Diskussion: Aluminiumfolie och "mobil-strålning"!

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Gubben i Kalmar, 4 jan 2020.

Taggar:
  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Med risk för att låta raljerande så är det ju en Faradays bur han skapar med folien, kanske känner han till den? För telefonens funktion kanske han borde kapsla in sig själv istället. Som redan sagts så går nog telefonen upp i högeffektläge vilket då kanske också minskar effekten av den tunna folien

    Berätta inte för honom att microvågsugnen har en antenn som sänder i 2,4GHz precis som wifi och Bluetooth.

    Förmodligen kan inget du säger få honom att sluta med folien. Låt honom använda den :) men kul att magväskorna från 80- och 90-talet är på väg tillbaka, nu under flashigare namn. Själv hade jag ingen men väl en sån där bältesmojäng med klickfäste man satte telefonen i. [​IMG]
     
    Kristy, katho, Gubben i Kalmar och 1 annan gillar detta.
  2. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    Snyggt! Han hade fått panik om han sett mig på jobbet då. Två stycken Rakel enheter och en GSMR telefon och en privat smartPhone och en arbets-smartphone :D
     
    Avarell_Dalton, katho och Gubben i Kalmar gillar detta.
  3. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Jag får tacka Er alla för Eran input.

    Nästa gång detta kommer på tal vet jag hur jag ska argumentera. Ingen strålning, inget samtal.

    Bra och veta att strålningen är uppmätt och specificerat.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Varmare är iofs inte fel så här års.
     
    Gubben i Kalmar och Kingson gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mobilen är konstruerad så att den skall sända med så låg effekt som möjligt för att spara batteri. Så mobilen ligger hela tiden och känner hur bra förbindelse den har med basstationen och reglerar ned effekten till det lägsta som behövs för att kunna hålla kontakten med basstationen.

    Om någon (idiot?) lindar in mobilen i folie så kommer den att behöva sända med mycket starkare effekt för att kunna hålla kontakten med basstationen. Så effekten av det hela blir att mobilen strålar mera och drar mer batteri.

    De flesta mobiler idag har inbyggda antenner så lindar men in mobilen i folie så lindar man också in antennerna. Och då blir mottagningen rejält mycket sämre (om det funkar alls) och mobilen tvingas sända med mycket högre effekt. Visserligen skärmar folien av en del av den högre effekten och det är svårt att spekulera i hur mycket som läcker ut. Men tillräckligt mycket måste ju läcka ut för att hålla kontakt med basstationen om han ska kunna samtala med mobilen.

    Jag tror att strålningen som når personen som använder mobilen i alla fall inte blir lägre med folien. Och batteriförbrukningen måste bli rejält mycket högre.
    Personen är ju inte heller medveten om hur en mobil fungerar om han tror att den bara strålar när han samtalar. Mobilen ligger hela tiden och sänder i korta intervaller för att hålla kontakt med basstationerna och för att kolla efter mail, uppdateringar m.m.
     
    bernard, Leo83, Kristy och 5 andra gillar detta.
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Det enda som händer när man lindar in telefonen i folie är att den kommer sända på högre effekt och därmed avge mer strålning. Om han lägger telefonen på maximalt avstånd (som sladden räcker) från kroppen så kan jag garantera att strålningen inte når fram till honom.
     
    bernard, R3b0rn, katho och 3 andra gillar detta.
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det är nog inte folie runt mobilen, men ett lager folie mellan mobilen och kroppen kan minska strålningen lite.
     
    Gubben i Kalmar gillar detta.
  8. Gubben i Kalmar

    Gubben i Kalmar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2016
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    158
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 9.0.0
    Pie
    Platta:
    Huawei MediaPad T1 8
    ROM:
    By default
    Info:
    Android 4.3
    Platta 2:
    Xiaomi Mi Pad 4 plus
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Tor det är bättre att han får leva vidare i sin "bubbla".
    Kan hända han blir trött på dessa ritualer, och börjar använda telefonen som det är tänkt. :)
    Men för egen räkning tycker jag det är gott att ha detta forumet i ryggen när man ska argumentera.
    Tusen tack!
     
