Xiaomi Multimode Gateway (ZigBee 3.0 WIFI Bluetooth Mesh)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Torabi, 21 dec 2019.

Taggar:
  1. Torabi

    Torabi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Xiaomi har lanserat i Kina en ny gateway son har stöd till ZigBee 3.0 WIFI Bluetooth och som man kan hitta i MI home App (Mainland China)
    [​IMG]
    Till mina frågor nu:

    1. Om man köper nu denna nya gategay från Kina, kommer den att fungera sen med svenska server när den släps i MI home Appen?
    2. Sensorer (vibrator, rörelse, temperatur, rök...) som man köper från Kina, fungerar i MI home Appen om man väljer Sweden som region?
     
  2. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Jag har en på G.
    Befinner sig hos posten i Holland just nu så borde ha den om några dagar.
    Återkommer när jag hunnit titta närmare på den.
     
  4. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Vart köpte du den ifrån? Är också sugen på en.
     
  5. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Banggood
     
    moffe och Kiddy gillar detta.
  6. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Den anlände igår så packade upp den och testade att koppla in den.
    Var en väldigt enkel process och inget strul alls.
    Verkar fungera fint mot Mainland China servern åtminstone.
    Såg i en kommentar på Banggood att den verkar bara fungera mot Mainland China så har man tänkt använda sig en EU server kommer den nog inte att fungera där som sagt.
    Får i så fall vänta på en International version förmodar jag som dyker upp lite senare i Europa.

    En ganska stor FW uppdatering fanns direkt att ladda ner.
    Lite strul att få ner uppdateringen men gick efter en stund.

    En RGB LED på toppen för att visa lite enkel status av olika slag.
    En knapp på framsidan.
    Inbyggt är också någon form av buzzer så man kan få lite ljud ur gatewayn men ingen Kinesiska eller röster har jag hört ännu så verkar inte sitta någon högtalare i den här gatewayn.
    Är nog mer tänkt som Larmljud och liknande.
    Dock ganska lågt ljud, min gamla gatewayn har betydligt högre ljudnivå.

    Det här buzzljudet återkom med jämna mellanrum när jag hade enheten uppkopplad.
    Vet inte riktigt varför. Var kanske någon inställning som triggade det hela.
    Skall kolla mer på det senare när tids ges.

    Så ungefär det feature set som jag förväntade mig.
    Avskalad pryl med fokus på gateway funktionaliteten.

    Någon ny Guard feature set som jag inte sett tidigare.
    Går att koppla ihop med andra sensorer sedan för att meddela olika saker och ting.
    Dock verkar snarlikt de scenes som man kan sätta upp själv ändå.

    Nu har jag ju redan en Zigbee gateway i mitt system så själva Zigbee och Wifi enheterna är inte kopplade mot den nya gatewayn by default.

    Så vill jag att den här gatewayn skall vara master i huset så får man nog plocka bort den andra gatewayn och lägga in alla zigbee och Wifi prylar igen.

    Skall testa senare att lägga in lite wifi och Zigbee prylar mot den nya gatewayn bara för att se att det inte är något strul där eller att vissa enheter inte går att lägga upp mot den.

    BLE prylarna verkar koppla upp sig direkt mot den här gatewayn. :-)

    Enkelt också att ta en vanlig USB laddare som man har hemma och använda som strömförsörjning så slipper man använda den som följer med boxen och strula med adapter och annat.

    Har inte testat Apple Home Kit stödet då jag inte använder det.


    Såg att Gearbeast nu sålde för under $25 vilket är ju ett väldigt bra pris:

    https://www.gearbest.com/smart-home-controls/pp_3001206349253586.html?wid=2000001

    Den jag har heter: ZNDMWG03LM och verkar vara samma som Gearbest också säljer.


    Återkommer när jag testat att lägga in lite Zigbee och Wifi prylar.

