Diskussion: Vilket betalkort passar mig?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Some1, 15 dec 2019.

  1. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Letar efter en uppgradering från min nuvarande swedbankkort för att få ner kostnaden på 250 kr / år.

    Mina krav:

    1. 0 kr årsavgift
    2. Ingen blipp
    3. Ingen kredit
    4. Möjlighet att se saldo via webben på datorn eller i mobilen utan mobilt bankid.
    5. Kostnadsfritt bankomatuttag - minimum 1000 kr / månad.
    Noteringar:
    • Vill ej använda mobilt bankid p.g.a. osäkerheten - går ej begränsa vilka ställen det faktiskt fungerar på(Freja eID har detta).
    • Har ej svenskt pass eller nationell legitimation - det ger extra kostnad att ordna.
    • Har Android med fingertrycksavläsare, kod är inga problem.
    • Har BankID och svenskt körkort.
    • Reser aldrig utomlands.
    • Kredit vill jag ej ha - risk för att man helt plötsligt har 100 000 kr i skuld med 50% ränta låter inte så lockande direkt.
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Låter som att Revolut skulle kunna vara något för dig.
    Möjligen är det kanske ett problem att du inte har nationellt id-kort men för mig och en del andra har det gått bra att skaffa Revolut med ett vanligt svenskt körkort.

    Med Revolut kan du ställa in att du vill stänga av blipp-möjligheten i appen. Det finns också en del andra säkerhetsinställningar som att stänga av magnetremsan och att slå på platsbaserad säkerhet.
     
    Gustav Karlsson, ganmo och bernard gillar detta.
  3. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Det gör mig osäker med identifieringen och brexit. Finns det något alternativ?
    Noterade att Revolut inte hade svenska konton vilket gör att det blir fördröjning vid banköverföringar. I övrigt ser det bra ut.
     
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Vad är du osäker med identifieringen? Brexit kommer nog påverka ganska lite då Revolut har en backup-plan att flytta alla EU-kunder till Litauen om jag minns rätt. Man jobbar även på Svenska konton, men har inte sett någon tidsplan så kan säkert dröja. Revolut i nuläget ersätter dock inte din befintliga bank kan vara värt att nämna, utan det är ett komplement.
     
  5. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Vad saknas för att kunna ersätta?
     
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    * Möjlighet att betala räkningar till plusgiro/bankgiro
    * E-fakturor
    * Autogiro
    * Möjlighet att skicka/ta emot swish

    Är väl några punkter jag kommer på som inte finns hos Revolut men hos min vanliga bank.
     
  7. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Trygghet.

    Risk att de låser kontot pga automatiska algoritmers analys av ditt beteende.
    Revolut är inget bankalternativ, endast betalkort. Skulle aldrig ha mer pengar på det kontot än jag kan tänka mig förlora.
     
    darkshippo och Buzz gillar detta.
  8. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Håller väl med till viss del, samtidigt tycker jag Revolut mognat.

    Konton blir ju även låsta hos vanliga banker. Så länge man inte sysslar med något skumt och kan tänka sig skicka in ev. dokumentation till Revolut om så sker så tycker jag inte man skall vara rädd för det.
     
    ac1976 och bernard gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag känner mig trygg med Revolut. Har inte råkat ut för några knepigheter.
    I viss mån ersätter Revolut en vanlig bank men inte fullt ut. Det finns t.ex. tjänster för valutaväxling och automatiskt sparande m.m. Istället för Swish kan man skicka pengar direkt till andra Revolutanvändare i appen.
    Det jag saknar är svenskt kontonummer och möjlighet att enkelt betala svenska räkningar med OCR-nummer. Kanske det kommer?
    Jag skulle inte ersätta min vanliga bank med Revolut i dagsläget. Men frågan gällde ett gratis betalkort och där tycker jag absolut att Revolut är ett av de bästa alternativen.
     
    utor och bernard gillar detta.
  10. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ok, det låter som punkter som inte riktigt rör kortet så då är det lugnt för mig. Är ute efter ersättare bara till själva betalkortet. Kommer ha kvar vanliga banken men inte själva kortet.

    Testade skapa ett Revolut konto nu men måste vänta på min bank öppnar upp utlandsbetalningstjänsten så jag kan göra IBAN överföringar.

    Angående dokumenten att skicka in så borde väl det inte vara farligt om de kommer på vift? Jag menar, det förändrar ju inte vem jag är. Eller är det nåt jag missat?

    Fun fact: Har ej swish idag p.g.a. mobilt bankid kravet. Fast tror inte Revolut kan ersätta på den punkten då det nog är för få som har det.
     
