Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Påverkas latensen ifall man kopplar in chromecasten i förstärkaren istället för att koppla in den direkt till TVn?
     
  2. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Har min kopplad till en hdmi-switch som går till soundbaren som går till projektorn :ofunkar bra vad jag vet.
     
    Last edited: 21 dec 2019
    ninjabear gillar detta.
  3. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Det beror på.. Med optimala förutsättningar så ska det inte påverka latensen negativt, i alla fall inte så att det blir märkbart. Men det är jätteviktigt att stänga av all typ av video processing i förstärkaren (gäller även TVn), så som noise reduction, upscaling, video sharpness osv osv. Dvs alla typer av efterbearbetningsfunktioner vars syfte är att förbättra bilden. Alla sådana funktioner kräver bearbetning av bilden innan den skickas vidare i pipelinen vilket medför en fördröjning (latens).

    Använd PC/Game-modes om sådana finns.
     
    ninjabear, kirkx10 och bernard gillar detta.
  4. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Känns som det lugnt ner sig mycket i denna forumdelen. Är det för att folk bara sitter och spelar? Men jag tycker inte jag brukar se så många online. Kanske det är förberedelser för julen som tar upp tid för folk?

    Själv spelar jag uteslutande Destiny 2.
     
    Tjotte, bernard och Ollie79 gillar detta.
  5. Ollie79

    Ollie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7
    Själv spelar jag Ghost Recon, rätt roligt men ganska svårt.
     
    swe_downhill, Dahliz91 och kirkx10 gillar detta.
  6. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Jag lirar en halvtimme till timme Destiny om dagen. Det är vad som hinns med mellan familj och hushållsbestyr. Lite därför jag är så taggad på Stadia. Kört igenom de två första legacy kampanjerna i Destiny.
     
    Ollie79, kirkx10 och Tjotte gillar detta.
  7. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Säger samma som @joacqin@joacqin, det blir en halvtimme/timme mellan familj och husbestyr då och då. Körde mycket Destiny 2 första veckorna men nu senast blir det bara tomb raider.
     
    bernard, Ollie79 och kirkx10 gillar detta.
  8. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Jag spelar aldrig på vardagskvällar under jobbveckor (tidsfördrivet blir för påtagligt).

    Spelar däremot lite på helger och när jag är ledig, men oftast i korta stunder då jag tappar suget snabbt och vill göra något annat.

    När Stadia får fler nya titlar, och när de öppnar upp för mobila enheter utöver Pixel, samt gör kontrollen helt trådlös som utlovat inbillar jag mig att jag kommer spela mer men då handlar det mest om singleplayer eller möjligen coop. Multiplayer är inte lika roligt som det var när man var yngre.
     
    Ollie79 och kirkx10 gillar detta.
  9. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    För mig är det julen som har kommit emellan. Har åkt till föräldrarna över julhelgen. Plockade med kontrollen så får se om man får tillfälle att köra en stund :)
     
    kirkx10 och Ollie79 gillar detta.
  10. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Lite sugen på Kine eller Thumper, mest för att de verkar sticka ut mest spelmässigt men även att de inte är så dyra. Men köper jag ett av dem nu så kommer det säkert bli Pro-spel nästa månad :P
     
    Dadde gillar detta.
  11. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Nu har nya Pro-spelen annonserats.

    Screenshot_20191226_182105.jpg
     
    kirkx10, swe_downhill och Bakken gillar detta.
  12. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Väldigt bra timing för att hinna inte köpa Thumper ;)

    Rätt nöjd med Thomb Raider, även fast jag har spelat det innan.
     
    kirkx10 och Dadde gillar detta.
  13. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Haha ja det var lite tur där :) Ska bli kul att spela det.
     
    Dadde gillar detta.
  14. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Nu när det har gått lite tid och fok (kanske) hunnit spela lite över julen. Hur upplever ni Stadia som en spelplatform?

    Personligen har jag inte rört mitt antika PS4 sedan lanseringen, men å andra sidan är jag rätt casual nu för tiden. Jag har aldrig varit kännslig för lite micro-lagg då inte ens mitt (då nya) GTX 970 var felfritt på PC "master Race" tiden. Med det sagt reagerar jag rätt lite när laptopen små hoppar. Värt att nämna att det inte är ofta och absolut inte länge.

    Men känner ni att Stadia är en platform som ni kan tänka er att prioritera? vad ser ni för för- eller nackdelar? Och om ni spelar med mus/tangentbord, hur upplever ni det rent generellt? Just den sista verkar det vara starkt delade meningar om, nyfiken på om det beror på vilka produkter användare har.
     
    swe_downhill gillar detta.
  15. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Personligen ser jag Stadia som ett komplement. Ett väldigt bra sådant. Det passar min spelstil väldigt bra eftersom jag vill kunna spela på olika enheter och förflytta spelsessionen/sparfilen mellan dem utan en massa krångel.

