Diskussion: Morrowbanks kreditkort (fd Komplett Mastercard)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 9 jan 2019.

  1. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Jag testade att maila komplett igår och fick faktiskt svar redan idag (överraskande nog).
    Inget positivt svar däremot. biofgar det nedan
    Så verkar som många tidigare nämnt i tråden att komplett tyvärr inte har möjlighet att höja personers tilldelade kredit överhuvudtaget.
     
    chhans, svenix och Sale gillar detta.
  2. Staffan123

    Staffan123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag har nu använt Komplett-kortet kopplat till Revolut i en dryg månad, och har även betalat den första fakturan.

    Fungerar bra att betala och göra topup (har dock fortfarande inte blivit beviljad auto-topup trots att jag gjort topup minst 10 gånger).

    Gällande Komplett så är jag inte särskilt nöjd förutom 2% cashback (som troligtvis försvinner när dom upptäckt att Revolut inte är ett internetköp).

    Nackdelar som jag ser det är:
    1. Det går ej att ansluta till autogiro eller e-faktura, utan man får fakturan på mailen. Om mailet skulle komma bort eller om man helt enkelt glömmer någon månad, så åker man på räntor och avgifter som nog kostar mer än årets cashback, skulle jag tro.
    2. Deras webbplats är seg. Och då menar jag seg. Speciellt när fakturan kom så tog det minuter mellan att man klickade på något tills den var klar. Riktigt störande.
    3. Transaktioner tar flera dagar på sig att dyka upp. T.ex. när jag skulle verifiera kortet mot Curve, så var det omöjligt att göra klart verifieringen eftersom koden på kontoutdraget ej gick att se samma dag.
    4. Går ej att skaffa extrakort
    Jag kommer troligtvis att avsluta Komplett-kortet på grund av dessa nackdelar. Speciellt den dag man inte längre får 2% då man gör topup mot Revolut.

    Alternativ jag funderar på är:
    1. Everydaycard. 1% på mat och bensin, överallt. Gratis första året. 195 kr därefter. Just nu går dock inte att skaffa extrakort (dom jobbar dock på det). Extrakort verkar ha funnits tidigare och kostade då 75 kr per år. Om extrakort gått att skaffa idag så hade mitt val varit klart.

    2. CircleK mastercard. Gratis. 1% på allt utom hos andra bensinkedjor, ifall man köper mer än 1000 liter per år. Annars 0.3% på allt. Går enkelt att beställa extrakort. Riktigt trevlig app där man kan se alla inköp. Ett stort plus.

    3. OKQ8 betalkort för bensin (har redan det idag).

    Vill främst dela kostnader för mat och bensin med frun.

    Revolut kommer jag behålla, om inte annat så för utlandsbetalningar. Curve har jag också skaffat men ej testat än.
     
  3. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det här med extrakort, varför inte bara beställa ett till kort på din sambos namn? Det kostar ju ändå ingenting. Den ekonomiska risken blir väl ändå precis samma som om man hade ett extrakort, iaf om man är sambos eller gifta?

    Sedan blir det lite mer opraktiskt när man ska betala räkningen, men uppsidan blir att cashback gränsen blir mycket högre.

    Båda skaffar ett separat kort, betala lite som man vill, sedan när månaden är slut så går man igenom vad som är gemensamma utgifter inför betalning av räkningarna.

    Det enda kortet som är relativt bra och som har funktionen med extrakort är Remember More, men det kortet går inte att ansöka om just nu.

    Kombinationen av Komplett Mastercard och Rebilla Kreditkort är just nu totalt oslagbart.
     
    utor och Sale gillar detta.
  4. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Håller med, kör också Komplett + Rebilla. När dessa cashbacks är maxade går jag över till Everyday
     
    Ascended gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Gällande Revolut är det tekniskt sett ett internetköp. Det handlar inte enbart om att fylla på pengar att spendera utan du har t.ex aktiehandel, försäkringar osv. Däremot tror jag vi kommer se att Curve kommer stryka på foten då de endast agerar mellanhand.
     
  6. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet om det går att sänka sin kredit?

