Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Hur löste det sig? Jag har samma "problem" med Curve och Komplett som underliggande..
     
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Jag hade ett helvete med MatHem som drog 889kr x 3. De höll i pengarna i en dryg månad. Pengarna kommer tillbaka, men det tar hiskeligt långt tid. Speciellt med Komplettbank. Numera använder jag bara Curve när jag handlar saker som jag vet inte kommer ha en retur. Skulle en retur ändå komma så skulle jag försöka använda Revolutkortet direkt. Annars får jag använda Curve oxh sen bevaka.
     
    Kiddy gillar detta.
  3. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Läser att vissa kan se i Curve-appen att ett belopp är reserverat. Kan man fortfarande det i senaste versionen av appen?
    Klickar jag på transaktionen för tankningen så står det inget om att de 1500kr är reserverade.
     
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Jo, jag har sett den reservationen på Curve när jag har tankat. Men den släpps efter några dagar. I mitt Mathems case så var pengarna dragna och clearade. Det skulle göras en charge back.
     
    Kiddy gillar detta.
  5. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Det löste sig till slut utan att jag gjorde något alls. Men det tog en vecka, om inte mer, innan det reserverade beloppet försvann från komplett-kortet. Så komplett är inte så snabba på returer och släppa reservationer verkar det som.
    Tog bara någon dag innan det riktiga beloppet syntes i curve, sen någon dag till innan det beloppet syntes som draget hos komplett. Men reservationen låg kvar några dagar till efter det ändå.
     
    Kiddy gillar detta.
  6. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Har tankat två ggr med Skandibanken Visa som underliggande kort, och då har det reserverats 1500 kr, och tagit flera dagar innan det släppts. I curve ändras det till korrekt summa ganska snabbt, men låg kvar reservation i Skandia flera dagar. Tankar som tur är inte så ofta, då vi inte har egen bil :)
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Betalade room service på ett hotell i USA i måndags.

    Först ”testade” hotellet kortet, med en reservation på 1 USD. Denna gjordes sedan om till den slutgiltiga transaktionen på 89 USD. Det gjordes också en reservation på 100 USD direkt efter, denna ska försvinna. Båda ligger dock som dragna på mitt underliggande kort och i Curve. Ska det vara så, rättas det till automatiskt eller kommer jag behöva göra något?

    Har bott flera gånger på hotellet tidigare, och gjort samma sak. Men då ligger en transaktion som reserverad ett tag och den släpps sedan. Har aldrig varit med att båda ligger som dragna..
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det är samma när man tankar, reservationen har legat kvar i 3-4 dagar hos Curve och sen ytterligare ett par dagar eller upp till en vecka innan det är åtgärdat på det underliggande kortet. Detta är en anledning jag inte har kvar mitt Curve i dag.
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Men brukar inte hotell i USA göra en reservation som de släpper när man lämnar hotellet. För att räkna av mot skador eller förbrukning av minibaren?
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tack! Verkar ju vara en dålig lösning om det funkar så i praktiken..

    Har betalat hotellet med mitt Amex, men tänkte att jag skulle testa Curve, så tog room service-notan på det istället. Men då blev det ju tydligen problem pga att de reserverat en summa också.

    För andra kort är det ju inget problem..
     
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Curve tappar mer och mer för min del. Har bytt helt till att använda Revolut+Google Pay (och fysiskt kort när det behövs) som jag kör auto-topup från Komplett kort för alla köp och handel. Gillar deras app med statistik och info om köp som påminner lite om hur Tink var på den tiden jag använde det. Curve får ligga hemma så länge. Speciellt när man läser om de strul folk får med vid återbetalningar.
     
    Hultan gillar detta.
  12. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Curve har kanske tagit till sig av kritik om hur refunds har fungerat. Från senaste changelog i Google Play store:
    We've improved the way we process refunds, which will make them available faster and give you better visibility of them in your timeline.

    Får hoppas att verkligen stämmer och att det kommer bli snabbare och tydligare...
     
    Kiddy gillar detta.
  13. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Fick ett mail av curve som ville veta vilket kort jag ville ha tillbaka ett återköp på.
    Tyckte det kändes aningen oproffsigt. Jag menar har jag fått ett återköp så bör pengarna automatisk komma tillbaka till det kort som användes vid original köpet. Ingen support ska behöva kontakta en användare manuellt. Bara ineffektivt.
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag har också råkat ut för det se t.ex. Google Pay / GPay nu i Sverige - erfarenheter?
     
  15. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Var det till följd att ni redan hade ett öppet "anmälan" för pengar som inte kommit tillbaka än, eller har de helt plötsligt bara skickat ett mejl till er?
     
  16. dejan

    dejan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10E
    Jag har varit med om båda varianterna.
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    dito
     
  18. Hultan

    Hultan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det ser ut som att Curve skickar rätt info angående köpställe till det underliggande kortet (dock en nackdel vid tankning med Komplett som underliggare på vissa stationer (”endast” 1%) samt att tex Circle K extra club inte verkar fungerar med Curve, trots att det underliggande kortet är registrerat). Enligt mina beräkningar har mina Curve-köp med Everyday gått igenom med korrekt Everyday-bonus. Till och med Everydays erbjudande om 2% på matinköp under julperioden verkar ha gått igenom korrekt via Curve. Jag har mailat Everyday 2ggr om att de borde skriva upp bonus separat för varje transaktion istället för att endast visa en total bonusklumpsumma som summerats sedan senaste bonusutdelningen (2ggr/år). Väldigt svårt/tidskrävande att kontrollera sin bonus då (hör förvisso hemma i Everyday-tråden).

    Jag kör annars Komplett MC genom Curve eller top-up till Revolut (oftast) till max bonusgräns är uppnådd på Komplett (500kr/mån eller 2000kr/år) därefter kör jag med Everydaycard via Curve medans sambon har det fysiska Everyday-kortet och sitt eget Komplettkort som hon också använder till max bonus är uppnådd.

    En detalj: försöker undvika top-up till Revolut från Everyday eftersom jag endast får 0,5% på övriga köp (utom mat och drivmedel). Jag antar här att top-up till Revolut hamnar som ”övrigt köp” enligt Everyday. Men när man spenderat över 20k/halvår på övriga köp får man ju 1% även på övriga köp och då kan man ju göra top-up till Revolut med 1% bonus...om man av någon anledning inte vill köra direkt med Everyday-kortet eller via Curve då förstås.
     
    fraxion gillar detta.
  19. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jaha, det gick snabbt utför.
    Curve har nu slaktat Curve Send och gjort det ganska meningslöst.
    Nu kan man bara skicka mellan Curve Cash-kort och mottagaren måste vara Curve-medlem...
     
    svenix gillar detta.
  20. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Någon som fått en återbetalning från butik till något kort via Curve?

    Jag gjorde ett återköp på NON och stoppade in mitt Curve kort där Komplett MC ligger under. Jag har dock inte fått några pengar än och det har gått en vecka nu.