Xperia 1 - användares åsikter

Diskussion i 'Xperia 1' startad av Jack H, 8 jun 2019.

Taggar:
  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Xperia 5 har klart bättre ljusstyrka än 1, ser ut ha allmänt överlägset skärm i övrigt. Går teknologin fram så fort numera?
     
    bernard gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Var nog att jag har en iPhone SE som en sekundär mobil och att sen använda Xperia 1 igen som den framstod som extra stor och klumpig i jämförelse.
    Så jag insåg att jag gillar mer kompakta mobiler. Därför inköpet av en Samsung Galaxy S10e

    Sen angående trådlös laddning. Hade tidigare en Sony Xperia XZ2 och i samband med det köpte man en del qi laddare också.
    (Som jag nu kan använda igen)

    Det hade varit en bättre strategi av Sony att aldrig implementera qi laddning alls i så fall om de ansåg det onödigt.

    Men det är en funktion som nästan alla andra märken har i samma prisklass.
     
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Nog en av de mest frustrerande mobilupplevelser jag har haft.
    Att man har valt att göra skärmen så avlång och ändå kört in rejäla bezels gör ju mobilen så klumpig. Min tjej höll den i handen och den täckte hela hennes huvud. Ser ut som en fjärrkontroll.

    Svepgesterna var kassa med och batteritiden var medioker. Gick över till en mindre telefon efter och det kändes guld.
     
    Ekman, Johnh3 och bernard gillar detta.
  4. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Måste allt säga att jag aldrig trivts med en telefon så mycket som min Sony Xperia 1. Visst den har ett annorlunda format som inte alltid är perfekt. Men de positiva egenskaperna överväger kraftigt nackdelarna. När jag drar igång media på den här luren så blir jag fortfarande glad över kvalitén på skärmen. Tycker allt att senaste uppdateringen lyfte den ytterliggare. Just nu så såg jag också att Elgiganten säljer den för 6990kr vilket jag tycker är egentligen rätt prisnivå om Sony ska få fler användare.
     
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Oj, känns ju lagom dumt att jag skrev dig ett PM där jag avrådde dig från köp. :(

    Alla har vi ju olika smak och tur det, kul att du trivs med luren!
     
  6. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det finns ju knappt några bezels på Xperia 1. Att klaga på bezels på den här luren är ren bezelautism. Ni troll blir aldrig nöjda så länge enheten ifråga inte är en klon av iPhone. Det är illa nog hur mycket ni har förstört smartphone marknaden med er iPhonisering.

    Uppdateringen till Android 10 förbättrade fingeravtrycksläsaren, men det är illa att Google inte har fixat så att man kan använda system navigation med custom launchers. Så för att detta ska funka, gäller det att man inte har någon default launcher, och så fungerar system navigation. Ska tydligen komma någon fix senare i nästa uppdatering så att system navigation fungerar med alla launchers. Detta är hur som helst inte Sony's fel utan snarare beror det på Google's iBegränsningar.
     
  7. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Fick av en händelse möjlighet att testa en i ett par dagar och då märkte jag att det va nåt för mig. Smaken är delad ibland :)
     
    Millwad gillar detta.
  8. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Har inte haft en iPhone på mer än 10 år då de inte faller mig smaken och jag har använt mobiler från otaligt många tillverkare som använder sig av Android de senaste åren. Sony har tidigare varit mitt favoritmobilmärke.

    Toppen av mobilen är ju en del av mobilens ram och jag upplevde den som rejäl på en så avlång mobil, det föll mig inte i smaken alls och jag upplevde att den var för avlång. Du behöver inte tycka som jag men det är märkligt att kalla mig för ett troll för att jag inte gillar mobilens design, eller kände mig nöjd med batteriet och svepgesterna
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Haft lite mjukvaruproblem som nu är lösta. Så i huvudsak är jag ändå nöjd med min Xperia 1.
    Bara en aning för stor för mig särskilt på höjden, svårt att stänga igen innerfickan på jackan med mobilen på sig. Så jag var och kollade in Xperia 5 igår på Elgiganten.

    Men det blev inget köp.;)

    Säljaren var mer intresserad att jag skulle byta/låsa upp mig på ett abonnemang än att sälja en mobil.
    Så i slutändan fortsätter jag att använda min Xperia 1.

    Väntar istället in MWC 2020 för att se vad Sony kan visa upp där. I vanlig tradition lär man inte kunna köpa något förrann tre månader efter eventet. Om nu inte Sony lyckas bryta med mönstret.
     
