Android eller IOS till familjen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av saigon, 3 jan 2020.

  1. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Hallå.

    Jag och sambon har alltid kört android, och det har ju funkat skapligt. Nu har grabben fått sin första telefon, en P30 som i sig är riktigt bra. Men slog mig lite att det kanske vore smidigare om alla gick över till IOS?

    Just nu är han inloggad på mitt googlekonto, skapar jag ett eget åt han så är det åldersbegränsningar som är lite löjliga på Youtube m,m. Om hans telefon blir stulen så tolkar jag det som att iphone är lättare att fjärrlåsa, lättare att återställa då den tar återställningspunkter regelbundet. Det finns bättre möjligheter till kommunikation inom familjen via inbyggda appar. Jag kan se vart han är om det skulle hända något. Automatisk uppladdning av tagna bilder m.m.

    Om 2 år kommer dottern också få en mobil, då är man där igen med strul med googlekonton och sånt, externa appar för smsöverföringar vid köp nya telefoner m.m.

    Obs, detta är bara saker jag läst mig till utan att vara särskilt källkritisk, så ni får gärna motbevisa mig. Känns bara som hela "nätverket" med snart 4 telefonen kommer flyta på bättre och vara enklart och säkrare bara. Vad har ni för erfarenheter ni som har egna barn?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Känner inte till åldersbegränsningen på Youtube men den finns där av en anledning misstänker jag.

    Fjärrlås finns inbyggt i Android också.

    Personligen tycker jag inte det är svårt att återställa på Android, möjligtvis att IOS backar upp mer data. Det får någon annan svara på.

    Förstår inte vad du menar med kommunikation inom familjen med inbyggda appar... Är det inbyggda appar som är grejen? För annars så gäller det väl mest att alla i familjen har samma app.

    Gällande tracking av telefoner så finns den möjligheten i Android också.

    Automatisk uppladdning av bilder finns till Android också.

    Vad är det för strul med gogglekonto som du syftar på?

    Gällande överföring av data vid köp att ny telefon så har jag inte upplevt några problem de senaste 3-4 åren. Google har som sagt backup och dessutom så skulle jag säga att "alla" tillverkare nu mera har egna appar för att flytta över data till en ny telefon så att man får med samtal, kontakter, sms, bilder och appar.

    Ett tips kan vara att leta upp vad Google erbjuder när det kommer till family link när det gäller att hålla koll på enheter som barn i familjen använder.
     
    Last edited: 3 jan 2020
    eastbound, EricG, jnsson och 1 annan gillar detta.
  3. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER


    Youtube är låst under en viss ålder, likaså Spotify. Hittade fjärrlås när jag Googlade lite, men då måste varje enskild familjemedlem ha förutom Googlekonto också ett Samsungkonto eller vilken leverantör man nu väljer.

    Minns att när jag köpte senaste andoidluren, då gick jag ifrån Samsung till Huawei, så var jag tvungen att ladda ner en extern Sms-backup restore app. Förutom bilderna som jag la över till datorn så försvann alla sparningar i appar, sånt som inte är knytet till konton då.

    Grejjen verkar ju vara att IOS erbjuder Mail, återställning, appar, familjegrupper, tracking, uppladdning av bilder, Sms-återställning m.m under ett och samma konto, det är det jag gillar då jag vill att det ska vara enkelt för barnen och sambon.

    Kommunikation, var nog Imessage som jag hade läst om, fanns bra möjligheter till familjegrupper, syncning av kalender m.m.

    Ska absolut forska mer innan, gillar androidlurarna bättre, hatar jobbtelefonen som är just en Iphone, så ska nog mycket till ändå för att jag skulle gå över.

    Är nog lite less på alla konton och strul hit och dit, jag har mitt Google-konto, grabben sitt till Xboxen, Han lånar mitt konto till surfplattan, sambon har sitt konto som aldrig ändå funkar med sync m.m. Microsoftkonton hit och dit. 4 nya konton för att molnlagra bilder?

    Måste finnas bättre sätt tänker jag bara. Droppen var lite när sambon trodde att hennes telefon hade blivit stulen, ingen backup av 1 års bilder, alla kontakter m.m. Sånt vill jag också slippa oroa mig för, ska bara fungera helt enkelt utan 5 olika appar ifrån 5 olika utgivare oberoende vilken tillverkare man har på sin mobil.
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Kör blandad miljö, iOS med iPhones/iPads, iCloud för backup, allt annat Google-konton för Google Photos/kontakter osv. Android-lurar med bara Google-konton (såklart) för Photos/kontakter osv. Har sett till att ingen använder några appar som är knutna till en hårdvarutillverkare.

    Man kan byta som man vill med detta upplägg, köra blandad miljö, eller endast en. Men lås aldrig in er själva till appar som enbart en hårdvarutillverkare har, då är man rätt körd om man vill prova något annat.

