LGtv/webOs/TeliaPlay

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Yoko666, 6 jan 2020.

  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Köpte en ny LG tv på black friday och den är helt amazing nöjd på alla sätt.

    Idag fick jag för mig att testa köra Telia Play direkt i webbläsaren för att slippa casta till mibox eller gå via airplay 2 i tvn. Det är bara lyx att kunna styra Telia Play med tvfjärren och till min förvåning funkar det faktiskt nästan helt perfekt, bara lilla problemet att det buffrar var 3 minut vilket gör det lite oanvändbart... det går att inaktivera js i webbläsaren och det låser uppspelning till 720p och det vore helt ok för detta ändamålet men buffrar ändå. Tyvärr finns inte mycket mer inställningar än så att ändra på.

    Telia play kör på silverlight på datorn men tror det måste vara html5 i tvn?

    Vad tror ni?

    Trycka i ett usb minne som kanske ger mer utrymme för webbläsaren för cache?
    Dra en nätverkskabel? Gissar att 600 mbit wifi på 5ghz inte tappar så mycket på 3-4 meter men man kan ju alltid testa.

    Har inte forskat i om det finns andra webbläsare till webOS att testa men om någon har tips mottages dessa gärna. Telia play funkar ju inte i chrome på android...
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Bara kolla om TV din har det DRM stöd som Telia kräver att enheten/webbläsaren ska ha, utan DRM så kan vissa tjänster fungera ändå men du kommer upp i låg upplösning och kan leda till instabilitet också.
     
    Yoko666 gillar detta.
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Kollade LGs Dev sidor om det och den verkar stödja det mesta. Om man försöker spela Telia play på en rootad enhet spelar den ju inte överhuvudtaget om det har med DRM att göra borde den ju göra likadant på tvn tänker jag...
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa först ansluta med ethernet, för att utesluta nätverket, då sparar du en del tid i felsökandet.
     
    Yoko666 gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Trodde inte att något så enkelt och samtidigt så osmidigt som en nätverkskabel skulle lösa problemet. Inget som helst lagg och extremt jäkla bra upplösning, jösses vilken trevlig bild och perfekt A/V synk...

    tyvärr fungerar inte ”live” tv funktionen men använder den typ en gång i veckan max...men ändå irriterande och aldrig nöjd

    Känns helt orimligt att det nu funkar så här jäkla bra i TVs inbyggda webbläsaren. Speciellt då jag har haft problem med Telia play i webbläsaren på en gammal mac.

    Kan det va att tvn kör på html5 men på datorn är silverlight ett måste... vore ju i så fall fantastiskt om man kunde tvinga datorn till att köra html5...webos är ju linuxbaserat och gissar att silverlight inte är ett alternativ där...

    tycker också att det är lite förbryllade att uppspelning är perfekt på kabel men på 5ghz wifi buffrar det hela tiden... har inte koll på vilken AChastighet tvn klarar men jag gissar att det bör klara 100 mbit konstant ändå? Men visst är det skillnad på 600 mbit över kabel och ca 100 mbit över wifi... borde dock räcka för 1080p väl?

    Eller jobbar ethernet och wifi så totalt annorlunda att det är något annat som spelar in mer än bara bandbredden...eller rättare sagt är det webbläsaren som jobbar så pass mycket bättre över kabel... 4k hdr är ju inga problem i netflix över wifi...