  10. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Xperia 5 kan ju vara ett alternativ till dom som tycker att xperia 1 är för lång. En kompis till mig har en xperia 5 och den är betydligt smidigare på längden och har bra prestanda, men inte lika häftig skärm som xperia 1.

    Många upplever också att xperia 1 är så smal. När jag jämfört med min xperia xz3 så är dom rätt identiska på bredden.
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Känner väl efter så här lång tid att jag är inte övertygad om några större fördelar med 21:9 formatet förutom att den blir lite bekvämare i handen. Sony riskerar bli en ”udda fågel” i det mobila. Visserligen har de små marknadsandelar men jag ser inte att exempelvis Apple anammar 21:9 till iPhone 12. Inte Samsung heller för den delen.

    Ibland kan det vara kul med något annorlunda förstås. Men Sony riskerar att utradera hela sin mobildivision med drastiska ändringar hela tiden.

    Ungefär som med att införa Qi laddning ett tag för att sen abrupt bara ta bort funktionen på Xperia 1 och 5.
     
  12. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro


    Jag kan verkligen hålla med dig om att Sony har lite konstig strategi. Dom borde kanske inte heller lägga en lur som xperia 1 på så hög prisnivå. Hade man lagt sig på kanske 7000kr hade fler vågat testa.
     
    Johnh3 gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nu ligger den tillfälligt på en väldigt bra prisnivå på Elgiganten:
    Sony.PNG
     
  14. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Sådärja :) 6990kr tror jag är en rätt perfekt prissättning på Xperia 1.
     
  15. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nu kallade jag dig troll över att du kritiserade Xperia 1:ans bezels, och den har ju knappt bezels. Att du inte är helt nöjd med enhetens batteri eller design kan jag absolut hålla med om (hade personligen gärna sett att den har mer eller mindre samma design som Xperia Z2, utbytbart batteri och minimum 4,000 mAh). Den här bezelautismen har förstört de flesta enheter från Errorsung och Huawei samt andra OEMs. Nuförtiden ser man bara en skärm på framsidan, inget annat, förutom en ful notch som förstör övre delen av skärmen. Respekt till Sony för att de inte håller på så.

    Det finns fortfarande mycket som Sony gör med deras smartphones, som är bra och just därför borde man fortsätta köpa Xperia: minimal bezelautism, notchfritt, Open Devices certifiering, ganska nära AOSP Android, möjligheten att låsa upp bootloader, roota och flasha in custom-ROMs, betydligt bättre design än konkurrenterna, osv. Sedan att Sony Xperia inte är vad det var 2013-2014 och att Google har saboterat Android på senare år, det är en annan femma, men övriga OEMs håller inte måttet.
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tyckte som sagt att Xperia 1 var aningen för stor. Hade dock inga problem med svepgester och sånt.
    Finns dessutom lite alternativ hur man vil ha det.
    navigering.png
     
    bernard gillar detta.
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Måste säga att i dagsläget så gillar jag bäst att ha back-knappen tillgänglig. Även om det tar plats där nere. Side Sense funkar dessutom ypperligt för vissa andra åtgärder som hjälper ergonomin en hel del.
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag vet inte om det har varit ett krav att de tre vanliga knapparna ska bort. Känns lite som om Google ändrar ibland bara för att Apple har infört nåt nytt.
    Men det finns ett ordspråk som lyder "laga inte något som inte är trasigt" ungefär.
    Ibland ändras det bara för att det ska ändras utan nån större förbättring.
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Testade denna lur idag på elgiganten. Den ligger förjäkla fint i handen och snygg är den också. Dock har jag svårt att förstå poängen med den extremt avlånga skärmen. När man har egentligen nytta av det? Om jag läser/surfar kollar man ju i regel i mitten av skärmen och scrollar. Video passar inte heller bra antar jag. Vad är det jag missar?
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Förstår inte heller vitsen förutom om man inte kollar på mycket med 21:9 format det vill säga film. Köper inte riktigt att man får plats med mer information vertikalt då man vinner tillbaka det man förlorar på bredden i princip. Har gjort jämförelser och det är försumbart hur mycket mer info som ryms på höjden. Men med det sagt jag älskar ändå formatet på den och känslan i handen och den upplevs lätt. Snygg som fan också gillar verkligen designen på den riktigt läcker.
     
    flipp gillar detta.