Övrigt: All in med Xiaomi - Xiaomi Mi Smart Home

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av sydeu, 6 okt 2017.

  1. luddawg

    luddawg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Platta:
    Huawei M5 Lite
    Jag köpte en Yeelight Aurora lightstrip plus på Webhallen i fredags och den fungerar klockrent ihop med Google Home (har kopplat i Mi Home-appen). Kan stänga av/på, dimmra, ändra färg både med röst och i GUI på Nest Hub.

    Styr även roborock S5 sedan tidigare med Google Home (eller i Mi Home-appen), funkar utmärkt. Även den köpt på Webhallen.

    Blir genast sugen på att köpa Mi sensor start kit också. Men tror jag köper även den på Webhallen för enkelhetens skull eftersom allt annat är köpt där och därmed låst till EU. Tänkte även slå till på Aqara temp-sensor som ska funka ihop med Xiaomi GW och ha på balkongen. Visst klarar den minusgrader?

    Har läst hela tråden men inte sett något tydligt svar på om Hue eller trådfri går att koppla till Xiaomi GW. Och isåfall hur gör man? Dom dyker ju inte upp som tillgängliga enheter när man vill lägga till ny.

    Fler enheter finns även att lägga till i EU-versionen av appen som jag inte hittar att köpa i Sverige, bedside lampa ex. Vart ska man köpa alla EU-prylar för att veta att de funkar?
     
    Belic gillar detta.
  2. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Ja, en aqara tempsensor klarar minus grader.

    Så vitt jag vet så kan du inte få in Hue i Mi Home.
    Trådfri ska gå. Så här ser det ut i Mi Home:
    Screenshot_20191201-000007.jpg
     
  3. luddawg

    luddawg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Platta:
    Huawei M5 Lite
    Dyker Aqara temp-sensor upp i Google Home appen också? Eller Nest hub om man har sådan. Eller ser man bara temperaturen i Mi Home?

    Jag får inte upp Ikeas lampor när jag söker. Är det för att jag inte kör Mainland China?

    En annan fråga. Jag har sedan tidigare en Yi security camera. Men jag kan bara använda den i i Yi appen. Har inte lyckats para den med Mi Home. Någon som vet om det går att ordna på något sätt?
     
  4. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Mina aqara-temp dyker varken upp i min Google Home-app eller min Home Hub.
    Jag ser bara temperaturen i min Mi Home.

    Ahh.. ja, jag kör Mainland China. Det kan vara därför jag ser.

    Vad heter kameran exakt så kan jag kolla upp åt dig om den dyker upp i Mi Home med mainland china?
     
    bernard gillar detta.
  5. luddawg

    luddawg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Platta:
    Huawei M5 Lite
    Yi Home Camera 2
     
    bernard gillar detta.
  6. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Den enda kameran på mainland china är "Yi smart webcam"
     
    bernard gillar detta.
  7. JoQ

    JoQ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Belic gillar detta.
  8. jaqob

    jaqob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Om jag främst är intresserad av temperatursensorerna, och inte kommer använda homekit, vad ska jag köpa? Är det den svenska Aqara Hub som gäller, tillsammans med sensorer köpa i Sverige? Kan jag då använda China-mainland servern, och om inte, vad förlorar jag för funktionalitet?

    Och kan jag se historisk data över temperaturerna? Hur länge? (Samsung SmartThing verkar klara 48 timmar...)

    Det smartaste hade kanske varit Raspberry Pi, Conbee och HA, men har inte riktigt lust att lägga så mycket pengar på det just nu.
     
  9. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Du behöver en hub och sensorerna. Är inte hundra men du borde inte förlora funktionalitet på att använda EU servern.
    Kolla här efter enheterna: Webhallen.com

    Vill du använda mainland china servern så importera från aliexpress eller ebay.

    RPi + ConBee är billigare än SmartThings.
    Jag kör HA på RPi med Aqara hub och får in historisk data genom huben. Har för mig du kan spara hur många dagar som helst och att det är utrymmet som begränsar.

    Kolla här:
    History
     
  10. jaqob

    jaqob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    SmartThings v3 kostar 899 kr på de flesta seriösa ställen, men kan fås billigare än så via t.ex. Benify, om man har tillgång till det. RPi 4, minneskort, usbladdare och Conbee 2 kostar kring 1500 kr, så nog är SmartThings markant billigare..?