    Se till att du har kontroll på era konton, löser nog era problem.
     
    fryguy, EricG och Kristy gillar detta.
  5. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER


    Tack för svar.

    Intressant, tycker du Google photos och kontakter funkar bättre, eller vilken är anledningen till det? Använder du Google mail eller "apple" som mailtjänst utåt?

    Säkerhetsbiten då, om grabben tappar sin P30, vilken app där motsvarar den Apple erbjuder kring både spårning, låsning, backupp och återställning?

    Molnlagring av bilder, vad motsvaras där? Såg nu att Apple erbjuder 5gb, vilker kanske är sådär egentligen, men kanske går att köpa mer.

    Ibland vill man ha ha bildspel på tvn med bilder ifrån mobilen, har kört Chrome cast där tidigare med sådär resultat egentligen, har Apple någon bra lösning där? Eller är det smidigare där med en lokal lagring hemma som är kopplad till molnet?
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det skadar nog inte att läsa på lite, det låter som att du inte riktigt har all information.

    Släpper YouTube och Spotify, reglerna finns som sagt där av en anledning. Vill man sedan kringgå dessa så går det att göra enkelt. Sedan är det inte så att andra regler gäller för IOS.

    Sedan är det så att alla i familjen kommer behöva sitt eget konto, det kommer du aldrig komma ifrån om du nu inte väljer att logga in med och samma konto på alla enheter. Men det lät inte som att det var den vägen du ville gå. Så lite av det du skriver verkar baserat på felaktig antagande.

    Google erbjuder att länka ihop konto till en familj. Och via family link som jag nämnde tidigare kan du styra/begränsa dina barns enheter.

    Både Samsung och Huawei har egna appar för backup och överföring till nya telefoner så ingen 3:e parts app behövs. Med dessa skulle jag säga att du får med dig allt det väsentliga.

    Du nämner xbox och Microsoft... Alla tjänster som ni använder och som ni är intresserade av att använda kommer ni behöva ha egna konton till, detta skiljer sig inte från ios eller Google. Vet att vissa tjänster nu mera tillåter en att logga in med ditt Google eller IOS konto men tror att det är långt från alla som tillåter detta.

    Gällande backup så är det ju upp till er att aktivera detta. Hade nog blivit ramaskri om detta gjordes automatiskt utan att användare godkände det genom att aktivt aktivera den funktionaliteten.

    För foto finns Google photo som spara det till Google Drive.
    För kontakter så gäller det att se till att när man lägger till en ny kontakt spara det till ens konto, det finns som val när spara en ny kontakt.
    Mejl beror på vilken tjänst ni använder, dock tillåter dem flesta apparna att lägga till andras inloggningar. För mejl finns allt redan i molnet eftersom man ofta koppla upp sig på en server och appen i telefonen hämtar bara ner för att visa mejlen på enheten.
     
    jnsson, Psicosis och Kristy gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    fryguy, EricG, jnsson och 1 annan gillar detta.
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Google Photos/Kontakter/Mail är hårdvaruoberoende, funkar på både Android och iOS, därför används det hos oss istället för Apples lösningar, som är låsta till Apple-enheter.

    Säkerhetesbiiten, du har samma funktion i Googles lösningar, oavsett om du kör iOS eller Android (iallafall om man kör G Suite som vi gör)..

    Molnlagring av bilder, Google Photos, obegränsad lagring gratis så länge bilderna är under 16mp, alltså alla.

    Bildspel på TVn, Apple har en liknande lösning men då måste du ha en Apple TV. Funkar på samma sätt.
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Stämmer detta?

    Det är väl beroende på kvalité/upplösning, om man går med på att inte ha högsta kvalitén så är det obegränsat. Annars så tar det från ens Google Drive utrymme.
     
    jnsson och Kristy gillar detta.
  10. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Tack för era svar. Känns som det är jag som har satt mig in alldeles för dåligt i Googles tjänster. Får göra min läxa bättre helt enkelt.

    Såg att Google också var lite generösare än Apple på lagrinsutrymmet så det är ju ett Plus.

    "Find my Android" funkade ju också riktigt bra.

    Har ni bara molnet som backup, eller lagrar ni också fysiskt på en hårdisk? Ja lagrar endast på externa hårddiskar, och det blir lätt lite rörigt faktiskt.
     
    EricG gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    För några år sedan höll jag på att förlora 500gb foton i råformat. I princip allt jag hade fotat med min systemkamera. Jag hade bara extern backup på 2 speglade diskar. En hade dött av att bara legat. Den andra var också på väg och strömtillförseln var paj. Plockade ut disken och kunde koppla in den i datorn. Sen dess har jag förlitat mig på enbart molnlagring och känner mig trygg i det.
     
