Köpråd tablet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Elmeri, 26 dec 2019.

  1. Elmeri

    Elmeri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej,

    Funderar på att skaffa mig en tablet igen, hade senast en Ipad och de är onekligen riktigt bra men nu har jag android på telefonen och vill testa en platta också. Kommer använda den främst till streaming (Netfli, hHBO, viaplay och YouTube) surf och lite sociala medier.

    Har funderat på galaxy tab s5e, s4 och s6.

    Några tips?
    Viktigt med bra skärm och bra flyt i systemet. Kommer inte spela något och skulle jag göra det så är det i stil med monkey island.

    Eller ska man köra Ipad ändå, eller fire hd 10?

    Alla tips, notiser och idéer är välkomna.
     
    Kristy och mr_tompe gillar detta.
  2. Elmeri

    Elmeri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Nu har jag samlat ner det till ipad pro 11" och galaxy tab s6, någon som har input?

    Känns som ipad är mer framtidssäker i Europa, läser jag på nätet så är Android död i tabletform. Dock så är de stora i Asien vilket borde hjälpa en uppsving.
     
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag har iPad 12.9 pro (3d gen så samma gen som 11:an du funderar på) och Galaxy Tab S6. Jag älskar android och jag har alltid älskat tab s-serien, så jag är glad att jag kan unna mig att behålla båda - men om jag ska vara helt ärlig måste jag rent generellt rekommendera iPaden i ett val mellan dem. Tab s6 levererar bättre prestanda för sin tid än någon annan tab s nånsin har gjort (har haft alla sen tab s2) men iPaden är som du säger mer framtidssäker och den har bättre utbud av tillbehör.

    Det som kan ändra rekommendationen i ditt personliga fall är väl om du vill göra nåt specifikt som du vet går att göra på en androidplatta men inte på en iPad. Om det tex är nån viss app du behöver kunna ladda ner som apk eller nåt sånt. Eller om du nästan uteslutande tänkt använda den till film (det är det jag mest gör på min tab medans iPaden är lite mer alltiallo). Den där amoledskärmen i tab s-serien är trots allt to die for. Tittar tillbaka för att påminna mig om precis vad du skrivit och ser att det är ju faktiskt främst streaming du vill ha den till. iPadens skärm är ju också fantastiskt bra, men den är liksom mer ”bara” djävligt bra, medans samsungens är fan magisk, så tycker jag i alla fall :).

    Att välja en androidplatta om man har en iPhone innebär att gå miste om en del bra synergi, men har man en androidtelefon och en iPad är det däremot inget särskilt sånt man missar, eftersom googles alla appar finns för iOS också. Så ur den aspekten är det hugget som stucket för din del tycker jag.
     
    Last edited: 29 dec 2019
    selko och Kristy gillar detta.
  4. Elmeri

    Elmeri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Hur är det med webbläsare, klarar s6 av att läsa allt som en dator likt ipados?
     
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Kan du förklara lite mer vad du syftar på? Generellt tycker jag nog androidplattor sköter sig bättre i webbläsaren. Men du syftar alltså på nåt speciellt som införts just i iPad OS? Kan du ge ett exempel så kan jag kolla upp det?

    Kom på en annan sak förresten som ligger tab s6 mer i fatet, den bedrövliga fingeravtryckläsaren under skärmen :(
     
  6. Elmeri

    Elmeri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    IpadOS har en funktion som gör att ipad pro alltid ska öppna hemsidor i desktop och inte i mobilsida.
     
    Kristy gillar detta.
  7. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Ah ok, om man använder safari ja, då kan man sätta det som en generell inställning. Jag använder dock chrome i alla mina enheter för att det blir enklast så i och med synkningen - så jag får i både iPad och android vackert gå upp och välja det i inställningarna för respektive sida om det är nån som först visas som mobilversion, precis som det alltid har varit.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Elmeri

    Elmeri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Har läst allt jag kan hitta sista dagarna och det känns som ipad pro 11" är det som gäller om man vill behålla några år.
     
  9. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jag måste nog säga iPad också, man får ju tänka i slutet sen hur plattan rullar då.

    Vi vet redan nu att en iPad har väldigt lång livstid när det gäller uppdateringar samt att värdet håller sig ganska bra ifall du bestämmer dig för att sälja vidare sen :innocent:
     
  10. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    292
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    iPad! Det sämsta valet jag gjorde var att sälja min Mini 4 för att gå över till Android :/ sitter idag och kollar på om jag själv ska unna mig en Mini 5, uppdateringarna rullar i 5-6 år så klart värd pengarna då en Android rullar i 2 år innan uppdateringarna tar slut