Hur stor är felprocenten av defekta LI-iON-batterier jämfört med telefoner?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Heuristik, 11 jan 2020.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag har ett fullt fungerande batteri som är 2 och ett halv år gammal, varav 1 av dessa år i förvaring (gammal modell som införskaffades var 1 år gammal). Vad skulle ni säga sannolikheten är om jag byter ut detta till ett 2 och ett halv år batteri som legat på lager (Sony gör inga nya batterier till utgående modeller)... att det batteriet som jag väljer på måfå är defekt, jämfört med sannolikheten att välja ut en defekt smartphone-enhet?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så länge batteriet inte expanderat eller ser deformerat ut på något vis skall det nog inte vara några problem oavsett om batteriet är två eller tre år gammalt.

    Jag skulle nog anta att felprocenten är högre för batterier än för telefoner. Det är inte helt ovanligt att li-ion-batterier sväller, men för både telefoner och batterier har ju tillverkningsprocesserna förfinats med tiden.

    Felprocenten kommer säkert att sjunka rejält de kommande i åren i takt som fabrikerna blir smartare. Sony har tydligen lyckats väl med att minska felmarginalen i sina CMOS-fabriker: Sony Presents its Production Quality Control System - F4News
     
    Last edited: 11 jan 2020
    Kristy och R3b0rn gillar detta.
  3. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag syftar på måndagsexemplar (alltså oberoende av hur länge det legat på lager). Jag tänkte mer byta för att få batteritid som en ny enhet. Li-ion tappar 2% per år i normal förvaring... Så frågan är om det är i funktionellt nyskick... Och faktumet att jag kan ta ett måndagsexemplar.
     
  4. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Du söker felprocent efter kvalitetskontroller av producenterna.
    På den råa battericellen finns det felprocent men vad den är när den kommer i butik efter flertalet steg av sammansättning och kvalitetskontroll till en färdig produkt är något annat. Betydligt mindre och okänt
     
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Och mobiler generellt? Hur många enheter estimerar du är defekta? 5%?
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Om du behöver/vill byta batteri så ska du väl göra det, oavsett vad resultatet kan tänkas bli i en matematisk uträkning om förekomsten av defekta batterier. Om du får ett defekt batteri så bör det väl bara vara att reklamera detta och hoppas att nästa exemplar är felfritt. Näringsidkaren måste ju ta sitt ansvar för ett defekt batteri? Eller missförstod jag?

    Om 2 % av batteriets kapacitet tappas varje år enbart i förvaring så anser jag att den siffran är så låg att den kan anses vara försumbar - det nya batteriet bör vara bättre än ditt gamla oavsett.

    Ovan är ett praktiskt råd från mig, men du kanske mer var ute efter en diskussion i statistik och matematik. I så fall hoppas jag att det trillar in lite svar från andra skribenter!
     
    jogge gillar detta.