[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Ja, det var trevligt. Jag gillar att man ska skicka BANAN om man inte vill ha fler mess [emoji23]
     
    inact_0054 och katho gillar detta.
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 628
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vad tycker du att man ska göra när det går mer en vecka utan svar på mailen då? Vänta en vecka till? Klart att man försöker andra kontaktvägar. Hade de haft ett telefonnummer så hade jag ringt. Det ena ärendet var obesvarat från slutet av november.

    Eftersom att jag refererade till bestämda ärenden så satte den som till slut svarade på messenger mina två mail-ärenden till stängda eller la till i informationen där så jag tror inte att det gick någon nöd på det sättet. Flera personer jobbade inte med samma ärende.

    Det var inte så att jag skickade allt samtidigt och ja, det rörde samma två ärenden. Jag väntade svar på mailen. Fick inget och försökte istället med chatten. Sitter i 2 timmar och blir frånkopplad på plats 2 (sen att chatten automatiskt skapar ett tredje ärende av det är knappast mitt fel). Då skriver jag på messenger vilket inte blir läst på flera dagar. Till slut skapar jag en tråd i deras forum. Om de hade svarat i vettig tid så behöver inte kunderna jaga Vimla. Tar inte på mig något ansvar för deras dåliga supportbeläggning. Hade deras system funkat som det ska så hade det blivit 0 ärenden från mig. Tyvärr funkar det inte att skifta något som helst ansvar till mig som kund i det här. Köper det inte. Jag kanske missförstår dig men ja, det blir ju så till slut. Får folk inte svar eller blir utkastade från chatten efter 2 timmar så blir folk... trötta. Det är ju bara att titta lite i deras forum så ser man att det är en del som har problem med chatten eller saknar svar. Ett större problem är att deras dåliga chat skapar ett ärende varje gång någon blir frånkopplad men den kritiken kan ju riktas åt rätt håll...
     
    Last edited: 1 jan 2020
    induktion, inact_0054, Cupcakes och 4 andra gillar detta.
  3. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Simsalabim, här kommer Vimlas julerim!
    Kanske har du varit med ett tag och fattar grejen, att Vimlas julklapp är lika traditionsenlig som julpastejen.

    Surf, smurf, samma sak år efter år. Men det är precis det som våra användare får.
    1 GB SURF att spendera som du vill. Smakar gott till tomtegröt och senapssill.

    God jul och tack för detta år!
    Tomten var tidig så din surf kom redan igår <3
    /Vimla

    Vill du inte få fler mess med marknadskommunikation?
    Skicka BANAN till 10385

    ;)
     
  4. criced

    criced Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2017
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    84
    Har en fråga utan diskussionssvar, tack[emoji3526]

    Är på resa i Brasilien. Roaming har funkat bra här förut. Bytte till Vimla 2.0 någon månad innan min resa. Inga problem med surf hemma i Sverige eller vid byte i Portugal (fri roaming inom EU).

    När jag landade här fick jag bifogat SMS men det funkade bra med roamingen utan beställning till "555". Sedan, nästa dag funkar inte mobildata alls längre. Testade då att beställa enligt instruktioner. Inget hände. Kan dock ta emot SMS (tex Vimlas julrim). Är jag helt fel ute om jag gissar att problemet har med Vimla 2.0 att göra?

    Löser det genom att fixa att lokalt SIM-kort.[​IMG]
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svårt att svara på om det har just med Vimla 2.0 att göra eller något annat. Du kan testa att välja Oi som operatör och se om det hjälper. Med Claro ska nämligen endast 2G fungera.
     
  6. criced

    criced Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2017
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    84
    Tack, mixtrat med det där fram och tillbaka i 2 dagar nu. Tur det är vardag här imorn så att jag kan gå till en Oi eller Claro-butik och köpa abonnemang.
     
    Cupcakes gillar detta.
  7. criced

    criced Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2017
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    84
    Svarar mig själv:
    Kom på att jag hade ett Telenor-kontantkort med mig i gömmorna. Laddade upp det, satte i det i mobilen och slog på roamingen. 4G funkade direkt! Så ja det är Vimla som är problemet. Antagligen så har dom inte fått till avtal med Claro och Oi här som innefattar 4G. Telenor verkar jobba med den tredje operatören TIM här i Brasilien.

