Vad får er att tveka att hoppa på smarta hemmet tåget ?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 4 jan 2020.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag är väldigt intresserad av smarta hemmet och dess utveckling jag har dock inte hoppat på tåget fullt ut.

    Är det någon mer än jag som tvekar ?

    Något som får mig att tveka är...

    Det finns alldeles för många system där ute som inte är kompatibla med varandra...man får tänka på en eller två gånger vilket system man ska lägga pengar på då många system inte pratar med varandra....detta är en svår nöt att knäcka..och blir lätt en dealbreaker som gör att man inte hoppar på smart hemmet tåget.. man vill ju varken köra tusentals hubbar eller ha tusentals appar för att kontrollera sitt smarta hem.

    Nummer två är. Oavsett hur mycket smarta hemmet förespråkare hävdar att det inte är något fel på säkerheten så läser jag titt som tätt om problem med vad som närmst kan beskriva som icke existerande säkerhet.
    Detta läste jag i dag tex...

    [UPDATE: Official Statement] Xiaomi security camera bug shows video feed of others; Google disables support - Gizmochina

    Detta får mig att tveka helt klart... finns väl givetvis många olika lösningar men produkter som pratar via wifi som delar ens krypteringsnyckel känns väl extra riskabelt...

    Priset är väl en annan aspekt kanske men inte lika viktig...
    Problemet är fortfarande för mkt system och för många hubbar...
    Det verkar som man helt enkelt får bestämma sig vilket märka man vill ha lojalitet till under en längre tid.
    Detta är dock lättare sagt än gjort... jag var nära att börja med xiaomi.. men nu har jag tex läst att xioami själva har två olika hubbar.. verkar som vi EU och våran hubb inte kan prata med xioami produkter vi beställer från kina tex.. tex deras brandvarnare... som inte är släppt i sverige ännu.

    Men jag förtoende gällande säkerhet måste fixas... jag är ingen säkerhetsexpert men då jag har hört experter varna för produkter uppkopplade med via wifi har möjligtvis bluetooth bättre förutsättningar gällande säkerhet ?
    Kommer folk in på ens wifi nätverk får dom lätt åtkomst till andra saker som man har uppkopplat och som körs i bakgrunden tex plex server och annat.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Nej, jag tvekar inte.

    Jag kör med lite olika system, Telldus, Xiaomi, Ring, Sonos m.fl. och massor av saker uppkopplade, NAS, Plex och annat.
    Bara att byta ut vartefter som man tycker passar och lär sig. Det enda det kostar är pengar (och lite tid), och det är ju bara pengar.
    Det mesta går att koppla ihop med Google Assistant och det är nice.

    Att låsa sig till ett system är helt fel väg att gå tycker jag, ingen löser allt.

    Säkerhet är inga problem om man vet vad man håller på med, det är därför man har en router, om man vet hur man ska sköta den. :)
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tvekar och tvekar... Jag ser helt enkelt inte att att det skulle förbättra min tillvaro i det hem där jag tillbringar mest tid. Visst, Jag har några smarta inslag genom mitt Telldus system. Uttag, lampor och sensorer som ger lite kontroll och viss övervakning. Teknikintresserad som jag är skulle jag egentligen vilja ha mer bara för att det är kul och intressant men kan inte motivera de kostnader som det skulle innebära.
    I mitt fritidshus är det en annan femma. I detta anspråkslösa 1800-talstorp finns förutom ett Telldus system också ett mindre system (Ontech) som inte kräver "fast" Internet och fungerar även under ett strömavbrott. Med dessa system har jag dels övervakning av bland annat temperatur och möjlighet att fjärrstyra värmepump mm. Där finns alltså andra behov som för mig motiverar mer teknik. Det är i alla fall det jag skyller på. ;)
     
    Last edited: 4 jan 2020
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Bor i lägenhet så jag ser begränsad nytta med det smarta hemmet. Har en Google Home högtalare men inte nåt mer.

    Däremot har de viktigaste aktörerna nu kommit överens om en gemensam standard nu:
    https://feber.se/pryl/techjattar-satsar-pa-ny-oppen-smart-home-standard/405734/

    I och med det känns det mer intressant. En del som hoppade på det här tidigt med prylar från Vattenfall fick lång näsa när supporten upphörde:
    Råd&Rön - Vattenfall drar ur pluggen för smarta hem

    Så ibland är det ett gott råd att inte investera i teknikprylar i vissa områden för tidigt.
     
