Bråket mellan TV4 och Com Hem (Tele2)

Diskussion i 'Off Topic' startad av Johnh3, 14 dec 2019.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Sänds tv4 fortfarande i marknätet/antennuttaget/grejpåtaket? Det har väl i så fall dom flesta tillgång till... Och i så fall handlade denna konflikt bara om sändningsrättigheter i comhems tvbox? Så man kunde som comhemkund endast se tv4 via dator, mobil, surfplatta, smart-tv, alla mediaspelare, eventuellt antennuttag... Klart det är jobbigt för dom äldre men skapligt överdriven kris eller lät ju i media som att hela julen är förstörd för halva sverige?
     
  2. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Bor i comhemhus men har inte haft en antennkabel sen 2008... en chromecast, appletv eller smart-tv tänker jag att ganska många ändå har i dag vilket gör det ganska exakt till samma sak :)

    Kör inte comhem med en arrisbox med android tv till och med skapligt smidigt problem att lösa i så fall :)
     
    bernard gillar detta.
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    upload_2019-12-20_23-20-38.png
    Är tvhubben standardutrustning för comhem kunder? Har alla missat knappen till tv4play?
     
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Absolut alla har olika förutsättningar och det drabbar främst de äldre som vanligt i ett föränderligt samhälle...
     
  5. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Yes, TV4 sänds absolut i marknätet, helt gratis av staten (Teracom).

    Dock måste man köpa en aktiv DVB-T-antenn för 200 spänn, dra ur coaxialkabeln ur Comborts väguttag och trycka in den i antennen, och koppla antennens strömförsörjning till ett eluttag. (Tar säkert 3-4 minuter att beställa en från Netonnet och 4-8 minuter att koppla in den.) Tyvärr verkar detta vara långt över folks nivå. o_O Förvisso får man inte in kanal nummer 7 och 12, men jag har en känsla av att gamlingarna till 80% bara ser på TV4.
     
    bernard gillar detta.
  6. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Vad vinner tv4:s reklamintäkter på att inte visas för så många som möjligt? Är det en ond plan från Telia att tvinga ComHemkunder att byta tvleveverantör blir lite ologiskt då Telia sällan kan kan leverera samma kapacitet till comhemhus. Kräver ComHem helt sjuka priser på cmore och tv4 används bara som dimridå för den egentliga konflikten... Vem är själva boven i dramat? Någon som har koll på vad som har löst liknande konflikter tidigare. Discovery har ju ett återkommande krig varje gång det ska omförhandlas.
     
  7. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Ja, den här konflikten handlar om att Comhem vill pressa TV4 på C mores content. Comhem stänger av TV4 för att pressa TV4 till eftergifter för det skadar TV4 att få lägre reklamintäkter. Det är en ond plan från Comhem.

    EU krävde att TV4 gav upp content till ett annat bolag, och TV4 vill såklart inte att det bolaget blir Comhem (som är största konkurrenten).
     
  8. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Hmm vill inte tv4 sälja sitt content till så många som möjligt eller? Tv4 och ComHem är väl inte konkurrenter, du menar telia där väl?
     
  9. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Nej, TV4 vill ha sitt content i C More och vill att folk betalar 109 kr / månad för C More.

    Så länge man har bredband så är det bara att köpa vilken streamingtjänst man vill, helt oberoende av någon "TV-distributör". Evolutionen har gjort TV-distributören överflödig. (Som den fysiska CD-skivaffären.) Framtiden är strömmande content, linjär TV är bara en tillfällig lösning på problemet att distribuera video tills det finns stabil VoD, vilket det finns idag. Då behövs ingen "TV-distributör" i traditionell bemärkelse. Comhem vill fortsätta ha en del av kakan och sälja TV4:s content som stream över bredband.

    Comhems verksamhet bygger ju på att dom har ett proprietärt coaxnät inbyggt i hus och ensamrätt på att distribuera TV och bredband i det, helt utan någon konkurrens. Därför dom kan ha Sveriges dyraste bredband (och riktigt usel TV). Så störtlöjligt att dom bölar i media om "kundens valfrihet" och att Telia begränsar C Mores content till C Mores kunder... Vem som helst oberoende av om man har Telias bredband eller Bahnhof eller Telenor kan skaffa C More.

    Finns 4 stora streamingtjänster utöver SVT som ingår i skatten, Netflix som är absolut störst, och sedan Viaplay som är näst störst, HBO nordic och C More är aningens mindre. TV4/C More (content) och Telia (distributör) är samma företagsgrupp, Telia. Tele2, Comhem, Boxer, Viaplay, Viasat, TV3/6/8/10 (Nent) är egentligen en företagsgrupp, Kinnevik. Så det är absolut största konkurrenten.