Tips: Xiaomi M365 Pro (2019)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mart1neZ, 17 feb 2019.

  1. Lou Cipher

    Lou Cipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL
  2. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Mitt inne i 10" installationen. Självklart stött på problem. Bakdäcket är obalanserat men 10 tums slang är beställd. Framdäcket får jag inte på skit ventilen för det är för trångt.

    Jag skruvade av alla skruvar från kåpan till motorn för lura i ventilen utan den på. Men klart som fan kåpan inte släpper. Har skruvat av alla skruvar, är det någon annan skruv man ska skruva av för att få av locket?
    Egentligen tänkte jag borra upp den lite men har ingen borr och orkar inte köpa mer grejer nu för att fixa med den scootern...
     
    bernard gillar detta.
  3. Bcol

    Bcol Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2018
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag har precis införskaffat en M365 Pro (fabriksversion 1.6.0) och på olika sätt försökt downgrada till 1.5.5 för att sedan ta bort fartgränsningen (vill ha 30-32). Detta har dock slutat med att scootern låser sig och jag har tvingtas göra resets som resulterat i att jag nu har version 1.6.6 nu (verkar ha med BLE att göra..?). Är det någon expert som kan ge mig en hand-on grundläggade steg-för-steg för en downgrade Tacksam!
     
    Last edited: 9 dec 2019
    bernard gillar detta.
  4. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Screenshot_2019-12-09-19-21-52-466_com.xiaomi.smarthome.jpg Screenshot_2019-12-09-19-22-21-514_com.xiaomi.smarthome.jpg Screenshot_2019-12-09-19-23-31-248_com.m365downgrade.jpg Screenshot_2019-12-09-19-22-21-514_com.xiaomi.smarthome.jpg Hej mina scootervänner!
    Jag har likt många andra här äntligen gjort slag i saken och köpt en Pro. När Mi-store.se körde en kampanj under black friday kunde jag inte motstå frestelsen. Efter att nu dessutom djupdykt denna tråd så har jag beställt det essentiella från Curious Joe. Nästa steg var att börja kika på custom firmware men här har jag dock stött på patrull. Efter att säkrat alla nödvändiga filer så kopplade jag scootern till senaste versionen av M365_downG, ansluter till scootern smärtfritt och när jag sedan clickar på check version så får jag nedanstående resultat.

    BMS Ver:551
    BLE Ver: 110
    DRV Ver: 551

    Jag jag googlat i all oändlighet, kollat tallösa forum, men jag kan inte hitta någon referens till Firmwaren som sitter i min scooter.

    Är det någon här som har koll på vad det är för firmware jag har? Och kanske ännu bättre, hur i helskotta jag får uppdaterat så jag kan få trycka in min custom firmware?

    Jag kan tillägga att jag BATT_INFO ej fungerar i Mi Home app eller andra appar. Däremot går det bra att ansluta och se basic info i de flesta appar.

    När jag försöker "Open a binary" så får jag meddelande "Couldn't get encoding mask, check version again".

    All hjälp skulle tacksamt uppskattas här, det jag vill allra helst är att få in en custom firmware. Visa bifogad bild 74802 Visa bifogad bild 74802 Visa bifogad bild 74802
     
    skamoj och AIdummy gillar detta.
  5. roboitinho

    roboitinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej,

    Jag köpte mig också en Pro under Black Friday. Har bara testkört den idag och nu ska den slås in som en fin julklapp till mig själv.

    Jag hade dock samma problem som ovanstående. Kunde connecta med Mi Home och några andra tredjepartsappar men ingen av dom kom åt information om batteriet. Vad kan det bero på? Måste man köra ett tag innan den kickar igång?

    En fråga till: Vad kör ni för Energy recovery mode? Har jag fattat det rätt att det innebär hur hårt den motorbromsar när man släpper gasen? Känner att jag nog måste ställa in den på lite högre, satan vad fort det kändes när man kom upp i hastighet.
     
  6. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag misstänker att vi har någon ny typ av firmware som ändrat i sättet scootern kommunicerar med apparna och därför fungerar det inte. Men det som är riktigt konstigt är ju att inte ens mi home appen fungerar som den skall. Å andra sidan så är inte det något nytt med Xiaomi, och så är ju det viktiga hårdvaran :-).

    Har du också Firmware V5.5.1?
     
  7. roboitinho

    roboitinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7
  8. Swezine

    Swezine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Inte heller sett 5.5.1 innan. Min levererades med 1.6.6 och BLE 100. Jag behövde använda en STLink och patcha till BLE 090 för att kunna koppla upp den till DownG-appen för att lägga in CFW. Jag antar att det skulle lösa det för dig också, men det kan ju vara nått nytt djävulskap...
     