    Så en enkel och nerskalad gateway till ett bra pris för MI HOME som stödjer både Wifi, Zigbee 3.0 och BLE Mesh prylar från Xiaomi och deras partners + Apple home kit stöd. (ej testat av mig)
     

    Bifogade filer:

    Gyllenb, Nero och Kiddy gillar detta.
  7. Torabi

    Torabi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har monterat hemma en Xiaomi Multimode Gateway och kopplat till den 18 sensorer (rörelse, vibration, brand, läckage…) utan problem. Allt fungerar som det ska under Chinese mainland :)

    Jag fick också samma återkommande buzzljudet med jämna mellanrum som ”Mindir” fick! Men det går att leva med :)

    Det enda som inte fungerade för mig är att uppgradera Xiaomi Home från version 5.6.46 till 5.6.50! det händer ingenting när jag klickar på ”Update”!

    Screenshot_20200116-214329_Mi Home.jpg

    Mina utmaningar jag har kvar:

    1. Jag har ett stort hus och vissa sensorer tappar kontakt med Hubben, eftersom max avstånd är 20 meter. Hur förlänger jag Zigbee kommunikationen mellan Hubben och sensorer som är placerad mer än 20m bort från varandra?

    2. Letar efter en simpel trådlös kontrollpanel för att sätta på larmet (Away-from-home guard) och stänga av den (At-home guarde)?
    kontrollpanel.PNG
    [​IMG]

    3. Högsta ”Alert tone volume” som kommer ut från Hubben är inte så hög! Därför vill jag koppla en trådlös siren som man kan trigga från ”Automation”. Har ni något förslag?

    4. Vill koppla en liten trådlös högtalare med inbyggd mikrofon till MI Home för att kunna kommunicera med dem som befinner sig hemma när larmet går. Den kan vara också ett alternativ till sirenen!
     
  8. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Skall försöka svara så gott jag kan på dina frågor:

    1. Har inte sett att det finns någon Zigbee repeeter av något slag att köpa för MI HOME.
    Det jag kan tänka mig är att du köper en gateway till och lägger den lång ifrån den andra. Så väljer du sedan mot vilken gateway som du vill koppla upp en sensor.
    Har man två gateways i sitt system ber Mi HOME en välja vilken som man vill koppla upp sig mot.
    Dock vekar Automations som man satt i hop med gateway 1 inte att följa med in i gateway 2. Så vill man göra automations som berör sensorer som är kopplade till två olika gateways kan det kanske blir problem. Dock borde fungera om det handlar om automations som bara är kopplade till de saker som är länkade till den gatewayn.
    Här verkar BT prylar och BT gateways vara mer flexibla. Mina BT saker ligger i båda mina BT gateways.

    2. Inte sett något som kontrollplanel som kan fungera i MI HOME. De jag kan tänka mig kan fungera är om man köper en Zigbee knapp switch så kanske man kan ställa in den på av och på för en viss funktion som man vill styra. Av och på mot ett smartplug på lampor funkar fint åtminstone.
    Jag kan testa med min knapp hemma sedan om den kan nå så långt som mot Away from Home guard featuren i den nya gatewayn.

    3. Inte sett något som passar.
    Kommer behålla min Aqara gateway även i fortsättningen där ljudnivån finns på plats som är helt OK.

    4. Här finns det ganska många alternativ att koppla in mot MI HOME Mainland China servern.
    Finns smarta högtalare som stödjer XIAOMIs egen röst tjänst (XiaoAI) Finns även enheter med smarta högtalare samt display på likt de från Google och Amazon etc.
    Nackdelen med alla de här är väl att de bara funkar om man pratar Kinesiska...

    En annan gateway kan också hjälpa till.
    Med hjälp av min Aqara gateway kan jag jag prata med personer i huset via MI HOME appen när jag väl har just den gatewayn öppnad i MI HOME.
    Finns väl en del produkter för Mi HOME som stödjer 2 way audio gissar jag på.
     
    Last edited: 28 jan 2020