    Avarell_Dalton och katho gillar detta.
  9. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 013
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag ser dem kränga de där skalen på Facebook i en grupp för folk som är livrädda för wifi och mobilstrålning. Man undrar ju lite hur de lyckas stoppa nästan all strålning utan att påverka mottagningen...
     
    katho gillar detta.
  11. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Det är självklart att det är bluff och båg.

    Men frågan är om det inte ökar "strålningen" emot huvudet ?!
     
    katho gillar detta.
  12. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Helt galet...
    Vad är det som är orsaken till denna hysteri? Har hjärncancer ökat markant sen 90 talet?
    Nej, inte nämnvärt.
    Har vi börjat få stora cancer svulster på våra lår för att vi har mobilerna mot benet?
    Nä, snarare så har det sjunkit med cancer i benen.

    Finns nog mer strålning i viss mat vi trycker i oss än i en mobil som tar emot ett normalt samtal. Jag hade absolut tagit det på mer allvar än vad jag gör om det fanns äkta fakta på att man faktiskt blir sämre eller att cancer i hjärnan, örat eller någon annan del som är i direkt kontakt med mobilen har ökat explosionsartat ... men det har det inte!

    Påminner lite om dessa som är "el allergiker" ... Vetenskapligt bevisat att det är till 100% ett mentalt tillstånd och inte en fysisk sjukdom i sig.
     
    katho och Kingson gillar detta.
  13. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    katho och R3b0rn gillar detta.
  14. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Kan du inte på ett seriöst sätt i allvarlig ton berätta att den bästa lösningen som kanske eventuellt hjälper lite är att inte linda runt själva mobilen i folie men att istället linda in sig själv i folien för att stoppa lite av all farlig strålning? Inte bara från mobilen utan från hela omvärlden.

    Är det lite elakt? Jag hade gjort det.
     
    katho, svenix och R3b0rn gillar detta.
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Att göra en foliehatt av folien hade komiskt nog gett önskat resultat.
     
    R3b0rn gillar detta.
  16. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det är ju vanligare att lantisar får hjärncancer av mobilen än stadsbor. Eftersom telefoner på landet måste sända med högre effekt än i städerna. Eftersom det är längre avstånd till masten på landet, (och närmare i städerna).

    Med folie runt mobilen så kanske det dämpar signalen, så telefoner får köra på högre effekt för att hålla signalen till masten. Då ökar han istället risken för cancer. Om nu folien gör något alls.
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Finns det något bekräftat fall av cancer orsakat av mobiltelefoner? Det var nyheter för mig.
     
    katho gillar detta.
  18. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Men "läckage i blod-hjärnbarriären" låter inte så kul.
    Maxicom AB - SAR-värden
    Fast jag väljer inte en Galaxy A51 för att den har lägre strålning än en Xiaomi Mi 9 SE
    0.80 W/kg (head) 0.67 W/kg (body), respektive 1.39 W/kg (head) 1.39 W/kg (body)
     
  19. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det finns mängder av studier på mobilstrålning och cancer. För att kunna göra studier på det så finns det såklart fall. Sen är det såklart svårt att avgöra från ett enskillt fall av cancer i en person om det var mobilen som orsakade cancern, därför får man göra större studier.

    Den här som jämför lantisar med stadsbor; (Vilken var vad jag syftade på i inlägget.)

    The researchers said that incidence of brain tumors in rural areas of Sweden was much higher among users of GSM cell phones than among rural residents who were not cell phone users. The rate was also higher than among GSM users in urban areas.

    The chance of developing a malignant brain tumor was roughly eight times higher for cell phone users in the Swedish countryside than in urban areas. The risk of developing any brain tumor was four times higher for country dwellers using mobile phones for five years or more, compared with those who did not use the devices.

    The study suggests that mobile handsets in rural areas deliver a higher dose of electromagnetic radiation because they have to transmit a stronger signal to distant transmission towers, whereas towers are closer together in urban areas, resulting in phones transmitting a weaker signal.

    The study was conducted by Lennart Hardell, a professor of oncology at university hospital in Orebro, Sweden. It was published on today in a British journal, Occupational and Environmental Medicine.

