Vilka tester litar ni till?

Diskussion i 'Allmänt' startad av damarjan, 31 dec 2019.

  1. damarjan

    damarjan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag behöver köpa en ny mobil eftersom jag blivit bestulen på min gamla (Samsung G S6) Jag har bara haft Samsung G S-telefoner och därför lutar det åt en sådan. Samtidigt - de är ju dyra och jag fattig. Det min gamla S6 kunde erbjuda och, som jag var nöjd med - enkel kamera med möjligheter att ställa in saker, framförallt ljusförhållanden, bra stöttålighet och skärm som inte repas, enkelhet i display (tror jag...jag ogillar tex swipe...) - går i dag att få hos enklare, billigare telefoner. Men vilken? För att bedöma modellerna tar jag hjälp av Råd och Röns tester från 2019 (två stycken), jag jämför på sajten Versus.com, jag har läst så kallade tester på M3, IDG o.s.v och jag läser om telefonernas specifikationer. Jag är verkligen inte tekniskt bevandrad.
    Men det är svårare än jag trodde att dra några slutsatser. Dels därför att de flesta tester jämför nya telefoner. Inte telefoner som finns på marknaden. Ärligt talat blir jag mest förbannad på M3, IDG, Mobil och liknande sajter/tidningar. Deras "test" tycks mest bestå i att hålla mobilen i handen och gå igenom funktionerna. Så mycket för det testet av stöttålighet.... Bortsett från dessa (jag blir mer och mer övertygad om att tidningarna egentligen är annonspelare för de olika teknikföretagen och att den egentliga affärsidén är att leverera/generera läsare av annonser.) är det intressant att notera att en sajt som versus ofta - men inte alltid - viktar telefoner lika med Råd och Rön. Och frågan blir ju - när de gör olika bedömningar - som tex i jämförelse mellan Samsung s7 och LG v30 - hur kommer det sig? Versus som jag förstår det gör tekniska bedömningar - utifrån specifikationen. Råd och rön gör faktiska, fysiska test. Överhuvudtaget - hur ser ni på tester av mobiltelefoner?
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kristy gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sen kan jag tillägga att jag inte enbart litar på tester. Forumet är till stor hjälp för telefoner som har varit ute en tid på marknaden. Som att Nokia 7 Plus har haft stora problem med laddar uttaget etc..

    Man får förlita sig på många källor kort sagt.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  4. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hur hade du tänkt att testa hur stöttålig en telefon är? Bara kolla jerryrigs eller everythingapplepros tester där de tappar telefoner på löpande band och det handlar mera om hur telefonen landar än hur bra byggd den är (tappar du en telefon så ska du vara glad om den inte gör sönder). Glas är glas och glas har stor chans att gå sönder om det inte hanteras som det är tänkt.

    Är väl bara Cat-telefonerna som faktiskt är gjorda för tuffare tag annars är det nog rätt mycket samma across the board med hur hållbara de är. Kan ju kanske skaffa en telefon som inte har glas på baksidan så är det en sak mindre som kan gå sönder.
     
    jnsson gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag läser väldigt sällan svenska tidningars tester. Siter som GSM-arena, notebookcheck m.fl. gör betydligt mer gedigna tester. Sedan är användaromdömen på entusiastforum som swedroid eller XDA också intressanta. Om du skapar en tråd i avdelningen köpråd här på swedroid kan du få bra tips på vilken telefon som passar dina bebov.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Undra om jag överhuvudtaget ens tittat på test eller läst reviews innan jag köpt. Har alltid fått telefoner förövrigt när jobbade för sony men nu vet jag vad jag vill ha när dags att köpa, behöver inte kolla reviews osv :)
     
    inact_0054 gillar detta.
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Bryr mig mindre och mindre om tester. Har en klar uppfattning om vad som är viktigast för mig.