    Kristy och Oceanic gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kan inte uttala mig om zigbee men bra att de insett problemet.
     
  6. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Men varför? Det finns ju inget som man verkligen behöver, eller? Enda fjärrstyrda vi har är motor/kupévärmaren på bilen och det är för att vi parkerar en bit bort ifrån lägenheten vi bor i. Och med tanke på att mobilen är utan hörlursuttag har jag BT-headset hängande runt halsen hela tiden iaf idag vilket gör att jag är ett knapptryck ifrån google-assistenten. Längre än så är man väl aldrig ifrån luren?!
     
    dannejanne gillar detta.
  7. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Är själv tekniknörd till min frus stora förtvivlan :). Har RCO passersystem i huset, Nexa fjärrstyrning på elen, larmsystem statistik från bergvärmen m.m. Det enda jag inte har är anslutning till Internet på all denna utrustning, de går på ett helt separat trådat nätverk med separat kontrolldator - vill ju inte göra det enkelt för tjuven ;)(ingen röststyrning heller). Har möjlighet att öppna dörren remote men då krävs SMS från två olika telefonnummer... Varför allt detta extrajobb? Tja, har hållt på med datorer sedan 80-talet och konstaterat att inget system är helt säkert så varför riskera med internet?
     
    Kristy, frpl och Oceanic gillar detta.
  8. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Bor själv i lägenhet och har en mindre setup med Home assistant och bland annat diverse Zigbee-grejer. Skönt att det man vill tänds upp/slås på automatiskt när man kommer hem respektive släcks/stängs av när man lämnar hemmet. Grendosorna där mobilladdare med mera sitter blir också strömlösa.
    Har även en smärre fobi för inbrott och den botar dörrsensorn något, då man vet att ingen varit in när man är bortrest :)
    Just Home sssistant är bra (om än något krångligt i början) då det går att kombinera i princip alla standarder.
     
  9. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Gemensamma standards kommer aldrig fungera i praktiken. Att låta en konferens av deltagare från alla parter alla få med sina behov in i en standard är omöjligt och i längden begränsande. Även i de mindre varianter av "standards" vi ser idag ex Zigbee, MiHome, Telldus etc behöver det finnas utrymme till innovation och exempelvis uppgradering av firmware. Hur kan en övergripande standard ge denna flexibilitet? resultatet är att någon gör vad de behöver och bryter reglerna överenskomna på konferensen.

    Vidare är det stor skillnad på kraven på att stänga av/på en lampa eller en kamera för live feed eller musik i hela huset. Hur kan en standard passa alla dem?

    För utvecklarna av chippen bakom allt (ex Texas Inst) är standard med volymbehov precis vad de behöver och för Amazon, Google m fl låter det bra att "samarbeta" för att "vara med". I realiteten kanske de inte är intresserade att samarbeta men det låter bra just nu. Snacket stärker deras läge på marknaden redan idag.

    Diskussionen om nya standards beror även på att aktörer aktiva i deras gamla "standards" behöver förnya sig för att inte gå under när de blir omkörda. Z-wave, Telldus kanske är några exempel. Aktiva idag men frågetecken om tre år. Inga nya aktören kliver på de tågen idag
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Huruvida gemensamma standarder kommer funka lär vi få se. Jag tror i vart fall det blir mindre strul än tidigare. Som de som har köpt en Cortana driven termostat för att styra villan. Hoppsan nu ska Microsoft dra sig ur helt och då står man där.:ehm:

    Så det går i alla fall åt rätt håll.
    71iDjvJQSjL._AC_SX522_.jpg
     
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 018
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag har alltid sett mig som en nörd på teknik men jag förstår inte vad jag ska med det smarta hemmet till [emoji849]
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Lite så är det väl för mig också. Men Nokia tänkte väl samma sak med den första iPhonen. Varför ska folk ha en smartmobil med dålig batteritid?
    Så jag tror företagen vill ha en fot in i detta område för att inte komma efter om det så att säga blir en "hit" applikation eller produkt..
     
  13. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag hade smart hem när jag bodde i hus. Skönt att kunna tända ett mörkt stort hus när man stod utanför med mobilen. Gott att ha koll på fuktigheten på vinden. Se tempen i huset var bra. Ha koll på elförbrukningen var också intressant. Likaså att att kolla in nivån på pellets förrådet med kameran.

