Galaxy S10 vs Huawei P30 pro?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Seiko, 28 dec 2019.

  1. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Skriver detta från en S10 (alltså inte plus!) Som jag kan lämna tillbaka inom 10 dagar. (Ps. visst får jag leka runt med den och få alla pengar tillbaka från tele2 om inget är skadat?)

    Hade en P20 pro innan och nu kör ju tele2 mellandagsrea på P30 pro. 187kr i mån jmf med 250kr i mån för S10. Är rätt stor skillnad.

    Detta gillade jag inte med P20 pro och undrar om det förbättrats med p30 pro: Kameran! Tro det eller ej men den tog inte bra bilder hur jag än försökte, tror mycket beror på att den här dålig stabilisering, har detta förbättrats? Tar bättre bilder med andra lurar.

    En skitstörig grej var att den kopplade ifrån Chromecast. Om jag castar till TVn så hände det att jag måste sluta casta, starta om castingen för att jag ska kunna pausa eller sänka ljudet exempelvis. Såna problem hade jag inte med min S7.

    Skärmen. Här vinner väl Samsung stort?

    Sen finns det massa grejer jag var nöjd med också, typ batteriet som jag vet att Huawei har (mycket?) bättre.

    Generellt sett är väl p30 pro bättre än en s10? Antar att det mest rör sig om vad man tycker personligen.

    Egentligen rör det väl sig mest om detta: Vad finns det som Samsungen är bättre på? Och hur stor uppgradering är det från en P20 pro till en P30 pro?

    Hade jag inte behövt skicka iväg S10 snart hade jag beställt hem en P30 pro och provat båda men det hinns inte med tyvärr. Det lägre priset lockar en del.
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag hade bytt!!!
    P30 Pro mosar S10 i batteritid. Kameran är riktigt bra i P30 Pro men blir nog slagen i videoläget av S10.
    Sen finns det ju andra fördelar och nackdelar med båda men kameran och batteritiden är 2 starka fördelar i P30 Pro FÖRUTOM prisskillnaden på hela 60 kr som blir hela 1440 kr på 2 år.
     
    spigen gillar detta.
  3. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    I övrigt då? Kameran i P20 pro skulle också vara så bra men var kass för mig. Samsung mosar väl näe det kommer till skärmen? Prestanda?

    Men ja lutar åt det när det är sån prisskillnad.
     
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Skärmen är troligtvis bättre i S10 då Samsung levererar fantastiska skärmar. Men skärmen i P30 Pro är inte dålig på nått sätt.
    Prestanda är nog ganska lika. Fingeravtrycksläsaren är nog tvistad men tycker Samsung levererar en USEL läsare i S10 och Note 10 serien men dock säkrare än den i P30 Pro.
    One UI är ju dock definitivt bättre än Huawei's dito.
     
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Hade köpt en p30p till det priset
     
  6. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Visst kan man testa på tele2 och sen lämna tillbaka även om man använt luren? Kanske beställer en P30 pro nu och har jag tur hinner den komma innan jag måste lämna tillbaka S10an och så testar jag båda och skickar tillbaka den jag inte vill ha?
     
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Japp Du har öppet köp från Tele2 och du får prova telefonen.
    Och har för mig att det räcker om Du hör av dig innan tidsfristen har gått ut. SÅ det gör inget om telefonen blir nån dag sen bara Du har ringt dom innan och dom har skickat fraktsedlar till dig.
     
  8. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Rätt stor skillnad på skärmen iaf jmf med p20 pro. Är en av de viktigaste sakerna för mig. Och där verkar samsung ligga mycket(?) Bättre till. Hmmm.
     
  9. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Behöll S10. Visst är det nog mer värt med P30 pro. Men skönt med en lättare lur, bättre skärm och prova nåt nytt vilket personligen passar bättre.

    Tack för feedback.
     
    Kristy gillar detta.
  10. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Huvudsaken är att du är nöjd! Skitsamma va vi säger/tycker egentligen för det är ju du som ska använda telefonen.
    Gott nytt år!
     
    katho och Kristy gillar detta.
  11. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    De fördelarna jag ser med P30 pro är bra zoom på kameran, bättre mörkerfoto, snabbare laddning, samt bra batteritider. Batteritider blir bra pga att den dödar appar och har extrema energispar funktioner om man nu ser någon fördel med det.

    Även om jag kanske är lite färgad så tycker jag Samsung vinner i resten av vad man nu kan önska sig av en mobil: Mera tilltalande stillbilder, jämnare kvalité på bilder mellan vidvinkel och övriga lägen, bättre video, trevligare UI, bättre skärm osv osv.

    Hoppas att du hittar rätt mobil för dig!
     
    Kristy gillar detta.
  12. Dizzö

    Dizzö Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2019
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    29
    P30 Pro helt klart bättre.
    Bättre batteritid, kamera, chipset (om du har Exynos versionen).

    EMUI 10 som kommer snart är väldigt likt One UI 2 som S10 har och båda är bra skins i Android 10 om du frågar mig.

    Så P30 Pro alla dagar i veckan!
     
  13. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    399
    Mottagna gillanden:
    256
    Hur vet du att det är likt? Har du jämfört dom sida vid sida? Tycker Samsungs gränssnitt och gester flyter på mycket bättre om jag ska vara ärlig. Bara en sån grej på Huawei att man inte kan swipe:a ner rullgardinen med nitiser/snabbinst. genom att swipe:a neråt var som helst på skärmen är fruktansvärt störigt. På Huawei behöver man ändra grepp hela tiden.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Dex på Samsung är nice och kan bli riktigt jäkla stort om folk upptäcker det och det utvecklas vidare. Tycker inte samma funktion på p30 är lika bra... 8 GB ram i s10an oxå...
     
  15. Dizzö

    Dizzö Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2019
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    29
    Ja jag har jämfört Android 10 på båda och de flyter båda två på väldigt bra.
    Kan hålla med om att man inte kan swipa ner på startskärmen för att få tillgång till aviseringar på EMUI.
    Däremot går det fixa väldigt lätt med en app. Använder själv Fluid Navigation Gestures och den är underbar och tar gester till en ny nivå av kontroll i Android. Hade kört den på alla telefoner med Android jag än ägt utan tanke på märke.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    399
    Mottagna gillanden:
    256
    Rootar du?
     
  17. Dizzö

    Dizzö Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2019
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    29
    Ne
     
  18. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Var inne på Elgiganten och Tele2 igår. Testade två st P30 pro på varje ställe. Blev konfunderad då den första var ganska laggig i scrollningen, testade då den andra, samma sak. Gick till nästa butik och det var samma sak med båda där. Alla fyra gick på butikens wifi med till synes stark signal. Det är klart, det kan vara så med utställningsexemplar, men min Note 9 på 4G var markant mycket mer smooth.
     
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Underligt att de var laggiga, kan det ha varit någon form av batterisparläge på?

    Tänker med den hårdvaran som sitter i så borde det flyta på väldigt bra. Har själv ingen p30 (pro) så vet inte om det är ett problem med telefonerna att de blir laggiga efter en tid?
     
  20. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Ja, tycker själv det verkar underligt, kan vara så att nån sparfunktion var igång, kollade aldrig. Inlägget av @Supak@Supak här ovan indikerar också att gränssnittet inte riktigt lever upp till förväntningarna.