Fråga: Smartklocka som synkar via WiFi

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Hjo, 26 dec 2019.

  1. Hjo

    Hjo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla!

    Jag är ute efter en ”smartklocka” som är skonsam mot mitt batteri på telefonen. (iPhone 7 i dagsläget).

    Bluetooth drar ju som bekant endel batteri och strålningen är väl inte helt ok heller.

    Därav min fundering; finns det någon smartklocka där man aktivt kan slå ifrån bluetooth och bara synka aktiviteterna via wifi. Är uppkopplade både hemma och på jobbet på Wi-Fi så större delen av dagen med andra ord.

    Nån som har koll?

    överbevisa mig gärna om mina tankar om batteriet..

    Mvh
     
  2. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Har för mig det ska gå med Android Wear. Men var länge sen jag använde någon sån klocka. Sen vet jag inte om det går med iPhone eller bara Android.
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    De flesta riktiga smartklockorna kan synca över wifi, men batteri och strålning torde vara snarlikt jämfört med bt. Klockan ligger ju inte och sänder konstant utan bara då och då när den för över information.
    Däremot om du lägger ifrån dej mobilen och går runt med klockan där bt inte når, är det ju bra om klockan kan synca över wifi. I ditt fall, med en iphone, finns det bara en klocka som stödjer alla funktioner, gissa vilken ;) alla andra klockor är spärrade att utföra vissa funktioner i iphonen.
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Bluetooth drar minimalt med batteri. Betydligt mindre än Wifi.
     
    Grauior och kirkx10 gillar detta.
  5. Hjo

    Hjo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack! Ska kika om det kan vara något.
     
  6. Hjo

    Hjo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Anar vart du vill komma. I mitt tycke är det aningen för mycket pengar i dagsläget.

    Sen är jag nog ute efter en snyggare klocka i stil med garmins ganska stora runda. Har rätt stora händer och underarmar och en Iwatch ser rätt liten ut på mig. Och visst har den massor med funktioner men behöver jag alla? Tveksam.. :)
     
  7. Hjo

    Hjo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det så?
    Dock blir ju två batterikrävande funktioner aktiva samtidigt? Wifi+bt. Vore bra med bara en åt gången..
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Garmin gör snygga och bra klockor, så nöjer du dig med deras funktioner är det ett bra val. Vet inte om de har wifi dock, men det lär stå på deras hemsida. De tar inte så mycket batteri även med bt i vilket fall.
     
  9. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945

    Vivoactive som jag använder har wifi. Skulle tro övriga nyare modeller borde ha det med.

    Men den använder det enbart för att ladda ned spotifylistor typ tror jag. Synkningen sker ju över Bluetooth
     
  10. Hjo

    Hjo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Har försökt hitta någon smartklocka/pulsklocka/sportklocka/aktivitetsklocka mm mm (kärt barn?) med önskad funktion men verkar inte vara någon tillverkare som tänker som jag.

    Då återstår ju frågan: vilken klocka få jag mest funktioner med min batteripåverkan?
     
  11. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Har du inget problem med att få din telefons batteri att räcka idag med din nuvarande användning så kommer du inte ha det med klockan inkopplat.
    Läser du tex sms på klockan så kan det faktiskt spara batteri på telefonen (på bekostnad av klockans batteri) eftersom du inte behöver öppna den lika ofta.
     
    jogge gillar detta.