ett hinder till att framföra kritik gentemot Vimla :) Få vill nog att Vimla skall misslyckas, men det är i mina ögon självklart att uppmärksamma Vimlas snedsteg och inkompetens, såväl som det är självklart att lyfta fram positiva punkter/nya funktioner och övriga förändringar med.

    Man behöver inte bläddra bak särskilt många sidor för att se hur exalterade många blev när de tillsatte en ny communityansvarig (Felix), som ett exempel. Om det sedan blivit bättre eller inte är öppet för diskussion.
     
    Last edited: 16 dec 2019
    Mythos, spoling, pobin och 4 andra gillar detta.
  7. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Men är alla som klagar ens kunder? För man behöver väl inte ens vara kund i alla fall på vimlas forum för registrera en användare för och bara klaga? Kanske har ändrats på senare tid.

    Här i forumet kan ju vem som helst registrera sig oavsett var man är sitt abonnemang.
     
  8. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Har inte påstått att de skulle få ha mindre legitimitet att skrika och framföra sin kritik mot vimla. Jag säger att de som skriker högast är ett fåtal av alla som klagar.
     
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Nej, det tror jag inte. Har varit flera gånger det klagats i Vimlas forum där det sedan visat sig att abonnemangen för de som klagat inte kan hittas när Vimla svarar. Det kan visserligen bero på många orsaker, men själv hade jag gärna sett att Vimla införde så endast kunder fick skriva på deras forum.
     
    Last edited: 16 dec 2019
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Absolut, givetvis skall konstruktiv kritik få framföras och lika så förslag och idéer. Det var ju lite Vimlas grundpelare när man startade och som man numera kanske kommit bort lite från. Får intrycket att du liksom många andra är ganska nöjda med Vimla. Men i denna tråden finns det de som verkar riktigt missnöjda och likaså på Vimlas forum och de var de som mitt inlägg främst riktade sig mot.
     
    Mythos gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag har inte längre Vimla abonnemang. Jag har hoppat av tåget men intresserad av hur det går för andra här.
     
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Inget svar idag (det förväntade jag mig inte heller). Sen har jag mail angående ett annat problem som är obesvarad sedan minst en vecka.
    Hon kan fortfarande inte surfa i annat än snigelhastighet. Bra att de tar bort även det i 2.0
     
    svenix gillar detta.
  13. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Det är det ju väldigt många, som gör naturligtvis. Inga i min familj, vänkrets eller på jobbet är numera kvar hos Vimla. De flesta började droppa av när de började med 2.0 och därmed slutade med allt annat.

    Telenor är så pass unika i hela världen med sin klantiga skötsel av Vimla, så det är intressant att följa, nästan lyteskomik.
     
    spoling och svenix gillar detta.
  14. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Efter SKIs undersökning i september var det väldigt mycket som brakade hos Telenors Vimla-avdelning och Telenor har inte skjutit till tillräckligt med resurser för att lösa alla fel, utan det har sakta men säkert glidit in i det koas som väldigt många kunder helt uppenbarligen drabbas av nu. Detta syns naturligtvis in i en undersökning som gjorts tidigare.

    Att det TIDIGARE fungerat bra, hjälper knappast situationen nu. Har man Vimla 1.0 är man betydligt mindre drabbad. Där är det mest kortbetalningar, fakturor, försvunna sms, försenade sms, tappad täckning, avbrutna samtal, problem att ringa, problem att ta emot samtal, som tycks dominera.
     
    spoling och svenix gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla sticker ut också p.g.a. att de gör saker som ingen annan operatör gjort. T.ex. när Vimla utan förvarning stängde sin viktigaste supportkanal chatten nästan en månad under september.

    Och vid flera tillfällen har Vimla fått för sig att halvera öppettiderna för sin chatt i långa perioder. Och då ska man ha i åtanke att Vimlas öppettider inte är speciellt generöst tilltagna från början. Nu har de t.ex. öppet chatten helgfria vardagar 09-16. Det är 7 timmar om dagen 5 dagar i veckan, summa 35 av veckans 168 timmar som chatten är öppen. Om det inte är helgdagar i veckan för då är det ännu mindre.

    Den allra största kritiken mot Vimla nu gäller svårigheterna att över huvud taget komma i kontakt med supporten. Där tror jag Vimla utmärker sig åt det negativa hållet jämfört med andra operatörer. Vimla har en väldigt låg målsättning med att svara på mail inom fem dagar men inte ens det målet lyckas Vimla hålla. Chatten fungerar heller inte tillfredsställande. Många kunder rapporterar att de försökt nå fram till Vimlas support under flera dagar men regelbundet blivit utkastade ur chatten.

    Vimla har heller inte något organiserat system för att beta av ärenden i turordning. Det finns kunder som rapporterar att de fått 4-5 olika ärendenummer av Vimla när de loggat in i chatten men sedan hör de aldrig något mer från Vimla. Och det finns många kunder som skickat flera mail och fått ärendenummer varje gång men inte fått något svar från supporten.

