Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Herregud, mjuka vinterdäck är bra, annars kan ni köra på linglong eller achilles??

    Göllande friktion så ligger Nog hakkapeliitta serien i topp, jag har typ bara sålt den modellen när det är friktion till dom kunder som vill ha ett säkert, tyst däck.

    Övriga köper goodyear som inte heller är dåligt men inte lika greppvänliga tycker jag i snö/is som hakkapeliitta. Men man tummar inte allt för mycket på säkerheten jämfört med å köpa asiatiskt...
     
  2. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Mina conti har väl vunnit de flesta tester, handlar inte om att jag vill ha hårda däck (läs kina däck).
    Jag fattar att det ska vara mjukt men däcksidorna är för mjuka på friktion och med en bil med massa effekt så blir det jävligt ”sladdrigt”.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack för tipsen! Jag pendlade lite mellan Contact 7 och R2, men blev till slut R2 då jag fick ned priset lite.

    Har bara hunnit med stadskörning ännu, men nu då det regnat mycket har greppet varit fint. Tycker att de är rätt tysta med, men så bytte jag från en uppsättning dubbdäck också :)
     
  4. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Kommer garanterat funka perfekt, kör man bara lite vettigt så är de lugnt. De flesta märker inte ens av att de är sladdriga [emoji6]
    Men när man som jag har problem med 190km/h begränsningen så vill man gärna att däcken levererar också. Var inne på att köpa europeiska däck för att få hårdare stommar.
     
    bernard gillar detta.
  5. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Håller med dig helt, det jag avsåg med mjuka är just stommarna.
     
  6. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja det säger inget om. [emoji106] Låter rimligt att tyskarnas däck är hårdare i stommen dock troligen marginellt än finnarna.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Står i valet och kvalet om jag ska laga denna parkeringsskada. Det är en smitning, men eftersom inga vittnen finns så åker jag på att betala själv. Min försäkring har självrisk på 6000 kr.

    Bilen är en Peugeot 308 SW från 2015, värd kanske 100 000 kr. Som det ser ut nu är planen att köra den så länge den är driftsäker. Den passerar snart 10 000 mil.

    Utseendet ger jag personligen fan i. Det är en pendlar-/familjebil.

    Min tanke är i så fall att räta ut bucklan och fylla i med ett färgstift. Hur hade ni gjort?

    AEB714D4-CD99-48E4-B1ED-9A424CA1E477.jpeg
     
  8. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Tuta och kör vidare. Fylla i med färg är väl bra för att skydda mot rost, om det nu är metall under :)

    Borde finnas firmor som fixar det där för mindre än 6000kr. Om du nu vill åtgärda det.
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Man behöver både rikta och lacka om dörr + skärm om man ska få det perfekt säger de.

    Kostnad ca 10 000 kr.

    De var inte intresserad av ngt mindre. Men det kanske nån annan är.

    Less blir man i alla fall. Tänk att man inte kan stå för vad man gjort med andras bilar.
     
  10. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Finns en särskild plats i helvetet för smitare..

    Personligen hade jag inte lagt 10% av bilens värde på en kosmetisk reparation. Inte på en ren bruksbil iallafall. Men det är jag :)
     
  11. inact_0054

    inact_0054 Guest


    Oj vilken tråkig ”julklapp” :(
    Svårt att säga hur jag skulle ha gjort. Vid en bruksbil som man ska ha till över 20.000 mil hade jag nog inte lämnat in den, för det kan ju komma fler liknande skador.

    Fast är man en person som t.ex. stör sig på att se det varje gång man tvättar bilen så skulle jag åtgärda det. Så får man sinnesro och slipper tänka på eländet efter 10.000 mil till :P
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Reparationens faktiska kostnad är runt 10 000 kr. Men jag betalar bara självrisken på 6000 kr via min vagnskadeförsäkring. Så det blir väl kanske 6% av bilens värde då. Det som får mig att tveka är att jag vill ha kvar möjligheten att sälja bilen vid behov. Det skulle t.ex. kunna hända att jag får en förmånsbil, att familjen blir för stor eller något annat. Å andra sidan så är planen just nu att köra den minst 10 000 mil till och då får man säkert fler skador. Hur mycket tror du denna skada sänker värdet om man bucklar ut och fyller i med färgstift?

    Jag tror att systemet med bonus vid skadefria år är en stor bov i dramat. Om man sitter på kanske 10 skadefria år och råkar skada en bil lite lätt så är det nog inte speciellt lockande att få dyrare försäkring i flera år framåt + betala självrisk. En smitning kan lätt spara 10 000 kr totalt. Fortfarande otroligt lågt, men begripligt när det handlar om så mycket pengar.
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det enda jag egentligen bryr mig om är den ekonomiska faktorn. Jag tror inte att jag ska sälja bilen i närtid, men samtidigt kan ju förutsättningarna förändras i livet. Men jag tror att jag lagar den så gott jag kan själv faktiskt. Det kan som sagt komma fler liknande skador..
     
  14. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Laga hjälpligt på egen hand. Värdet sänks inte tillräckligt mycket för att det ska vara värt att reparera. Framförallt inte om den ska gå 10.000 mil till :) På den sträckan lär det tillkomma fler kosmetiska defekter.
     
  15. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Om du orkar och har ett vittne som kan intyga att skadan inte fanns där innan bilen parkerades så kan det vara värt att vända sig till Trafikförsäkringsföreningen:
    Mitt fordon var parkerat - Trafikförsäkringsföreningen

    Har du tur så kan dom stå för en del av självrisken (om jag har förstått saken rätt).
     
    Last edited: 22 dec 2019
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Gjorde ett försök faktiskt. De sa att det inte var ”omöjligt” att jag inte orsakat skadan själv, vilket det måste vara för att man ska få ersättning.

    Allt går väl i teorin, men hur man ska lyckas med den här skadan själv övergår mitt förstånd.
     
  17. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Tff verkar ju inte helt lätta att övertyga, men det är ju förståeligt med tanke på hur många bedrägeriförsök som förmodligen utförs.
    Uppdatera gärna med hur allt fortlöper, eller menade du att du blev nekad?
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag blev nekad ja.. :(

    Dröjer väl inte länge förrän alla har dashcams även i Sverige. Det hade eventuellt räddat mig i det här läget. Åtminstone om man haft både framåt och bakåt så hade man nog kunnat se vem det var!
     
  19. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra! Himla störande att behöva betala för andras klantighet :mad:
     
  20. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Bilden visar inte riktigt skadans omfattning så jag kan inte ge något riktigt svar, men det finns på många orter firmor som drar ut bucklor och det brukar bli rikigt bra. Det förutsätter dock att det inte är skador i lacken.

    Man kommer snabbt upp i 6000:- om man lagar en skada seriöst. Riktning eller byte av del, demontering + montering av eventuella lister och/eller emblem (mer i en dörr), transport till och från lack, lack inklusive deras arbete. Visst, en lokal firma som hellre spacklar än gör det enligt tillverkarens normer kanske kan göra det billigare. Jag skulle välja buckelfirma om det inte är skador i lacken, eller om det räcker med lackstift, annars riktigt åtgärd på auktoriserad verkstad.