Varning! Min Ikea livboj smälte!

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av jesper930, 5 jan 2020.

  1. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tack för utförlig förklaring Jag tar i alla fall med mig att skyndsamt byta ut alla usb-a till usb-c sladdar som jag inte vet säkert att de är bra.
     
  2. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    Ja jag skulle nog chansa på det, generellt så är det nog något fel med Ikeas laddare, men jag har aldrig upplevt att den blivit varm och min har varit inpluggad hela tiden sedan jag fick den (ca 2-3+ veckor). Har en Deltaco adapter med Belkin / Anker USB sladd. Vet inte vilket märke som satt i den men ja tror det är Belkin :) men kan ju iaf vars värt att googla lite ang sladdarna.
     
  3. svenphone

    svenphone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro
    Platta:
    Galaxy tab A 2019
    Bra att du reklamerade produkten. Ville dom att du skulle skicka tillbaka den/lämna in den på ett varuhus eller kassera den?

    Jag jobbar med reklamationer på Ikea och jag kan ärligt säga att jag aldrig sett något som liknar detta när det gäller trådlösa laddare i sortimentet.

    49:- är väl samma sak som pengarna tillbaka för varan i princip. Kan tycka att det är lite snålt kanske, men helt enligt lagen om man säger så. Hade något/någon skadats så hade det varit annorlunda.

    Hursomhelst, rätt att reklamera. Ikea vill ha reda på sådana här saker. Trust me.
     
    Yoko666, fransl och bernard gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det är knappast säkert när du är hemma. Har du någon enda aning om hur mycket ström som går igenom den slingan och hur stora riskerna är vid kopplingspunkterna?

    Det är ju trots allt mindre risk för dig om det brinner när du är borta jämfört med när du är hemma.
     
  5. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag hade valt att kontakta media och gör en anmälan till elsäkerhetsverket.
    Smälta plast bredvid sängen i sovrummet = goa kemikalier i luften då...
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rätt oroväckande att två personer drabbats av samma fel. En gång är ingen gång, men två?

    Någon som kan lämna en kommentar om isolationsavstånd och dylikt utifrån bilderna TS postat? Ser den biten reko ut?
     
    Dan1jel gillar detta.
  7. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag var till Ikea i Valbo idag och reklamerade min och fick pengarna tillbaka och var tydlig med att de lär kolla närmare på det och att det inte i första hand var att få tillbaka 49kr som var mitt mål. :)
     
    Kristy, svenphone och bernard gillar detta.
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Nähä, och varför är det inte säkert då ?
    Säljs det skarvsladdar & grenuttag av dålig kvalité i Sverige ?
    Sakerna som är inkopplade i slingan är ju sånt som jag sällan drar ur (och därmed minskar slitaget) med tanke på att jag istället kan stänga av hela slingan.

    Det har fungerat utan problem i många år.
    Slingan består av färdiga skarvsladdar & kontakter / grenuttag för att enkelt kunna
    "bygga om" vid behov. Då är nog de vanliga vägguttagen betydligt farligare med andra ord, speciellt där micro & dammsugare är inkopplade ?
    (Med tanke på effekten...)

    Gissar på att belastningen i slingan inte överstiger 100 W på 230 volt.
     
  9. svenphone

    svenphone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 7 pro
    Platta:
    Galaxy tab A 2019
    Jag kommer att klippa ihop kommentarer och tankar från den här tråden (givetvis så att man inte ser vilka användare som skriver vad, gdpr ni vet) och vidarebefordra den till kvalitetsansvarig på mitt lokala varuhus. Därifrån är steget ganska kort till IoS (Ikea of Sweden) som är ansvariga för att ta fram nya produkter.

    Nog för att Ikea ska ha prisvärda produkter men någon måtta får det vara.

    Uppdaterar om jag har något att komma med framöver.

    Tack alla för input. Jag ska göra vad jag kan här.

    Obs! Finns det några invändningar mot att jag gör det så säg ifrån. Håller på det ett par dagar.
     
    Yoko666, fransl, Kristy och 2 andra gillar detta.
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jo, det är säkert och en jättebra ide, tror @Heleg@Heleg har missförstått det hela. Vägguttaget där du börjar din slinga är säkert avsäkrat med 10A och jag har aldrig sett en färdig kabel eller grenuttag som inte tål 10A eller mer.
     
    6150 gillar detta.
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det är ju lite svårt att bedöma avstånden men uppenbart är att kabeln till slingan har blivit varm och isoleringen inte längre har samma vita färg. Tre av lödningarna ser inte ut att ha flutit ut som de ska och har sannolikt inte bra kontakt med kopparlaminatet, ser typiskt ut gjorda med en lödkolv (vanligt i kinesiska lågprisprodukter), den fjärde lödningen ser ok ut.

    Övriga komponenter är lödda i lödmaskin och verkar helt ok så jag misstänker att lågavlönade med dålig utbildning löder ihop det sista innan slutmonteringen (jag har sett det i många olika grejer som jag skruvat isär och förbättrat lödningarna i).
     
    Kristy gillar detta.
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det som säljs i Sverige sedan S-märkningen togs bort (eller snarare inte längre är obligatorisk) ska vara CE-märkt vilket egentligen inte betyder ett skit (speciellt för importerade kinaprodukter), det är inte osannolikt att avstånden mellan ledare är för korta och riskerar med tiden när plasten åldras att det blir överslag (tänk på att det även om strömmarna inte är så höga så är det ändå 240 volt som går in). För att minska risken för förtida åldrande se till att samtliga kontakter inte blir utsatta för solljus och värme i onödan.

