Fråga: Anslutning av smart plug.

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 22 dec 2019.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    En liten historia innan min fråga. För några år sedan köpte jag ett kit med tre fjärrströmbrytare och färrkontroll. Dessa anslöt jag till ett vanligt grenuttag. Dom gick sönder, en efter en, efter relativt kort tid. Sen läste jag en VARNING, fjärrströmbrytare skulle anslutas direkt till ett vägguttag, inte till någon förlängningssladd. Inte en susning om varför...!?

    Nu har jag planer om att köpa några smartpluggar, (möjligen Deltaco), som skall styras med en Google Nest Hub. Jag har inget vägguttag på rätt ställe så jag är tvungen att använda ett grenuttag mellan väggen och pluggarna.

    Någon som vet om jag risikerar att smartpluggarna går samma vägen som fjärrsträbrytarna i så fall?
    Det här kan jag inget om!
     
    Last edited: 22 dec 2019
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det måste ha varit något annat fel som gjorde att dina fjärrströmbrytare gick sönder.
    För funktionens skull spelar det ingen roll om fjärrströmbrytaren ansluts direkt i vägguttag eller via förlängningssladd.

    Jag tror att rekommendationen att inte ansluta dem via förlängningssladd beror på att man vill höja elsäkerheten generellt. Om man seriekopplar flera skarvsladdar och grendosor så ökar risken för att det ska uppstå varmgång någonstans i kedjan. Speciellt om man kopplar in saker som drar mycket ström som strykjärn, hårtorkar, elelement och liknande. Har man en kabelvinda där kabeln är upprullad så kan den bli mycket varm vid hög belastning.

    Folk i allmänhet har inte koll på hur många förbrukare de ansluter till samma matning via grenuttag och skarvsladdar. De har heller inte koll på om skarvsladden är utrullad eller ihoprullad i vindan. Därför försöker branschen att ge generella rekommendationer för att undvika att koppla ihop för mycket olika grendosor och skarvsladdar då det kan innebära en viss risk.

    Om du inte kopplar ihop ett överdåd av skarvsladdar och grenuttag samt inte ansluter det hela till saker som drar mycket ström så ska det inte vara någon risk att sätta fjärrströmbrytaren i en förlängningssladd.
     
    Kiddy och geobjork gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det du beskriver här svenix, var precis min tanke också, att en oskadat skarvsladd mellan vägguttaget och fjärrströmbrytaren inte skulle ha någon betydelse, men då dom gick sönder hittade jag beskrivningen som var med, och där stod det att fjärrströmbrytarna skulle kopplas direkt i väggutag, med varning mot att använda skarvsladd. Tyvärr så har jag slängt hela skiten, så jag kan inte "bevisa" det.

    Min anslutning består av ett sprillans nytt 5 vägs grenuttag med 5 m sladd från Clas Ohlson. De tre strömbrytarna styr var sin ledlampa på 7,5 och 10 watt, så vi snackar inte överbelastning här.
    Tänkte köra samma sak med smart plugs, en dubbel med separat styrning av båda uttagen, och en enkel, dock hadde jag inte lust att de skulle gå åt skogen pga skarvsladd.
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du behöver inte "bevisa" nåt. Jag har sett att den typen av skrivning blivit vanligare på skarvkablar och grenuttag på senare år och orsaken är som jag beskrev ovan.

    Med den lilla belastningen du har tänkt dig, att styra några lampor, så är det säkert inga problem. Börjar man styra elelement eller värmefläktar kan man ju tänka till. Och handlar det om att ladda en elbil så bör man nog söka råd av en elektriker. Men att styra några lampor ska inte vara något problem.
     
    geobjork gillar detta.
  5. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Håller med detta. Har flera pluggar och 2 st sitter på olika grenförlängningar, en till Raspberry dator, och en till trådlös laddare. Inga problem som helst. Minst 1 utav dem har suttit så i 1år och 6mån minst :)

    Edit: kan dock inte rätta mig för Deltaco adapter, har själv TP-link eftersom jag hört gott om dem, men hade planer på att skaffa en Deltaco innan det blev rea på TP-link hos Webhallen.
     
    geobjork gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det är de här två från Deltaco jag hadde spekulerat på... Tycker om formfaktorn, man får tydligen plats med båda bredvid varan i ett vanlig grenuttag. Kan styra det dubbla separat.
    Beträffande kvalitet och funktion har man ju ingen möjlighet att avgöra annat än vad man läser i test. Uten navn.png
     
  7. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Ja den ser extremt bra ut och billig, men DeltaCo har alltid varit "billigaste möjligast" för mig tidigare så är lite smått skeptisk. Men som du säger, måste ju testa dem för att kunna få ett rättvist omdömme :) men köper du inte dessa så rekommenderar jag TP-Link annars.
     
    geobjork gillar detta.