    Researchers looked at more than 1,400 adults aged 20 to 80 who had been diagnosed with a malignant or benign brain tumor between 1997 and 2000. The brain cancer patients were compared with a similar number of healthy adults living in the same area. Each group was asked to recall their daily use of mobile and cordless phones.

    Swedish Study Finds Cell Phone-Brain Tumor Link

    Published in the November issue of the journal Epidemiology, the Swedish study, led by Stefan Lönn of the Karolinska Institute, looked at 148 people who had acoustic neuroma and compared them with 604 healthy people. It found that people who used cellphones for more than 10 years doubled their risk of developing the tumor, a benign condition affecting one in 100 000 people. Acoustic neuroma grows on the nerve connecting the brain and the inner ear, causing hearing loss. The risk was four times as high on the side of the head where the phone was usually held.
    Full Page Reload

    We made a pooled analysis of two case-control studies on malignant brain tumours with patients diagnosed during 1997–2003 and 2007–2009. They were aged 20–80 years and 18–75 years, respectively, at the time of diagnosis. Only cases with histopathological verification of the tumour were included. Population-based controls, matched on age and gender, were used. Exposures were assessed by questionnaire. The whole reference group was used in the unconditional regression analysis adjusted for gender, age, year of diagnosis, and socio-economic index. In total, 1498 (89%) cases and 3530 (87%) controls participated. Mobile phone use increased the risk of glioma, OR = 1.3, 95% CI = 1.1–1.6 overall, increasing to OR = 3.0, 95% CI = 1.7–5.2 in the >25 year latency group. Use of cordless phones increased the risk to OR = 1.4, 95% CI = 1.1–1.7, with highest risk in the >15–20 years latency group yielding OR = 1.7, 95% CI = 1.1–2.5. The OR increased statistically significant both per 100 h of cumulative use, and per year of latency for mobile and cordless phone use. Highest ORs overall were found for ipsilateral mobile or cordless phone use, OR = 1.8, 95% CI = 1.4–2.2 and OR = 1.7, 95% CI = 1.3–2.1, respectively. The highest risk was found for glioma in the temporal lobe. First use of mobile or cordless phone before the age of 20 gave higher OR for glioma than in later age groups.
    Mobile phone and cordless phone use and the risk for glioma – Analysis of pooled case-control studies in Sweden, 1997–2003 and 2007–2009 - ScienceDirect


    Amerikanerna la 200 miljoner på en stor studie med råttor. "NTP studien".

    The National Toxicology Program (NTP) concluded there is clear evidence that male rats exposed to high levels of radio frequency radiation (RFR) like that used in 2G and 3G cell phones developed cancerous heart tumors, according to final reports released today.

    Cell Phone Radio Frequency Radiation
    High Exposure to Radio Frequency Radiation Associated With Cancer in Male Rats

    The inconvenient truth about cancer and mobile phones


    Det här avsnittet om CBC Marketplace handlar om mobilstrålning;

    Finns ett fall 14.30 (sista länken) med en som fick bröstcancer precis vid telefonen, när hon hade telefonen i BH.

    The secret inside your cellphone (CBC Marketplace) (Hela)

    View: https://www.youtube.com/watch?v=Wm69ik_Qdb8

    (10 minuter in, om cancer)

    View: https://youtu.be/Wm69ik_Qdb8?t=600

    (14.30 in, om cancer)

    View: https://youtu.be/Wm69ik_Qdb8?t=870
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Strålsäkerhetsmyndigheten har en bra hemsida: Magnetfält och trådlös teknik - Strålsäkerhetsmyndigheten

    De granskar regelbundet forskningen på olika områden: Publikationer - Strålsäkerhetsmyndigheten

    Här är en nyligen publicerad rapport om frekvensen av hjärntumörer som bygger på ett omfattande underlag och som sträcker sig mellan 1980->2012:
    2019:26 Analysis of trends in brain tumour incidence in Sweden - Strålsäkerhetsmyndigheten

    Här är den senaste (12:e) rapporten kring elektromagnetiska fält och hälsorisker. 2018:09 Recent Research on EMF and Health Risk, Twelfth report from SSM's Scientific Council on Electromagnetic Fields, 2017 - Strålsäkerhetsmyndigheten

     
    R3b0rn och Kingson gillar detta.