    Brukar titta på Youtube-recensioner i underhållningssyfte men är rätt less på alla clickbait-rubriker och "testerna" är ofta bara rabblande av specifikationer och diverse upprepningar. Att 3.5 mm-kontakten inte finns längre tas fortfarande upp i var och varannan video.
    Det är tydligt att många av Youtube-kändisarna bara vill visa upp sig och tjäna pengar på reklam tyvärr.

    Det är bättre att läsa på Swedroid, Reddit, xda om man är osäker.
     
    inact_0054 och Johnh3 gillar detta.
  8. inact_0054

    inact_0054 Guest

    Jag kan kolla lite på youtube efter tester eller recensioner ibland när jag köper saker, men som andra redan påpekat så tycker jag det är bäst att läsa i olika forum. Detta forum är ju bra att fördriva tiden i :)

    Även om jag inte skulle köpa t.ex. en mobil från märke X eller Y kan jag inte låta bli att läsa om dem och deras fördelar, problem osv här på forumet. Men jag skulle aldrig se videor eller läsa reportage om dem i tidningar då det känns som att de flesta där är mer eller mindre sponsrade.
     
  9. damarjan

    damarjan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    hahadok: Hur man testar en kameras stöttålighet? Ja när Råd och Rön testar Samsung Fold så låter de en dator vika ihop och vika ut telefonen. 30.000 gånger tror jag det stod. Jag har för mig att de låter "tappa" telefonerna på ett par olika höjder - 70 resp 100 cm - men minns inte hur många gånger eller i vilket läge osv. Dvs man försöker i alla fall göra det någorlunda verklighetstroget. Men din fråga tycker jag är märklig - tror du inte att det finns folk som VERKLIGEN testar saker? Eller tror du att alla bara sväljer företagens pr? Och varför tror du i sådana fall på ett test överhuvudtaget?
     
  10. Nkarlssoni

    Nkarlssoni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5
    Skulle aldrig falla mig in att läsa svenska tidningar om någon elektronik pryl. Mobilmässigt hör jag med vänner som har en sådan jag går i tankarna om annars blir det forum, känns som man får ut mest av att läsa på forum, t.ex här på swedroid etc.

    Då får man flera olika syn och vinklar på för och nackdelar vilket man är ute efter.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag är jäkligt skeptisk. Till alla tester. YouTube tester är jag väl lite mer för, framförallt när dom jämför produkter mot andra produkter. M3 & idg och teknikveckan, swecklockers m.m och många fler dom litar jag inte på för 5 öre. Känns som om att dom ger produkterna bra betyg om dom får behålla produkterna efter testerna. Dom känns så köpta på något vis. :)
     
    eastbound gillar detta.
  12. Nkarlssoni

    Nkarlssoni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5

    Dock så finns det ju extremt många på t.ex Youtube och liknande som gör samarbeten, och även där får behålla produkten och liknande, så vad ska man tro egentligen då?
    Kollar man på Youtube ska man ju nästan veta att personen står för vad den säger och är ärlig och rak från t.ez tidigare videos osv.
     
  13. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jo för visso.. Detta tycker jag är en bra recension.

    View: https://youtu.be/A8MFlzT07SU
     
    Nkarlssoni gillar detta.
  14. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    För egen del tycker jag dom flesta större tidningar och liknande är dåliga på att testa batteritider. Dom säger att den är Ok, eller bra osv.
    GSMArena har varit med länge och har överlag väldigt bra tester tycker jag.
    Dom kör också sina egna battertester.
    Sen brukar dom ha "After 3 months" osv uppföljningar som är intressanta.
    Mobil, M3 mfl känns tyvärr ganska köpta. Tycker de är svårt att hitta bra seriösa på Youtube också..

    Men Swedroids tester känns annars bra också. Samt alla tips och hjälp man kan få här
     
    Kristy gillar detta.
  15. Nkarlssoni

    Nkarlssoni Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5
    Det kan jag hålla med dig om!
    Jag tänkte mest svenska youtubers i mitt tidigare inlägg, där är det nog bäst att ha lite koll på vem det är om du förstår hur jag menar. :P
     
    Kingson gillar detta.