Fråga: Smart tv utan koaxial utgång.

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 11 jan 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag är i färd med att köpa en Smart TV, dock är jag som en blind mann som skall plocka lingon när det kommer till val av TV.

    Jag bor i en Brf. som tillhandahåller TV via ett koaxsaluttag. När jag studerar specifikationer så står det att TV'n inte har koaxial utgång. Sen funderar jag på följande, utgång / ingång...? Kan jag använda en sådan i min Brf.??

    Den jag funderar på är en Samsung 32", men specifikationerna är liklydande för de flesta smarta TV.

    Kan jag använda en sådan när jag enbart har koaxialt uttag på väggen, inget TV abonnemang utöver vad Brf tillhandahåller och ingen TV box av något slag. Dock har jag WiFI via fiberkabel, (Telia).
     
  2. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Den koaxiala utgång som saknas gäller nog en ljudutgång om man vill ansluta en förstärkare till TVn.

    Antenningången, som är den du ska använda, finns nog där.

    Har du en länk till TVn i fråga?
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 687
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    "Utgång" är verkar vara ointressant i ditt fall, Maqqans förklaring stämmer säkert.

    Det du är ute efter är koaxial ingång oftast kallad "antenn". Det framgår inte av texten men bilden antyder att det troligen finns, längst ner på sidokontakterna.
    Men texten om "DVB T2;C" är nog säkraste tecknet på att det finns. Där betyder T2 att TVn klarar antennsignal från en antenn som man brukar sätta på villatak och C motsvarande för kabeltv i lägenheter.

    Man kan också dubbelkolla med Samsung själva: 32" N5305 Smart Full HD TV | UE32N5305AKXXC – hitta vårt erbjudande | Samsung Sverige
    Där betyder "RF in (marksänd/kabelingång)" just koaxial ingång.
     
    bernard gillar detta.
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ingång = inmatning av signal in i enheten (ljud och bild in, kabel-tv in)

    Utgång = utmatning av något från enheten (ljud ut)

    Om föreningen kör Comhem så kan du behöva en CI+ modul för att kunna avkoda betalkanaler och HD-kanaler (vanlig CI, dvs icke CI+, klarar inte HD-avkodning). Om man nu absolut vill hålla på med linjär-TV [emoji13]