[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kan du sluta med ditt trams?
     
    induktion gillar detta.
  2. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Det låter ju lovande. Som det är nu så tappar man ju täckning för röstsamtal pga att VoLTE saknas. Kan ju förekomma att man får in 4G på 800 Mhz men att 2G/4G saknas och då fungerar surf men ej samtal vilket är tråkigt i jämförelse mot Halebop. Ska nog skicka ett mejl till Fello och fråga om tidsplanen då, för den hade du inte?
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Varför ska du tappa täckning för röstsamtal? Din telefon gör en "handover" från 4G till 3G utan att du märker det, om du har bakgrund data så fortsätter den dock i 3G hastighet. När samtalet är avslutad så gör den en "handover" igen till 4G, all bakgrund data fungera båda före o efter samtal som det ska förutom hastigheten när den hoppar mellan 3G och 4G.

    Gällande tidsplan hade de sagt sommaren 2019. Detta kunde de uppenbarligen inte hålla då de blev uppköpta av Telia. Sen när jag snackat med de för några dagar sen har sagt att Telia kommer att implementera det när som helst hos Fello men att man har vissa prioriteringar för tillfället.
     
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Någon "handover" kan inte göras från 4G till 3G/2G om något sådant nät inte finns, därav exemplet på 800 Mhz 4G. Det är därmed fullt möjligt att ha 4G-täckning men inte kunna ringa/ta emot samtal med Fello om man har otur och befinner sig på fel plats. När VoLTE är på plats så löser det sig dock, men tillsvidare så fungerar ju inte Fello medan t.ex. Halebop gör det i ovanstående fall.

    Skickade faktiskt ett mejl till Fello nu och frågade om tidsplan för VoLTE och eSIM. Kan återkomma i tråden när jag fått svar :)
     
    Das Erdbeerkuchen och Snah gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns det verkligen ställen, där det bara finns 4G men inte ens 2G? Jag har aldrig varit med om det isåfall
     
    inact_0054, 6150 och night77 gillar detta.
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Hänger inte med i det du skriver, Fello har exakt samma tillgång till nätet som Telia och Halebop, VoLTE är endast för att kunna köra data och samtal samtidigt i 4G.

    Varför ska inte finnas nät (2G/3G) där 4G finns? Kan du get ett exempel på nån scenario?
     
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Är du ute i skogen så ja, 2G körs på 900 Mhz och 3G lika så (till viss del) i Telia nät. Medan 4G körs bland annat på 800 Mhz och ev. 700 Mhz om man kommit igång med det. En längre Mhz ger en längre räckvidd, därför är det fullt möjligt att ha 4G men sakna möjlighet till 2G/3G.

    Kikar man på B28 (700 MHz) så har 700 Mhz en räckvidd på 161.70 km^2 medan B8 (900 MHz) säger för 900 Mhz en räckvidd på 116.60 km^2. Dvs en skillnad på 45.1 km^2.

    Så nej, VoLTE har även effekten att man får bättre samtalstäckning. Därför tråkigt att man inte fått VoLTE på plats än.
     
    GunnarWik gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det måste vara en väldigt speciell fall för din del, har aldrig varit med om det att det finns 4G täckning men inte 2G eller 3G för att ofta byggs alla dessa tekniker på samma torn och dessutom har 2G och 3G ofta längre räckvidd än 4G, speciellt i skogen.
     
    jnsson gillar detta.
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja, det stämmer att man använder alla tekniker på samma mast ofta.

    Men som du ser så når 4G ut upptill 161.70 km^2 medan 2G/3G klarar 116.60 km^2. Dvs nästan 39% längre 4G-signal än 2G/3G så visst blir det ganska stor skillnad men det är främst i skog/fjäll och ställen där masterna sitter glest där skillnaden märks.

    Så något väldigt speciellt fall är det inte frågan om utan ett ganska vanligt ifall man vistas i områden med generellt dålig täckning och då kommer VoLTE göra stor skillnad.

    Så hoppas du har rätt att VoLTE kommer snart, men så länge så kan det vara värt att välja Halebop/Telia om man vill ha den bättre täckningen som VoLTE bidrar med.
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Javisst, jag tänkte ge Fello typ ett halvt år till, om de inte kör med VoLTE vilket jag tror de kommer att göra så byter jag till Halebop eller Telia då de kommer säkert o köra 5G.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Viktigt att tillägga är att det där är ju under optimala förhållanden en räckvidd som anges, det är ju också om operatören inte gjort någon anpassning.