    Som spelplatform tror jag det finns en ljus framtid, men den springande punkten är fortfarande spelutbudet. Därför tror jag att Microsofts motsvarighet xCloud kommer att få min röst/mina pengar när det lanseras i Sverige, men under förutsättning att det fungerar lika bra eller bättre än Stadia.
     
    Bakken gillar detta.
  16. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Det ska bli spännande att se vad som händer med Xcloud. Än så länge har Microsoft-bossen inte uttryckt något jätteentusiastiskt om tjänstens realistiska funktion i nutid. Även prissättningen är lite difus där folk antar att det kommer kosta 149 kr per månad med hela Game Pass inkluderat. Svårt att tro att det inte blir dyrare, om inte annat än för att man behöver köpa ett Xbox för att få tillgång. Ska bli kul att se vad dem lanserar!
     
    swe_downhill gillar detta.
  17. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Just under julen har jag inte hunnit spela så mycket. Satt i alla fall ett par timmar igår med Tomb Raider.

    Om jag börjar med nackdelarna så är de enda jag kan komma på bristen på spel och stödet för olika enheter i dagsläget. Iofs så var inte spelutbudet så imponerande för PS4 heller i början vad jag kan minnas.

    Har precis som du inte heller rört mitt PS4 sedan lanseringen av Stadia. Framförallt gillar jag att det är så lättillgängligt, nästan överallt, och att man kan vara igång och spela på nolltid.

    Jag saknar lite Fortnite och No Man's Sky från mitt PS4. Men tanken på att sitta och vänta ett tag på uppdateringar så fort jag drar igång den får mig att välja Stadia varje gång :)

    En stor fördel är också att jag kan ta med mig kontrollen till jobbet och spela där. När jag är iväg och jobbar så bor jag på jobbet så det är guld värt att kunna fördriva fritiden med lite spel.

    Tyvärr så är det endast gästnätverket och ett nätverk för privata enheter på jobbet som Stadia fungerar på. Dessa nätverk är dessvärre lite otillförlitliga och tappar internetanslutningen emellanåt när jag spelar och dagtid på jobbet kan hastigheten gå ner ganska rejält om det används av många. När det funkar, funkar det däremot bra.

    Önskvärt hade varit om "huvudnätverket" på jobbet accepterade Stadia. Det nätverket är både snabbt, stabilt och går att ansluta till med kabel. Varför Stadia inte fungerar har jag ingen aning om. Det har varit så sedan dag 1. Har svårt att tro att IT-avdelningen varit så på hugget för att spärra det. Alla andra streamingtjänster jag provat så som Netflix, Youtube, HBO mm fungerar.

    Har funderat på att föreslå att de ska tillåta Stadia även på detta nätverket. Vill bara samla på mig en hög med bra argument först. Kan tänka mig att de annars ser framför sig att hela arbetsplatsen sitter och spelar istället för att jobba.

    Någon som kommer att tänka på något bra argument? Har någon annan fått igenom detta hos sin arbetsgivare?

    Går det att begränsa från nätverkssidan så att Stadia endast går att spela i 1080p om de skulle vara rädda för att Stadia belastar nätverket för mycket?
     
    kirkx10 gillar detta.
  18. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag hade så önskat att No Man's Sky kom till Stadia!
    Lite på samma spår som dig! Svårt att hitta nackdelar så länge man inte spelar typ CS på tävlingsnivå.

    Har tyvärr aldrig haft ett jobb som ger detta utrymme, men det låter ju underbart!
    Lite osäker på om det går att begränsa faktiskt. Hade ju i så fall varit om de stryper din hastighet så att det inte går att få mer o_O
     
    Dadde gillar detta.
  19. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Har börjat bli biten av Destiny och kommer nog köpa rdr2 nu när det är rea. Är extremt casual nu för tiden och spelar bara max en timme om dagen. Därför det inte känns lönt att investera i hårdvara. Kan tänka mig att Stadia kan bli aktuellt för barnen också.

    Det som jag kan anmärka på är det fortfarande tunna spelutbudet (ändå mer än jag någonsin kommer hinna spela). Crossplay är något alla plattformar får ta tag i nu. Styvsonen har ett Fifa hos sin pappa och ett hemma för att kunna spela med kompisar på olika plattformar. Galenskap men antar EA är nöjda.
     
    Bakken och kirkx10 gillar detta.
  20. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Har du tittat i stadia-appen, din bild/icon längst upp till höger, välj "Dataanvändning och prestanda"? Fast du tänkte från andra sidan, den som sköter nätverket kanske kan strypa bandbredden på lämpligt sätt. Men då måste väl någon ta reda på hur man identiferar stadia och vad som ska strypas om det inte görs för alla. Beror på nätverksutrustning och personal om det går.