    Bor nu i lägenhet och ser inget behov av det här längre. Hemmet är så litet så att tända/släcka tar ingen tid. Värmen och fuktigheten var hyresvärden koll på. Elförbrukningen är försumbar i en lägenhet och inte alls så intressant att ha koll på. Ja, så fortsätter det för mig. Så länge jag bor i lägenhet som nu ser jag inget behov av det smarta hemmet. Ser det bara som mer saker som kan krångla.
     
    Last edited: 4 jan 2020
    katho gillar detta.
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har väl inte anammat smart hem fullt ut än men jag gillar att man kan timerstyra lampor/vägguttag från en app. Även att man kan vid behov be assistenten tända eller släcka saker. Har väl inte riktigt vant mig vid att prata med en högtalare

    Högtalarna är ju väldigt smidigt att man bara kan be dom spela något, tex radio men även att man kan göra högtalargrupper
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, jag vill bestämt inte ha några smarta enheter alls. Försöker snarare begränsa dem.
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Protokollen är ju redan överenskomna så finns ingen anledning att det inte kommer fungera. Enda som sticker ut idag är Apple med sitt HomeKit-hittepå, men det lär vara över snart iom detta.

    Du är ingen nörd, sorry. :(

    Håller med, bor man i en lägenhet så blir det lite "meh". Sen jag flyttade till ett hus så ger det ett väldigt bra mervärde med automatisering tycker jag.
     
  17. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Har hela hemmet ”smart” men används egentligen typ aldrig. Tycker det små onödigt egentligen [emoji28]
     
  18. [SH]

    [SH] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2013
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har väl, till viss del, hoppat på detta med smarta hem. Inget särskilt märkvärdigt, en Tellstick Znet Lite v2 för att styra golv, bords- och fönsterlampor. Vissa saker styrs på fasta tider och annat utifrån solens upp- och nedgång kombinerat med tid på dygnet. Just nu 27 olika ljuskällor som styrs.

    Inget av det ovan är egentligen mycket mer än klockströmbrytare på steroider men så mycket enklare när man kan justera tiden då saker tänds från en punkt istället för 20+.

    Har även en energimätare på tvättmaskinen och med hjälp av den får jag en avisering i mobilen när tvättmaskinen är klar - perfekt när man bor i hus med källare och jag slapp byta ut den gamla Mielen till en ny med inbyggt Wifi.

    En annan trevlig funktion är att när vi på kvällen släcker fönsterlampan i vårt sovrum (via widget på hemskärmen) släcks alla fönsterlampor i huset. Tycker om att ha sådan belysning tänd när vi är hemma men hade inte orkat gå runt och tända och släcka 10-15 ljuskällor varje em/kväll.
     
    katho, svenix, Fredriks och 1 annan gillar detta.
  19. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Läser att några av er här verkar ha en hel del smarta prylar uppkopplade och undrar lite hur det funkar för er med stabiliteten på Wi-Fi nätverket?

    Anledningen till att jag frågar är därför att jag också har en del, men mitt nätverk kopplar ner väldigt ofta.
    Det kan röra sig om allt från några sekunder till ibland flera minuter vilket är väldigt irriterande.

    Jag har varit i kontakt med min internet leverantör (comhem) ett x antal gånger och dom har gjort allt från fabriksåterställning på routern till att låsa så att den inte byter kanaler, men förgäves.
    Dom påstår att problemet ligger i att jag har för många prylar uppkopplade och att det således är mitt fel. Dom vägrar byta ut router eller felsöka ytterligare utan menar att jag bör hålla mig till maximalt 5 enheter uppkopplade på Wi-Fi.

    Har ni upplevt liknande problem eller vad ska man göra?
     
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Har Comhem också men använder inte deras router (C3) mer än för uppkopplingen, kör den i bryggat läge och nätverket sköts av TP-Link Deco M9 Plus meshnät med 3 enheter (TP-Link Deco M9 Plus Whole-Home WiFi System (3-pack) (Routrar)). Inte ett enda problem med wifi i huset på två våningar och 30-tal enheter uppkopplade.

    Comhems router kanske inte klarar mer, sen beror det på störningar från andra saker, wifi, mikrovågsugnar, hur din bostad ser ut osv.
     
    zappa79 gillar detta.