    Jag har nu 25k men vill sänka till 10k.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det går bra, du behöver bara kontakta dem. Det finns ingen funktion för ändamålet, utan det görs manuellt från Kompletts håll.
     
    Kiddy, Sale, night77 och 1 annan gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Precis som @bernard@bernard nämnde,jag sänkte min kreditgräns för 3 månader sen, gick bra och tog en minut. I förra veckan ville jag höja kreditgränsen till samma nivå jag fick första gången så gick det bra och behövde inte köra om en ny kreditupplysning.
     
    Sale och bernard gillar detta.
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Slightly OT men påverkar kreditgränsen ens "score" eller tittar banker mest på hur mycket man lånat mer än hur mycket man skulle kunna låna?
     
  10. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Märkligt, till mig sa kundtjänst att det ej går att höja den igen utan prövning :P
     
  11. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Komplettbanks internetlösning är nog bland de sämsta jag har sett. Komplettbank + Curve kör jag gärna. Allt går via Curve och du får 2% cashback på köp i vanliga affärer. Du får med ett antal försäkringar via Komplettkortet som du inte får via Revolut. Everydaycard har jag avslutat. De var obevekliga gällande avgiften på 200 kr. Men 2000 kr från Komplett och 1000 kr från Rebilla räcker för mig iaf. OKQ8 sa jag upp efter pensionsskandalen för år sen. Preem och Shell har jag 15k vardera för att ta del av den höga inlåningsräntan.
     
    Kiddy, Sale och bernard gillar detta.
  12. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Kan man kontakta dem via epost? Eller måste man ringa?

    Vi köpte en flygresa med kortet. Tror ni försäkringen påverkas ifall man sänker krediten från 25000 till tex 5000kr?
    Jag vet att säger jag upp kortet försvinner försäkringen.
     
    Last edited: 17 dec 2019
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Om jag inte minns fel så ska minst 50% av resan vara betald med kortet. Har du gjort det är det bara att betala av skulden och sen sänka din kredit. Men ta och titta igenom villkoren gällande reseförsäkringen för säkerhets skull.

    https://www.komplettbank.se/-/media...ank-kreditkortresefrskring-gouda-sverige.ashx
     
  14. Andreas266

    Andreas266 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Blev ännu en gång nekad köp i butik. Först med köp via Curve, sen via Google pay och sen med direktbetalning med komplettkortet. Nekad varje gång. Lagom trött på det här nu. Dels är det tråkigt för över 100kr i missad bonus med Curve/Komplett, men själva situationen att stå där i affären och inte kunna betala är värre. Nu fick min sambo rädda mig med sitt gamla Nordeakort.
     
    bernard och Kiddy gillar detta.
  15. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Har nyss skaffat ett kort och undrar vart jag ställer in att jag vill ha e-postfaktura?
     
  16. Patr!k

    Patr!k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Det är standard.
     
    Kiddy gillar detta.
  17. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Sist jag ringde till Komplettbank så berättade medarbetaren att det är en app på gång som skulle visa individuella reserverade köp och annat smått och gott.
     
    ninjazin, freddus, milky81 och 7 andra gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du kontaktat dem och frågat varför du blev nekad? Vore intressant att se vad loggen säger.
     
    Sale gillar detta.
  19. Andreas266

    Andreas266 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Ringde dem nyss! Jag hade tidigare under dagen suttit och försökt koppla komplettkortet till mitt Curve utan att lyckas. Eftersom jag inte lyckades provade jag några gånger. Komplett uppfattade varje försök som en transaktion och tydligen registrerades varje kontakt med Curve som fler transaktioner. Detta gjorde att jag kom upp i dagens/veckans/månadens tak för antal transaktioner innan deras system sätter stopp utifall det är bedrägeri på gång. Detta är inget varken jag eller dem kan häva utan han rådde mig att vänta ännu en dag med inköp. Suck.

    Jag ringde från jobbet så jag hann tyvärr inte fråga mer om vart gränsen ligger.
     
    bernard och Sale gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Mycket intressant. Har du använt kortet mycket? Hur mycket skulle du uppskatta antalet transaktioner till?

    Fast det är klart att de kanske går på antalet transaktioner per minut eller timme också.
     
    Sale gillar detta.