Diskussion: Fossil Q Explorist Gen 5

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av pacman42, 3 sept 2019.

  1. salli

    salli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

  2. jhedlof

    jhedlof Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Fasiken, bra pris hos Klockia!

    Jag är nära på trycka på köp, men leveranstiden är enligt hemsidan osäker. Man kan kontakta kundtjänst för info, men dom verkar ha stängt idag när jag ringde nyss.

    Vill ju gärna veta hur länge man kan tänkas behöva vänta!

    Edit: Lagt en beställning på den gråa, hoppas att den kommer till jul.
     
    Last edited: 29 nov 2019
    DjStef gillar detta.
  3. DjStef

    DjStef Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag la också en beställning på Black Friday. Kundtjänst sa att dom hade 2-3 veckors leverans från Fossil, @jhedlof@jhedlof ... Hoppas också få den innan jul. ;-) (Stort behov av att byta ut min LG Urbane)
     
    jhedlof gillar detta.
  4. DjStef

    DjStef Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nu är min klocka skickad från Klockia.se, @jhedlof@jhedlof :D
     
    jhedlof gillar detta.
  5. jhedlof

    jhedlof Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Min med, sicken tur! :money:
     
    DjStef gillar detta.
  6. salli

    salli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Det kommer uppdatteringar på wear titt som tätt, vet någon vad dessa innehåller?
     
  7. mode

    mode Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Ni som kanske har bättre koll än mig. "Behöver" man gen 5 eller kan gen 4 duga?
    Typ halva priset på 4 tror jag.
    Vill kunna se notiser och styra Spotify typ.
     
  8. Perli

    Perli Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag bytte från en LG G Watch R från 2014 till en gen 5, LG:n dög väl egentligen med gen 5 är ju bra mycket trevligare med bättre flyt osv. Med det sagt, en gen 4 funkar nog alldeles utmärkt även om jag aldrig känt på en :)

     
  9. mode

    mode Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Tack :)
    Efter att ha kollat jämförelse på Youtube blir det nog 5:an iaf. Verkar vara skapligt mkt snabbare. Och högtalare är väl ett plus. Alt att det blir skagen falster 3.
     
  10. axe19

    axe19 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Tänkte kolla om fler har samma problem. När man får avisering på klockan,så plingar det inte till alla gånger. Även om det är samma app,så plingar det bara ibland. Samma sak som när jag laddar så måste jag ta bort laddaren och sätta dit den igen för att den ska visa rätt % på batteriet.

    Edit:tror jag har löst det
     
    Last edited: 15 jan 2020
  11. slaskbak

    slaskbak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Och hur löste du det då för jag har exakt samma problem?
     
  12. axe19

    axe19 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Gå in på inställningar på klockan, välj appar och aviseringar. bocka av aktivera stör ej när klockan tas av. när det gäller batteriet så läste jag att man skulle ladda ur klockan helt, så skulle det bli bättre
     
  13. Svensktennis

    Svensktennis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Skrev i annan annan tråd med värt att fråga här med. Jag som många andra köpte en gen 5 från klockia på black Friday, upptäckte för några dagar sen att en av ringarna på baksidan som används vid laddning har håller på att lossna.. Någon som råkat ut för samma sak?
     
  14. Froyo

    Froyo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
  15. Froyo

    Froyo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
    Någon med gen 5 som har input på reptåligheten/färgerna på smoke/stainless och black? Velar mellan dessa, har som TS en svart LG G Watch R som verkligen är infärgad/svart, den svarta Fossil ser mer ut som svartkromad med mycket metalltransparens, funderar på om det är lätt att hitta ett matchande armband i metall med samma stil?
    Köper man smoke/stainless ingår ju metallband men hade hellre velat ha den i mörkt grå titan som i reklambilderna, i verkligheten verkar den vara mest Stainless med lite smoke?
    Sedan en undring om repkänslighet på skärmen, min LG G Watch R har en boettring som är ett par mm högre än urtavlan trots ett härdat skydd i glas, på gen 5 verkar skärmen ligga högst upp?
    2020-05-26_114718.jpg
     
  16. Perli

    Perli Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag bytte från en LG G Watch R i December till en gen 5 smoke stainless. Har använt den dagligen sedan dess och har en tunn repa på spännet, annars ser jag ingen på länkarna. Spännet är väl det som ligger mot skrivbordet mest t.ex. Så jag skulle inte säga att det är särskilt repkänsligt, men det går naturligtvis.

    Gillade inte heller att skärmen är det som ligger längst ut så jag har kört med skärmskydd sedan dag ett, lyckades spräcka det när jag slog emot en gång men klockan klarade sig utan märken.

    Vad gäller färgen så gillar jag den, smaksak naturligtvis. Tycker dock inte bilderna gör den rättvisa då de ser ganska matta och "plastiga" ut.
     