  9. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Mecka med STLink är alldeles för avancerat för mig. Någon som vet om det kan finnas någon som erbjuder tjänsten i Göteborg?

    Är dessutom lite oroad över att det kan vara något nytt djävulskap som du säger och därmed skapa komplikationer...

    Får väl snällt avvakta tills man kommit ikapp på CF-scenen, förhoppningsvis lagom till sommarmånaderna
     
  10. seekay

    seekay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hej, har lyckats lägga in donka på min nu efter först nedgraderat BT till 090. Det jag funderar över är hur jag sen ser att den verkligen är flashad? Om jag bara exempelvis testar hur snabbt det går via hastighetsmätaren så får jag upp den i 35 km, men enligt sidan där jag laddade ner flash filen så skulle den i Eco läget endast göra 22 km men min gör det oavsett läge..
     
  11. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Hur nergraderade du BT? Jag har 1.1 just nu.
     
  12. seekay

    seekay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Laddade ner rätt BT zip och flashade den först bara...
     
  13. Crude1

    Crude1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ni som precis som jag slog till på ett demoex hos Mistore på Black Friday, har ni lyckats få korrekt info från batteriet ännu? Jag har varit ute och kört en bra stund nu men fortfarande visar det inget förutom batteritemp på -20 grader(!). Med m365 tools får jag kontakt med enheten men med Xiaomi:s egen app går det bara sporadiskt. (Ser precis ut som dina screenshots TheIrishMan.) Går ju inte ens att se batteriets serienummer.

    Nån som varit i kontakt med butiken om detta? Känns som versionerna inte är riktigt korrekta här och kan bli garantiärende, känns ju lite läskigt att åka omkring med när man inte vet om batterifirmwaren är helt ok. Den version, 551, som ligger på både batteri och enheten som sådan hittar jag inget om någon annanstans. (Kan det blivit fel och versionen borde egentligen vara 1.5.5?)
     
  14. TheIrishMan

    TheIrishMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej,
    Det verkar som att 5.5.1 är legitimt och att det är snack om en ny firmwareversion (har sett någon mer nämna den). Däremot är det som sagt olyckligt att Xiaomi inte hänger med och uppdaterar sin app så man får se batteristatus korrekt. Anslutningen och funktioner fungerar dock ypperligt. Tipsar om att ställa in Mi home appen på Europeisk server (Tyskland). Då funkar anslutningen stabilt (förutom batteri). Berätta gärna vad butiken säger om du hör av dig, jag är annars nöjd med produkten och okej med xiaomis relativt ostrukturerade inställning till mjukvaru/firmware kopplat till deras ekosystem.
     
    bernard gillar detta.
  15. Mille001

    Mille001 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
     
  16. Mille001

    Mille001 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Var hittar man 1.5.5 zip filen för att ladda ner?
     
  17. Droid1325

    Droid1325 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Efter cirka 600 km så kom första punkteringen. Beställt hårda däck nu.

    Baserat på lite YT-videos så verkar det inte vara askul att byta däck...

    Någon här som har erfarenhet av att byta till hårda honeycombs och sitter inne med avgörande tips som kan bespara mig ett mentalt sammanbrott?
     
  18. LDRLR

    LDRLR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Peppar peppar 140 mil utan punktering, hade inte ens räknat med halva sträckan utan däck/slangbyte.
     
  19. AIdummy

    AIdummy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Lider av samma problem med programvara v 5.5.1

    Scootern fungerade jätte bra ett halv år flaschad/trimmad speed ca 29km , köpte den våren 2019.
    Min pajade i uppförsbacke trodde det var motorn men det visade sig vara moder kortet tydligen inte helt ovanligt.

    Installerade nytt moder kort och försökte flascha igen men då tappade jag blutooth connektion det gick att rädda med iphone och xiaomi home appen uppgradera program vara.

    Mjukvara v 5.5.1 installerades sparken kommer upp i 29 på rak sträcka men extremt dålig accelarition och slö uppför känns som batteriet tar slut fortare.

    lyckades instalera BT 90 från 110 men det går ej att nergradera till någon annan programvara hittar ingenting på nätet vete fasen om man orkar köpa ST link o lära sig den hårda vägen. taclksam för tipps
     
    skamoj och TheIrishMan gillar detta.
  20. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Någon som kör 10" på sin Pro med custom firmware? Hittar inte patchen för 10" någonstans.