    Det finns ingen som helst garanti att anslutningarna i kontakterna är korrekt utförda, sannolikt är de ok (trots allt är de flesta importörerna seriösa men även de som är seriösa kan råka ut för att fabriker utomlands fuskar med tillverkningen för att hålla ner kostnaderna, som jag skrev i inlägget ovan så använder de ofta lågutbildade montörer som inte vet varför det är viktigt att monteringen blir korrekt utförd).

    Om en anslutning är dåligt utförd och bara någon ledare är ansluten innebär det att produkten ändå fungerar men riskerna är stora att värmen som orsakas av det högre motståndet får plasten att åldras i förtid.

    Själv föredrar jag att köpa kontakter som man själv skruvar ihop, då ser man vad man får och kan se till att avstånd och anslutningar är ok (jag har dock många färdigköpta anslutningskablar som jag egentligen inte har en aning om de är ok eller ej).
     
    Kristy gillar detta.
  13. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Pressgjutna kontakter på sladdarna är det väl maskiner som gör ?

    Jag har iofs ändå tänkt att byta ut slingan mot en annan lösning när jag ändå tänkt installera en egenbyggd form av reserv/nö(r)dkraft för bostaden.
     
  14. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Brukar finnas en anledning till att det kostar med kvalitets laddare. 49:- och med infon om man måste koppla ifrån den när den inte används ringer varningsklockor.
    Utan att få fram info om ic kretsarna så kan jag bara anta att det är någon form av strömreglering man ser på bild. De stora lösningarna ger inte mig något intryck av hög kvalitet.

    En bra laddare har för det första detektering av om det ligger något på laddaren eller ej. Utan detekterad laddningsbar produkt hamnar den i standby mode med minimerad förbrukning och värmeutveckling.
    Dessutom så har den temperaturövervakning under pågående laddning.
    Ibland även med aktiv kylning.
     
    Kristy gillar detta.
  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Av bilderna att döma har kondensatorn/regulatorn blivit varm och börjat mjuka upp plasten. Direkt konstruktionsfel.
     
  16. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jo CE-märkning betyder visst ett skit, kort sagt innebär den att producenten verifierar att produkten är utförd enligt gällande säkerhetsregler, men då det är en europeisk standard så är det givetvis en annan sak med kinaproducerade produkter. Även de kontakter och kablar som man själv monterar är ju CE-märkta.

    När det gäller skarvsladdar och grenuttag som görs i miljontal, så är det maskinpressade eller svetsade anslutningar i dessa och det är lika enkelt att göra dem på rätt sätt som att inte göra det, så det finns ingen egentlig anledning att tro att de generellt är felaktiga.
    Isolationsavståndet i luft för 230V är knappt 0,3mm så i ett uttag är detta inget problem alls, däremot i en laddare.
    Om man misslyckats med kontakteringen så inte alla kardeler kommit med, kan man absolut råka ut för varmgång och så småningom brinner tråden av, men mycket mer än så händer inte i en skarvkabel, det finns inte tillräcklig kräm bakom i vanlig hushållsel att orsaka en ljusbåge.

    Visst ska man vara försiktig och har man kunskapen att själv göra sina kablar och anslutningar extra bra, så varför inte? Men alla andra kan med gott samvete köpa sig en kabel på clas ohlson och använda den utan risk.
    Dock har det ju varit problem med t.ex. laddare och även annan elektronik där tillverkarna tullar på gränserna och där det kan finnas brännbart material inuti apparaten, vilket denna tråd egentligen handlar om, men det är ju nära nog omöjligt för en lekman att avgöra om en laddare är säker eller ej, så där får man nog lita på sin magkänsla, eller ha en kabel som man drar ut!
     
    Heleg, 6150 och Kristy gillar detta.
  17. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Även i manualen till två av Samsungs trådlösa laddare (EP-N5105 & EP-NG930) så står det att man skall koppla ur laddaren när den inte används, så det är knappast något som har med pris att göra. I Samsungs fall så är det för att dels förlänga laddarens livlängd och dels för att spara ström (EP-NG930).
    Kan finnas liknande orsaker bakom texten i IKEA:s manual.
     
    6150, Kristy och jogge gillar detta.
  18. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Eftersom livboj får sin spänning från en nätadapter och inte 230V direkt, så är isolationsavstånden inte så intressanta i detta fall. Det är laddare som kopplas direkt i uttaget som haft problem med detta.
     
    bernard gillar detta.
  19. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Lite kommentarer
    Att dra grensladdar som ormar sig runt lägenheten i tron om att det ger säkerhet accepterar nog inte försäkringsbolaget den dagen de ev utreder en brand. Minimalt med grensladdar blir alltid säkrare

    Vidare har vi bara sett smält plast på denna IKE platta. Inte acceptabelt men det har heller inte börjat brinna. IKEAs leverantör har bevisligen avvikit från spec och använt andra/billigare komponenter

    Man kan tycka vad man vill om CE men vad innebär alternativet?
    Månaders väntan på S-certifierade enheter innan de blir tillgängliga på marknaden. Om de ens blir märkta
    Absolut vilda västern gällande import an enheter utanför S-märkning.

    S-märkning fungerade i en tid när vi hade fåtal leverantörer, inga produkter tillverkade i Kina och en långsammare teknisk utveckling och lägre konsumtion av "fast electronics"
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag hade en vän som arbetade på Semko med S-märkning och han berättade att i stort sett alla amerikanska produkter blev underkända.

    Det han berättade för mig har jag tänkt på många gånger när man känner på en laddare som är för varm för att det ska vara bra vilket oftast handlat om Apples laddare (trots allt är de ju sannolikt mycket vanligare i Sverige jämfört med många andra amerikanska elprodukter).

    Vi har i huvudsak original Samsung-laddare hemma som vi laddar våra mobiler med och visst känner man att de är varmare än omgivningen men inte överdrivet varma.
     
    katho och 6150 gillar detta.