  17. Froyo

    Froyo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
    Tack för input! Lutar åt en smoke stainless för mig också, Elgiganten här har fortfarande inte någon framme man fick klämma på, men efter ett tittat på ett antal Youtubeklipp tycker jag den växer i utseende jämfört med den svarta, och efter snart 5 år med den svarta LG G W R får bli en sådan!
     
  18. Froyo

    Froyo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
    En litne uppdatering efter köp och en månads användning.
    Färgen eller "rökigheten" var över förväntningarna, mörkare i verkligheten än vad jag upplevt på bilder och reviews på nätet. På bilderna jämför jag LG:ns svarta band och en klocka i blankt rostfritt stål.

    Kan inte låta bli att jämföra med min LG G Watch R från 2014 med lika stor 1,3" skärm. LG:n hade en sifferring som dolde den döda yttre cirkeln av skärmen, d.v.s att allt som syntes av skärmen var belysta pixlar.
    Fossilklockans skärm är klart mindre än glaset så de sista millimeterna är en svart "sorgkant" som inte används, vilket gör att särskilt urtavlor med ljusa bakgrunder ser bedrövliga ut, mörka urtavlor gör sig bättre men mellanrummet är fortfarande ett störande moment för mig, funderar på om det varit bättre med den svarta varianten, då blir det inte lika tydligt vad skärmen slutar.

    Ett faktum som gjorde att jag nästan skickade tillbaks klockan är den mycket ljussvagare skärmen, samt det faktum att "brightness" inställningarna på Fossil inte påverkar ambient/always-on läget, vilket det gör på min gamla LG som dessutom är bra mycket ljusstarkare. Flera recensioner jag läste på nätet påpekar att Gen 5 är betydligt svagare i ljusstyrkan är tex. Fossil Sport, ytterligare en eftergift för dålig batteritid?

    De tre knapparna på Fossils Gen 5 med scrollande menyer vid vridning av mittknappen var en bra nyhet, kunde dock önskat att en av knapparna hade kunna konfigurerats som "Enter" ock "back" så man slapp kladda på skärmen hela tiden. Nyttan med de två andra knapparna är mer tveksam, tog ett tag innan jag hittade ett par appar jag tyckte var värda en "snabbknapp", dessutom verkar inte alla installerade appar dyka upp i listan över valbara appar.

    2020-06-29_121430.jpg

    En annan sjuka är att Apple influerat alla tillverkare till att ha vita laddkablar/sladdar till alla tillbehör, såg inte så snyggt ut i min gamla svarta hållare till klockan, tursamt finns det svarta 3:e parts laddsladdar att köpa!

    Skillnaden i processor mellan klockorna är Snapdragon Wear 3100 - 2100, visst är den senare rappare med sin sina 1Gb RAM (512MB) men Wear 3100 är i grunden fortfarande samma chip som Wear 2100 men med "bättre" batterisparfunktioner.

    Skillnaden i batteriförbrukning på min fem år gamla klocka med förmodligen slitet batteri och denna nya tycks obetydlig gentemot alla fina ord som skrivs om 3100 chippets, dessutom har just Fossil byggt ut med egna batterisparlägen/konfigurationer;

    Supports up to 67% reduction in lowest power mode, 49%, reduction in GPS, 43% reduction in keyword detection, 35%
    reduction in per minute clock update, 34% reduction in MP3 playback, and 13% reduction in voice query over Wi-Fi or
    Bluetooth compared to Snapdragon Wear 2100. Battery life day of use improvements ranging from 4 to 12 hours
    compared to Snapdragon Wear 2100, depending on display type, battery capacity, and device configurations.
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Tack för en utförlig rapport.

    Jag hade hoppats att 5th gen skulle vara lite vassare på batteripunkten, men du upplever att du i princip bara får ut en dag med nöd och näppe då?

    Nej, tyvärr ligger Qualcomm på latsidan och verkar inte anstränga sig nämnvärt. Vi får hoppas att det kommer en SoC som kan konkurrera med Samsungs snart. Det ryktas om en Snapdragon Wear 3300, som i alla fall bygger på 10nm, i jämförelse med 28nm som tidigare, vilket borde medföra en större förbättring.

    Det är trist att de är kvar på 28nm ända sedan Snapdragon Wear 400, som ju bygger på teknik från 2013. Frustrerande att de inte bara göra ett vettigt chipp, så Wear OS kan få en ärlig chans.
     
    Last edited: 29 jun 2020
    edvinnn gillar detta.
  20. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Beställde en Fossil gen 5 i fredags, inte fått den än, men det lutar redan nu åt att returnera den på direkten... alltså att man ska behöva oroa sig att få ut ens en dags batteritid är bedrövligt.
     
    bernard gillar detta.