  11. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1

    Med så mycket begränsningar så får du fortsätta betala 250 kr/år till Swedbank. Utvecklingen har gått så pass långt att Mobilt bankid är i princip krav för identifiering av sig online. Sen är risken betydligt större att ha ett betalkort än ett kreditkort. Blir du skimmad eller någon gör en obehörig transaktion så är det dina pengar som blir låsta /stulna, medan på ett kreditkort så är kreditutrymmet. Dessutom så kan det blir svårt om du någonsin vill hyra en bil (om du har körkort) då många uthyrare kräver ett kreditkort för att få göra det. Sen vågar jag nog säga att risken mellan bankid och mobil bankid så är det förstnämnda ett större risk, då du normalt sett inte har root access på din mobil. Det har du på din dator.
     
  12. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Började titta alternativ då det verkar finnas en del trevliga funktioner nya kort(neobanker tror jag det heter) samtidigt som man måste göra det för att få driva på konkurransen och utvecklingen. Denna makt har vi konsumenter :)
    Så vore kul om man hittade något som passade, men är inte sur för om jag misslyckas.
    Har precis varit i kontakt med min bank för att öppna upp internationella överföringar så får se om det kommer fram snart så jag kan testa mer.

    Trist om det är skillnad på kreditkort och betalkort när det gäller skydd för konsumenten. Med revolut kan jag åtminstone begränsa summan de kan dra maximalt(de kommer aldrig kunna ta mer pengar än vad som finns på kortet, till skillnad från kreditkort där man har jättemycket i kredit). Revolut verkar ha virtuella kort som man skulle kunna testa mot prenumationstjänster.

    Angående bankid är mitt argumment att det släpps uppdateringar till datorn direkt när säkerhetshål blir kända, medans jämför du med Android så om man har tur får man vänta någon månad. Dessutom slutar tillverkarna att skicka säkerhetsuppdateringar redan efter 1.5 år tyvärr :(
    Jag hade använt mobilt bankid om man antingen kunde begränsa det till att bara funka för vissa appar/tjänster eller att den alltid krävde en skrapbingokod som man får utskickat med posten.
    Det ska tilläggas att jag idag inte känt något direkt behov mobilt bankid - förutom kanske nu när jag tittar på olika betalkort.

    Jag håller med dig angående begränsa access - saknar bättre sandboxing i windows för applikationer - miniräknaren kan komma åt kameran eller filsystemet utan att fråga om lov... Däremot har windows default åtminstone windows defender aktiverat.
    Man får antingen leva med som det är eller överge produkterna beroende på sin säkerhetsnivå helt enkelt.
     
    Droid55 gillar detta.
  13. Martin9z9

    Martin9z9 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2019
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Om du blir skimmad på ett kreditkort så ersätter bolaget som utfärdat kortet till dig och du blir inte av med några pengar. Händer det på ett debit (typ revolut) blir du av med dina pengar och processen blir genast längre.
     
  14. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Ett betalkort med siffror som är upphöjda så har du i princip en kredit eftersom det inte kräver att terminalen är online. Du kanske minns den manuella kortdragningsmaskinen där man la korten först och sen en slip på den. Sen drog man en press över den så kopierades kortnumret på slippen.

    Jag har handlat på flygplan och på kryssningsfartyg och där har terminalen. Inte varit online heller.

    Det kan du inte göra med maestrokortet som är ett onlinekort och siffrorna är tryckta på kortet.

    Men du har betydligt större hot med malware på en windowsburk. Där tycker vi att det är olika. Sårbar
     
  15. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Det låter som swedbank möter dina krav. Har du provat förhandla bort avgiften på 250kr/år?
     
  16. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Vilket kreditkort har 50% i ränta? Sen kanske man kan nöja sig med 10K i kredit för att inte använda upp kreditutrymmet.
     
  17. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tycker absolut t.ex komplett kort borde vara intressant, be om en låg kredit och gör istället extra inbetalningar för att hålla krediten så lite nyttjad som möjligt. Gratis och cash back.

    Extra om man kör via Revolut eller Curve men gott nog utan dess tjänster.

    Som så många andra redan nämnt så står bolaget för eventuell felaktig debitering om kortuppgifterna gått på vift. Klar fördel enligt mig då man har kvar sina pengar på sitt vanliga konto.


    Kom på att klarnakortet med finns där de debiterar via autogiro. Med gratis.
     
    Last edited: 18 dec 2019
    darkshippo gillar detta.
  18. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Kan vara viktigt att poängtera att man inte får ligga på plus hos Komplett. Att betala av "skuld" när som helst är dock helt OK. Ligger man på plus så kan de ringa upp och informera att det är förbjudet och gör man det igen så blir kortet uppsagt.
     
    darkshippo och chraist gillar detta.