    De olika operatörerna kan ju sedan ställa in effekt för sina siter och därmed anpassa räckvidden för att nätet ska bli så stabilt som möjligt. Kollar man till exempel på Telias täckningskarta där de byggt ut med LTE700 visar 2G-samtalstäckningen fortfarande ett större täckningsområde än 4G.

    Telia kan ju mycket väl själva ha valt att 2G-nätet ska ha större räckvidd än 4G-nätet. Tekniken som används för 2G är väl inte heller lika känslig för anslutningskvaliten som, framförallt, 3G?

    Rätta mig gärna om jag har fel.
     
    night77 gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan man se på Telias täckningskarta hur täckningen är på B28/700MHz bara gällande 4G, och inte alla 4G band? I så fall, hur?
     
    night77 gillar detta.
  13. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Om inte annat så är Halebop trevligt med 600 Mbit, sedan om 5G kommer där i början eller inte blir intressant. Skulle inte förvåna mig om Telia behåller det för sig själva i början.

    Nej du har helt rätt, gick inte in såpass på djupet. Men det är absolut optimala förhållanden på avstånden och som du säger kan operatörerna ställa in effekt därefter vilket görs i stor utsträckning då man inte vill ha master som är för starka och därmed tar alla kunder och sedan överbelastas utan man anpassar effekten efter hur mycket master man har i området för att försöka få en jämn fördelning.

    Att samtalstäckningen är större generellt på 2G idag är inget konstigt, var väl alldeles nyligen man började rulla ut 4G på 700 MHz? Så skillnaden kommer ju snarare växa med tiden.

    Hur känsligheten är på 2G/3G/4G låter jag någon annan gärna få kommentera då jag saknar kunskap i det området. Men har svårt att tänka mig att det faktiskt är någon större skillnad då alla systemen är digitala. Däremot kanske att 1G var mindre känsligt då det är analogt, men det är ju orelevant då 1G inte finns kvar.
     
  14. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Källa på att 82 mbit är den lägsta hastigheten bland svenska operatörer, tack.

    Återigen detta prat om hastighet. Som en som använt en hel del bandbredd genom åren: Vad i helskotta är det du/ni ska göra som kräver högre hastighet? Fildela? Streama 4k? Ni låter precis som säljare som försöker pracka på vardagsanvändaren ett dyrare abbonnemang med högre hastighet. "Jaså, du har en son som spelar online ibland och en dotter som använder YouTube, då behöver du MINST 40 000 miljarder mbit för att kolla din webblaska och göra bankärenden."
     
    Millicom, AndYAce, Leo83 och 1 annan gillar detta.
  15. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Skönt att vi i alla fall är två med någorlunda vettig syn! [emoji23] Nej då, det finns legitima anledningar, men det gör ju varken från eller till med 82 eller 820 mbit för att surfa, kolla Swedroid eller spela Quizkampen.
     
    Das Erdbeerkuchen och Leo83 gillar detta.
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag använder min privat lur ofta som Hotspot och ofta ligger jag på 75—80 mbit så det kvittar hur mycket högre hastighet finns för att man ligger konstant på riktigt bra hastighet. Dessutom kommer Fello säkert att höja upp hastigheten när den inte räcker till det mest förekommande uppgifter i en mobiltelefon.
     
  17. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Den teoretiska maxhastigheten är ju inte nödvändigtvis samma som den faktiska (max)hastigheten på en viss plats.
    Du har knappast någon nytta av att operatör X har Y som max hastighet om du bara får ut en bråkdel av det på platsen du befinner det.
     
  18. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Våren 2020 siktar Fello på men tidsplanen är osäker fick jag som svar.
     
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    De vill gärna ha igång funktionerna så de kan stå sig bra mot Hallon o Comviq som har faktiskt VoLTE. De är närmare deras prissättning o modell än vad Halebop är. Dock allt beror på hur Telia tänkt sig där, jag tror personligen att under 2020 så kommer de o släppa VoLTE, e-Sim och så höja upp hastigheten i nätet när 5G körs igång.
     
  20. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    När kommer 5G igång tror du?