    Så tips till alla med Vimla 2.0 som ska ut och resa utanför Europa tex och inte vill chansa på att det funkar. Köp med er ett kontantkort att ha i reserv. E-sim kan ju också vara nått om man vet att det fungerar på ens mobil.
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Angående voLTE. Har telenor det men inte vimla? Så här ser det ut i inställningarna och jag antar att jag ska välja voLTE av eftersom det ändå inte finns?
    196D33E2-B9B1-47DA-8E69-6226E2E7B79A.png
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vimla har inte Volte än. Telenor har det. Även om du kan välja det i inställningarna så betyder det inte att det kommer o funka. Inte heller alla telefoner har stöd för Volte eller so det står på skärmdumpen att den är inte certifierad.
     
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Surt att telenor har det men inte vimla :( Undrar hur länge till det kommer dröja? Är vimla sist ut?
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ingen som vet, tyvärr. Jag kör med Fello o de har inte heller lanserat Volte för sina abonnenter trots att Halebop och Telia har det. Fello ägs numera av Telia och de har sagt sen i somras att Volte kommer att aktiveras när som helst o nu har det gått 6 månader utan resultat.
     
  12. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Trist. Sen vet jag inte hur mycket bättre samtals kvaliteten blir med voLTE men säkert klarare ljud.
     
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    När det gäller ljudkvaliteten så HD voice fungerar över 3G sen flera år tillbaka o det funkar galant för mig men såklart med 4G samtal så blir det ännu bättre, kör du Hotspot när du delar nät till din laptop/andra telefoner och nån ringer så blir det segare nät för samtliga anslutna då telefonen kopplar ner från 4G till 3G. Det är just därför jag vill gärna ha VOLTE, inte för ljudkvaliteten bara.
     
    bernard och mange76 gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Eller om man är utanför Telenors 3G område så får man bara 2G täckning. Är man mycket i Norrland så kommer man märka av det ofta, där är 4G väldigt mycket mer utbyggt med Telenor än deras 3G nät
     
    night77 gillar detta.
  15. 308win

    308win Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    125
    Jag tycker det är ganska stor skillnad på hur snabbt samtal kopplas fram när man har VoLTE eller Wifi-samtal aktivt samt kvalitén på ljudet är bättre.
     
    bernard gillar detta.
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ja det stämmer också att samtalet kopplas upp lite snabbare dock är detta inte så avgörande men bra att det blir så med 4G samtal. Jag hade Comviq för något år sen o jag tyckte inte att den var så värst snabbare än med Fello. Med Telia känns det snabbare men det handlar inte nu om så många mikrosekunder.
     
  17. Hrvat89

    Hrvat89 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vimla har slutat skicka sms varje dag, att jag ska byta till Vimla 2.0.

    Jag funderar på och byta till 2.0 men så som det ser ut just nu så är det fortfarande strul när man åker utomlands.

    Jag väntar några månader till.
     
    induktion gillar detta.
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Så länge du är inte tvungen till bytet, gör inte det. Verkar som att många upplever problem med 2.0.
     
    NiklasO, induktion, DroidJunkie och 1 annan gillar detta.
  19. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Jag har funderinger på att lämna Vimla. Jag har 2.0 sedan en relativt lång tid tillbaka, och upplever väl egentligen inga stora problem, men har ändå tröttnat. De problem jag ändå stöter på är att hastigheten på nätet sviktar och är ibland helt obrukbart, vilket jag inte märkt på samma platser med andra operatörer, detta händer dock inte särskilt ofta. Kan leva med detta då jag knappt betalar något för abonnemanget samt att det händer så pass sällan.

    Men det som är dealbreakern för mig är att de aldrig ser ut att lösa de problem som folk har. Jag själv använde en tjänst som heter "Klubb Sverige", där man ska skicka ett sms till 71120 och får en "biljett" tillbaka. Detta har aldrig fungerat sedan jag skaffade 2.0. Det felet har rapporterats på deras support-forum flertalet gånger under åren och det är fortfarande inte löst.

    En annan sak är att det är smått omöjligt att snabbt få tag i deras support. Mail förblir obesvarade och chatten är konstant 40+ i kö där man efter 1h har kommit fram ~15 placeringar.
     
    induktion, Henrik_A, KTM och 2 andra gillar detta.
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det där med hastigheten är väl ingen nyhet för just N4M nätet. Dock det andra med dålig kundservice håller jag med om, vill man han bra support är Vimla inte alls rätt val.

    Du kanske kan behålla ditt abonnemang hos de fast med annat nummer (byt nummer) och skaffa dig något pålitligt alternativ där du kan flytta ditt premiära nummer så du har Vimla som backup eftersom du betalar nästan ingenting för.
     
    bernard gillar detta.