    När det gäller EU vs Mainland China, vad är det egentligen jag vinner eller förlorar? Att jag kan köpa sensorer från Kina om jag använder Mainland China, men är det mer än så?
     
    Kiddy gillar detta.
  11. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag har själv varit inne på denna och en annan modell men minns inte just nu, länkade lite längre bak. Kommer byta entredörr till våren och byter då även låset innan. Är bara lite orolig för hur säkra dom är, inte sett Xiaomi på säkerhetstest men många hade brister i säkerheten. Kommer kolla upp mer noga när det närmar sig :)

     
  12. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    XIAOMI på väg att släppa en ny gateway. :-)

    Xiaomi Multimode ZigBee 3.0 WIFI Bluetooth Mesh HomeKit Smart Home Gateway Compatible with Xiaomi Zigbee 2.0 Security Alarm Accessories Smart Home from Home Appliances on banggood.com

    Denna stödjer Wifi 2,4GHz , Zigbee 2.0, Zigbee 3.0 samt nu också Bluetooth Mesh + stöd för Apple Homekit.
    Trevligt att se att BT Mesh stödet nu också finns på plats så man slipper separat gateway/pryl för det.

    Dock vet inte hur många prylar man kan koppla ihop samtidigt mot den här gatewayn.
    Skulle gissa på 30 enheter som den senaste från Aqara stödjer.
    Har man redan många BT sensorer på plats ( främst blomsensorer skulle jag gissa på) kan det kanske bli problem att få upp alla mot samma gateway så kan vara bra att komplettera med en separat BT gateway ändå kanske + bra att ha för BT täckningen om man bor i ett större hus.

    Verkar som Xiaomi skalat bort allt annat som Radio, LEDar, kanske också högtalarfunktionen och fokuserar på core gateway delen.

    Verkar också som om Xiaomi släpper en del nya produkter som kräver den här multi mode gatewayn:

    Xiaomi Mijia 0~83000 lux Zigbee 3.0 Smart Home Light Sensor Monitor Work with Xiaomi Multimode ZigBee 3.0 Gateway Smart Home from Home Appliances on banggood.com

    Oklart för mig om Aqaras Gateways (G1, G2 och M2) funkar ihop med ovanstående.
    Sitter själv på G1 idagsläget.

    Känns ju som en trevlig gateway om man är ny till Xiaomi systemet och inte redan har någon gateway i sitt hem.
    Verkar ju kunna koppla in alla typer av Xiaomi av produkter som finns i Mi HOME med den här på plats om man använder sig av Mainland China servern.

    Inte helt olik IKEA Trådfri till sitt utseende.

    Vet inte vilka regioner den här fungerar mot men lär ju fungera mot Mainland China åtminstone.
    Kommer troligen en International version senare som Inet, Webhallen etc tar in.

    Att Xiaomi också lägger in BT Mesh stödet i sin nya gateway stärker ju också bilden av att de fortfarande kommer att satsa på Bluetooth only prylar framöver också.

    Som den här nya: ClearGrass CGD1 Mijia APP Control Bluetooth 5.0 Thermometer Hygrometer LCD Screen Adjustable Nightlight Alarm Clock Calendar From Xiaomi Youpin Home Decor from Home and Garden on banggood.com


    Jag lägger in en preorder på Banggood av ren nyfikenhet. :-)
    Känns ju väldigt prisvärd om man jämför med Aqara senaste gateway som kostar nästan det dubbla.

    Original Aqara HomeKit Version Smart Home Hub WiFi Remote Control Multifunctional Gateway From Xiaomi Eco-System Smart Home from Home Appliances on banggood.com

    Tycker också det är trevligt att man inte behöver sätta den nya Xiaomi gatewayn direkt i vägguttaget med en adapter utan kan dölja den lite smidigare om man vill.

    Skeppas ut först i slutet av Januari så återkommer senare med feedback om hur den fungerar.
     
    Belic, johanho och Roggert gillar detta.
  13. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Började med tre kameror som fungerade väldigt snabbt med svensk server. Köpte sedan till tempgivare och ett par brandvarnare. Var tvungen att byta till server i Kina. Då tog det väldigt lång tid att koppla upp mig mot kamerorna till skillnad mot server i Sverige. Men får någon vecka sedan och ett par uppdateringar av Mi home har det gått mycket snabbare att koppla upp sig mot Kina. Det är ju inte dumt. Så det känns prisvärda grejer ifrån Xiaomi.
     
