Xiaomi Mi 9 - Garantiärende: Åteförsäljare eller Xiaomi?

Diskussion i 'Xiaomi Mi 9' startad av wrkdrojd, 4 dec 2019.

  1. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hej,

    Häromdagen startade jag en tråd då en svart fläck uppträdde på min kamera (Skadat glas vid kameran - fixable?).

    Jag har idag besökt en telefonreperatörsbutik och enligt deras verktyg så finns det inga yttre skador på varesig skärm, hölje eller kamera. När han undersökte vidare så fanns det ansenlig mängd smuts innanför glaset vid kameran och det upplevdes märkligt dels 1) bara 3 månader gammal telefon dels 2) kamerahöljet/området såg tätt och helt oöppnat ut.

    Han rekommenderade att initiera ett garantiärende.

    Så, mina vänner - jag har inte gjort detta tidigare...

    Är mina chanser till framgång bäst via Netonnet (där jag har köpt den) eller via Xiaomi direkt?

    Vad ska jag tänka på? Är mina chanser reko/dåliga?

    Hur lång tid tar det, på ett ungefär? :)

    Tack på förhand. Ni är guld som vanligt.
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Xiaomi har vad jag vet ingen officiell support i Sverige utan det ska skötas av återförsäljarna.

    Du har nog tur i oturen att du köpte av Netonnet som brukar vara bra att göra med vid reklamationer.
     
  3. dunderbusen

    dunderbusen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB
    Lyssna med Netonnet först. Erfarenheten av Netonnet är att dom är väldigt bra. Du får kanske inte en ny mobil utan den skickas iväg och blir reparerad.
     
  4. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har bara bra erfarenheter av Netonnet och deras bemötande om man har problem. Jag har aldrig haft problem med att få hjälp av dem!
     
  5. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Xiaomi har ju närvaro i Sverige nu https://www.mi-store.se/sv/
    Både webbutik och fysik närvaro. Men man skall alltid i Sverige gå till köpstället.
     
  6. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Tack för all feedback! Pjuh, vad skönt att höra att Netonnet verkar rekorderliga. :) Återkommer med hur det går.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mi-store reparerar bara Xiaomi-lurar som de själva har sålt. De lagar inte Xiaomi-lurar som är köpta på andra vägar. Det finns också många som är missnöjda med Mi-stores sätt att sköta servicen.
     
  8. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jo då, det är ju det jag säger att man skall gå till stället där man köpt telefonen så klart. Jag har köpt Xiaomi både från Mi-Store och Netonnet så det är inga som helst problem. Jag har bara goda erfarenheter när det gäller MiStore också.
    Har man köpt en telefon från Kina får man ju vara beredd att skicka tillbaks den till Kina också!
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mi-store.se/samma distributör säljer till Netonnet, så det bör gå att faktiskt vända sig till mi-store.se. Tror även detta gäller webhallen.

    Inet däremot köper in Xiaomi-produkterna på annat håll, vilket gör att man bara har möjlighet att vända sig till dem.
     
    svenix gillar detta.
  10. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Uppdatering: Netonnet bekräftade att detta var ett garantiärende och den skickades då till verkstad.

    Verkstaden lagade telefonen: man uppgav att man bytte linsen. Man skrev vidare att telefonen var testad och fungerande.

    Idag när jag fick hem den så kvarstår samma problem - en svart fläck på huvudkameran.

    Jag ska iväg på utlandstjänst om 2 veckor och vågar inte chansa med ännu ett garantiärende. Har jag någon typ av "rättighet" att få telefonen utbytt mot en likadan?
     
  11. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Gå tillbaks till Netonnet och visa dem att felet inte är fixat och prata med dem. Bäst är ju att gå till ett varuhus, men om du har långt måste du ju kunna prata med dem på telefon i alla fall. Tyvärr har de nog ingen absolut skyldighet att byta ut den före det att de haft den på lagning en gång till (osäker på antalet gånger).
    Men förklara läget för dem så får du väll hoppas att de ger med sig! Inte mycket mer att göra än att vara tjatig om de inte ger med sig.
     
    bernard gillar detta.
  12. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    De som sålt varan har två försök på sig att laga den. Misslyckas de efter detta har du rätt att häva köpet, enligt ARN.
    Hävning efter flera försök till reparation av fel
     
    GunnarWik gillar detta.