    Kristy, katho, EricG och 1 annan gillar detta.
  12. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Min familj får köra androidtelefoner, både för jag gillar det och ur ett ekonomiskt perspektiv. Skapade googlekonton tidigt i barnens namn, men har angett min ålder, och låtsas att det är mina konton som barnen lånar tills de är gamla nog. De är 8 och 11år idag. Förhoppningen att de bara tar över kontona och behåller dem i framtiden, då vi har ett ovanligt efternamn, och då har de alla sina foton sparade. Då slipper man strul m YouTube och andra begränsningar. Där har de Google foto, kontakter och allt annat. Hela familjen kör android, men barnen har även ipads till lite spel och Netflix där jag skapade Apple Id "barnkonton". Tycker Googles tjänster är kanon, och skulle de prompt vilja ha en iPhone nån dag har de alla foton och kontakter via Google ändå. Sköter skärmtid och begränsningar för telefonerna via en app som heter Screen time vilket funkar ypperligt. Jag är noga med att ha koll på alla konton, har har mina uppgifter inlagda för 2stegs verifiering och för eventuell återställning. Är lite pyssel å ha koll på allt, men för mig är det en bra lösning.

    Och rent generellt upphör jag aldrig att förvånas vilken dålig koll föräldrar har på sina barns telefonvanor. Ingen koll på vare sig skärmtid eller vad barnen gör. Skapas nya konton åt höger och vänster för det glöms bort lösenord eller tappas bort saker :)
     
    Puttesson, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jag har haft tankar på att skaffa en NAS och sätta upp den just för lagring/automatisk backup av bilder men tycker det vart för dyrt. Tror att sist jag räknade på så skulle det ta 13-15 år innan jag skulle komma upp i samma summa som en vettig NAS skulle kosta.

    Det är väl mest för att komma bort från att Google har all data om en som lockar... Tror dock att that ship has sailed
     
    Last edited: 3 jan 2020
  14. Homdax

    Homdax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 5 Pro
    Har valt Android för länge sedan och fortsätter med det. Dock har jag blandad miljö p.g.a tjänstetelefoner, både min och hustruns är iOS så vad jag gjort för att förenkla för hustrun är att hon har alltid samma telefon privat som i tjänsten. Senast är det iPhone 8. Min tjänstelur är iPhone XR men den skiter jag i stort sett i. Ligger på jobbet.

    Det jag försöker säga är att man kan tyvärr inte alltid styra vilka telefoner man råkar ut för i jobbet och att man faktiskt kan göra livet enklare, totalt sett, om man gör lite riktade val. Ta med det i matematiken.
     
  15. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag använder samma lösning för min familj. Dotter ska prompt ha en iPhone, för det är bäst och coolast (stackaren [emoji6]).
    Min erfarenhet säger att barn (och fästmö) har noll koll. Sparar kontakter lokalt i telefonen etc...

    Jag ska komma in family link lite mer då jag faktiskt missat det! Grabben fick precis en OP7T så det är ju högst aktuellt :)
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja, det stämmer att bilderna har samma upplösning så länge bilderna är under 16mp, däremot är det inte original bilder utan de komprimeras lite när man väljer "hög kvalité" som det obegränsade alternativet heter
    Det stämmer precis som du säger
     
    Kristy och katho gillar detta.
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Helt korrekt!
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De absolut viktigaste bilderna (inte många) har jag på en av mina datorer här hemma också, förutom på Google Photos. Annars har jag nog allt på Google Photos
     
  19. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Haha, jag är värst! Två nasar, en med 8 diskar där man kan byta defekta diskar under drift. den andra en lite mindre men också ett med slags raidset. På det har vi google drive som synkar med den stora nasen i realtid. Ja just, Dropbox för lite allt möjligt också.

    Sjuk är jag :)
     
    Kristy och Homdax gillar detta.
  20. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Kul med lite diskussioner kring ämnet. Jag tänker lite såhär, generellt brukar jag ha koll på teknik, pysslar med belysningsstyrning hemma, bygger mina datorer själv m.m. Men just denna biten har jag släppt på lite sista tiden. Då tänker jag på hur dålig koll "vanligt" folk har.

    Antagligen så ligger exakt allt lokalt sparat på telefonen och försvinner den dagen telefonen tappas eller blir stulen. Jag tror generellt att folk som kör Iphone faktiskt har omedvetet mer säkerhet, människan är av naturen lat. Med andra ord borde det finnas utrymme för andorid att förenklas ytterligare. Apple är ju absolut ett bättre system i det fallet.

    Så jag förstår folk som enbart kör Apples produkter även om det kostar mer ibland för mindre då man vill ha enkelheten och att det bara fungerar, ungefär som folk som lämnar in däcken på däckhotell.