    Lord Vader gillar detta.
  14. samich

    samich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    God jul på er .
    Tänkte införskaffa gateway och kamera som förhoppningsvis kan interagera med lite sockets, Hue och Trådfri. Tänkte köpa det som syns på bifogad. En fråga till att börja med. Fungerar dessa ihop och är det en gateway inbyggd i kameran som man kan koppla ihop Aqara produkter och sedan använda Xiaomi zigbee till den standarden och som sagt, fungerar de tillsammans?
    Tack på förhand![​IMG]
     
  15. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Last edited: 3 jan 2020
  16. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

  17. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Hej!
    Även jag har nördat ner mig ordentligt i detta... kör mycket från våra röda vänner i öst, men använder mig av .apk från ЗАПИСКИ ЛЕНИВОГО ЭНТУЗИАСТА: Модифицированный Mi Home с переводом действий, условий и статусов (русский и английский языки) så jag kör allt mot svenska servrar.

    Har en Gen2 hub där de här IKEA Trådfri fungerar iaf TRÅDFRI LED ljuskälla E14 400 lumen - trådlös dimbar varmvit, kronljus opalvit - IKEA, men några E27 eller GU10 har jag inte hittat.. Får köra E27 från Yeelight och de andra separerat från ekosystemet.

    NU till min fråga :)

    Jag har en Hörmann garageport som jag öppnar och stänger med fjärrkontroll, med en och samma knapp. Finns även en manuell knapp på själva enheten i garaget. Öppnade för att kika lite, och det finns möjligheter at koppla in lite grejer där.. Är det någon som gjort nåt liknande? Nåt relä typ US $17.78 44% OFF|Original Mijia Aqara Two way control module Wireless Relay Controller 2 channels Work For Mijia APP and Home kit-in Smart Remote Control from Consumer Electronics on AliExpress.
    Jag vill bara kunna öppna och stänga från telefonen, tänkte ha en dörrsensor som talar om ifall det är stängt eller inte sen.

    Hade med mig sonen i garaget och han tyckte inte det var lika spännande att undersöka, så jag har bara denna bilden än sålänge. Vad tror ni? Idéer? Tips? Råd?

    Edit: Det gäller en Hörmann ProMatic 3, om det spelar någon roll.

    EDIT2: Kan det vara typ såhär enkelt? Om jag inte är allt för trött redan, så är det bara en impulsknapp jag vill åt, dvs öppna eller stänga helt.
    Skulle dock helst ha WiFi, tycker Zigbee fungerat sådär för mig..

    Tack!

    fsafas.jpg Screenshot_10.png 2.jpg hörmann.jpg
     
    Last edited: 5 jan 2020
    Gyllenb gillar detta.
  18. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Tyvärr kan jag ej hjälpa dig med garageport, men jag vill tacka för den ryska apk n. Kan du nu köra lampor sensorer och gw ifrån svenska servrar som annars ligger i Kina?

    Hur är stabiliteten och uppdateringar?
     
  19. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Yes box, allt körs på de svenska så det går fort. Alla enheter som finns i Kina dyker upp och lirar hittills i alla fall (kamerorna är urkopplade just nu, efter de läskiga nyheterna häromdagen), dock kan jag behöva flytta över de till Kina-servern för att få senaste uppdateringarna. Brukar börja med att göra det när jag köper nåt nytt.

    Hubben pratar enbart kinesiska också, men man brukar ändå förstå vad som behöver göras.

    Tror de kanske har lite andra standarder där borta, den pyttelilla WLAN-repeatern tar över halva huset om jag väljer att köra den i roaming, fast den sitter illa till i källaren :)
    xioami.jpg
     
  20. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Tack för svaret.

    Har kameror och temp sensorer samt brandvarnare i fritidshuset. O kör nu via Kina. Kamerorna gick väldigt snabbt att koppla mot när de var i Sverige. Nu i Kina är det inte så snabbt.

    Har beställt lite nya sensorer och en gw till. Tänkte prova den ryska apk n och se om det fungerar bra.

    Men uppdateras den ryska med eller måste jag manuellt uppdatera den?