    Så jag skulle inte vilja påstå att Vimla är en väl fungerande operatör även om jag inte haft problem med mitt Vimla 1.0 abonnemang. Men jag lider dagligen med alla dem i Vimlas forum som har problem och inte lyckas komma fram till Vimlas support. Man kan också konstatera att de flesta av dem som nu skriver i Vimlas forum om problem att komma fram till supporten är nya medlemmar i forumet. Oftast har de inte skrivit något inlägg tidigare. Det är alltså inga "kverulanter" som klagar på Vimla utan helt vanliga kunder som desperat försöker nå fram till supporten.
     
    spoling, jnsson och induktion gillar detta.
  16. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag har ju Vimla privat, helnöjd, aldrig varit något strul. Gratis är det oxå. Bästa som finns om ni frågar mig. Haft det sedan det kom typ. Har även Telia ifrån ena jobbet och Tele2 ifrån det andra. Märks ingen större skillnad på dessa i centrala Göteborg med omnejd. Sambon testade ju Fello, för Telia är dom enda som har täckning ute på landet där hon har hästen. Dom upplevde jag som ett riktigt skämt då jag kör tp test å dom inte levererar mer än 80mbit och vimla levererar över 200 Mbit hemma i trädgården. Men som sagt, vimla har haft strul med betalningar och 2.0 tramset vad jag har läst. Men jag har aldrig upplevt det. Det är lite som med folk som klagar på ComHems bredband. Det suger blablabla. I vissa hus fungerar det toppen och i vissa andra inte
     
  17. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Tycker det sammanfattar det hela otroligt bra.

    Vi här på Swedroid och Vimlas forum tycker och tänker, men i det stora hela så är man trots allt nöjd då man inte har några problem själv. Just att Vimla hamnar på plats 3 över nöjda kunder säger ju att det fungerar helt okej för de allra flesta.

    Sedan finns det som du är inne på mycket att göra bättre och där är det väl bara att hoppas att Vimla tar tag i det. När de startade så var ju supporten fantastisk, men så har man växt ordentligt utan att supporten hängt med i samma tempo.

    Som du är inne på så skulle supporten må bra av att effektiviseras, med bättre system och verktyg och möjligen fler som jobbar med den. Själv har jag dock inte haft något behov av supporten senaste åren då allt bara flyter på :)
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Även om jag hittills inte haft något problem med mitt Vimla 1.0 abonnemang så känns det inte bra i magen att veta att jag står inför en migrering till Vimla 2.0 och alla problem som många Vimla-kunder drabbas av i samband med det.

    Här är bara ett exempel från dagens skörd av förtvivlade kunder i Vimla-forumet som förgäves söker kontakt med supporten. Jag tycker du skall in och läsa lite i Vimlas forum så du vet vad du pratar om:
    upload_2019-12-17_15-8-46.png

    Det här är inte frågan om att vi sitter i Swedroids forum och tycker och tänker som du menar på. Det här är frågan om att många Vimla-kunder far illa ute i verkligheten!
     
    Last edited: 17 dec 2019
    induktion gillar detta.
  19. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Perfekt exempel på vad jag menar med att leva i en bubbla. Man väljer ut ett exempel på någon som hamnat i kläm eller säg 10 personer som hamnat i kläm och väljer att måla upp det som ett superstort problem som drabbar många/alla. När det istället handlar om 10 kunder av 500 000 kunder. Exempelsiffror båda två.

    Hos Vimla kan vem som helst skriva och forumet är lätt att hitta samt att man bli hänvisad dit. Tar vi Hallons forum Teknisk support | Hallons forum som är ganska svårt att hitta in på och kräver att man är Hallon kund om jag minns fel så ser hittar man problem som att sms inte kommer fram, simkort fungerar inte och surfen fungerar inte utomlands. Mer eller mindre liknande problem som hos Vimla.

    Hade samtliga operatörer haft forum så skulle vi ha fått se liknande inlägg hos andra operatörer. Exemplet ovan som du dessutom klistrat in är ju ett tydligt exempel på att användaren även valt fel väg att gå. Det är ett brådskande fall och då skickar man givetvis inget mejl utan tar kontakt i chatten. Hade själv ett mejl jag skickade till 3 för några veckor sedan och där var väntetiden ca 1 vecka och jag kan tänka mig att det är så hos fler operatörer av lite större storlek då e-post normalt sätt är en mindre prioriterad kanal är min erfarenhet.

    Så klart tråkigt när enskilda kunder drabbas, men det kommer alltid att hända oavsett operatör. Sedan hade man kunnat önska att Vimla hade bemannat upp ännu mer, då man endast är 22 personer enligt denna sida och gissningsvis har flera hundratusentals kunder. Fullständigt felaktigt dock enligt mig att utifrån Vimlas forum dra slutsatserna att alla har problem med allt och att Vimla skulle befinna sig i något katastrofläge. SKIs siffror är tydliga på den punkten och även om flera påstår att det gått fullständigt utför de senaste 2 månaderna så tror jag i det stora hela inte mycket förändrats åt något håll faktiskt, men det får vi se nästa år i SKIs siffror.

    Du säger själv att du är nöjd, så varför inte vänta med att byta till 2.0 tills du måste. Alla processer kring bytet blir ju bättre med tiden, men likaså kan något gå fel om några månader. Som jag förstått det så skall ju ett nytt simkort skickas ut och sedan skall en portering ske till Vimla 2.0. Precis som vilket operatörsbyte som helst och därmed kan samma problem uppstå som vid ett byte av operatör.
     
  20. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    @Crown@Crown
    Det luktar förnekelse av något som verkar helt uppenbart. Telenor klarar inte av alla problem med deras Vimla just. De verkar inte heller bry sig om problemen. Världens femte största operatör borde kunna snabbt skjuta till resurser för att slicka solka ner sitt namn.

    Det borde vara mycket billigare att lösa upp kaoset än att i efterhand försöka köpa tillbaka förlorat kundunderlag med dyra annonskampajer och massa specialerbjudanden.

    Jag har ingen bland alla männiksor runt mig som har stannat kvar i Vimla-kaoset. Det skulle vara osannolikt att detta bara skulle finns bland de människor jag känner och känner till. Det måste vara typiskt.
     
    spoling, enokbengtsson, Rasseman och 1 annan gillar detta.