Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Snöros

    Snöros Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, är ny på detta forum. Har sedan en tid tillbaka en ES2. Skulle jättegärna vilja hitta ett lås som fixa att låsa fast sparkcykeln när man t ex handlar mat. Någon som har löst detta problem på ett smart sätt? Tack på förhand.
     
  2. jens.m

    jens.m Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Köpte Biltemas bygellås, det är inte optimalt då det är på gränsen till att vara för stort. Men vilket annat något mindre lås borde fungera utmärkt.
     
  3. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Har ett Abus microflex 6615k som jag låser genom bakhjulet och runt någon stolpe med.

    I allmänhet, tänk på att inte låsa exempelvis runt styrstången då det bara krävs att man skruvar loss 4 insexskruvar för att helt separera den.
     
    Snöros gillar detta.
  4. gbglollo

    gbglollo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,jag har en Ninebot ES2a. Styret blir mer & mer "löst" och måste dras åt. Ser på Youtube att man kan fixa det själv men känner mig på tok för oteknisk för det. Vet någon om det finns någon i Göteborg som kan laga denna modell? Ser ut som ett/flera specialverktyg behövs som jag inte tror medföljde vid köpet. OM man skall ge sig på att försöka laga själv efter Youtubeklippets instruktioner hur får man då tag på sådana verktyg? T
     
    Snöros gillar detta.
  5. Fazatchmo

    Fazatchmo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för input! Jag försökte gå igenom hela kortet men hittade inga uppenbara fel. Någon böjd kontakt kanske men inget direkt bränt. Jag har dock ingen jätteerfarenhet av felsökning av kretskort.
    Nu har jag iaf beställt ett nytt på banggood.com. Så får vi se om det hjälper.

    Vet någon om det går att köpa kontrollkort från Sverige? Det är ju lite skralt än så länge med utbudet av reservdelar från svenska butiker.
     
  6. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Kolla närmsta cykelaffär kanske? Eller ring flertalet i Göteborg.

     
  7. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Någon som vet vad som kan ha hänt min ES2a? Körde i ca 15km/h och displayen slocknade helt plötsligt. När jag stannat märkte jag att framhjulet rullade trögt, precis som om motorn låg på och bromsade. Displayen gick att tända igen och inga felmeddelande men hjulet rullar jättetrögt och jag får inte igång motorn. Tips? Kanske lika bra att kontakta Inet då det fortfarande är garanti på den..
     
    Last edited: 11 dec 2019
  8. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Bara att kontakta inet. Har du fortfarande garanti så kommer dom skicka iväg den på lagning. Antagligen kommer ninebot säga att det inte är lönt att laga den och du får då välja om du vill ha en ny från inet eller pengarna tillbaks (du får tillbaks vad du köpte den för, inte vad den är värd idag).
     
  9. Fazatchmo

    Fazatchmo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag äntligen fått hem nytt kontrollkort. Så, igår spenderade jag 4 timmar på att byta/förlänga kablaget nere vid framhjulet och montera nytt kontrollkort inklusive display.

    Resultat: Nu är det inte kortslutning längre (tror jag), dvs hjulet låser sig inte helt och hållet bara man kopplar ihop gul och blå kabel. MEN när jag gasar så vibrerar framhjulet rätt mycket. Små hastiga vibrationer istället för att det låser sig. När jag inte gasar kan jag rulla den precis som vanligt. Vibrationerna uppstår bara när jag gasar.

    Har laddat upp båda batterierna igen och kopplat upp mig mot appen och uppdaterat firmware. Är det nåt mer jag kan kolla innan jag dränker in skiten i bensin, tänder på och skickar brasan tillbaka till Segway?
     
  10. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Svårt läge men kolla så att dina hall sensorer är (rätt) kopplade och fungerar.
     
  11. Fazatchmo

    Fazatchmo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Det fick vara nog nu. Kollade kablaget igen och skruvade även isär gas och bromshandtaget för att se till att magneterna satt rätt. Men likt förbannat vibrerade det.

    Så, idag köpte jag en ny es2, i butik inkl garanti, och flyttade över extra batteriet till den nya. Kommer ha den gamla till reservdelar.

    Men kom också på att eftersom de flesta es-scootrar bränner upp sig själva nere vid framhjulet efter ett visst antal mil, kanske man redan nu ska se till att isolera kablarna och kopplingarna. Se till att dom inte smälter ihop, kortsluter och bränner kontrollkortet.

    Någon som tror det är en bra idé? Vad skulle man isf kunna använda att isolera med? Aliminiumfolie av nåt slag?
     
  12. Danielssson

    Danielssson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Nyinförskaffad es4 (begagnad) och panel verkar variera i ljusstyrka. Någon som har en gissning på varför? Har ej öppnat upp ännu..
     

    Bifogade filer:

  13. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Den har stått igång under en lång tid. Antagligen stått på laddning under flera veckor. När den är fulladdad så är inte första siffran tänd med resten är upplyst.

    Hade samma på min efter semestern när jag glömde laddaren i under två veckors tid.
     
  14. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Kan meddela hur det gått med mitt case för de som är intresserade. Jag lämnande in den hos INET 12/12. Den 2/1 mejlade jag service och frågade hur det går. INET hade då skickat den till Segway men dom hade inte gjort något med den. Inte så konstigt kanske med tanke på julen. I fredags (10/1) ringde jag upp serviceavdelningen hos INET och fick samma besked, Segway har inte börjat titta på den. Men killen bad mig vänta lite i telefonen vilket jag gjorde och efter en stund var han tillbaka och sa:

    -Vi tycker att Segway borde hunnit återkomma med ett besked nu och då dem inte gjort det bestämde vi oss för att skicka dig en ny.

    Måste faktiskt kredda INET här för sitt sätt att lösa ett serviceärende på absolut snyggaste sätt. Riktigt bra skött. Nu var det iofs inte mitt första köp hos dem men definitivt inte det sista heller :)
     
    Tjotte och Fluffybreeze gillar detta.
  15. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Håller med. Tog också väldigt lång tid innan inet fick svar från segway ang min vilket dom bad väldigt mycket om ursäkt för. Dom skickade en ny som även den tyvärr gick sönder redan efter mindre än en vecka.

    Jag skrev att jag hellre ville ha pengarna tillbaks denna gången istället för att få en ny ES2. Inom en vecka hade jag hela orginalbeloppet för min order återbetalat.
     
  16. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Jag tycker man blir ordentligt smutsig efter ha åkt i regn och rusk - känns inte som skydden kring däcken funkar så bra? Har ni tips på hur man blir mindre skiten :) ?
     
  17. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Denna köpte jag på Biltema efter tips i tråden. Funkar alldeles utmärkt.

    27-848.JPG
     
    Last edited: 15 jan 2020
    MaLund13 och Thade gillar detta.
  18. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Samma här. De skydden funkar fint. De funkar även för Voi. ;)
     
    Thade gillar detta.
  19. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Min retur drog ut på ut på tiden då INET inte hade någon låda att skicka tillbaka den i, så jag får min ES2:a krediterad istället. Funderar på att köpa mig en elcykel istället. Det innebär att jag har ett extrabatteri till salu om någon är intresserad + laddare.

    Edit: Batteriet sålt
     
    Last edited: 28 jan 2020
  20. ratgull

    ratgull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag köpte min ES2 idag. På Bikester för 3135kr inkl frakt. De flesta dagar säljer de för 3990kr men stundtals för mitt pris.
     
    Tjotte, MaLund13 och Thade gillar detta.