Varning! Min Ikea livboj smälte!

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av jesper930, 5 jan 2020.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Är nog bra mycket säkrare än att ha laddare inkopplade 24/7 gömda bakom soffor, gardiner osv som får sitta kvar för att man anser det för jobbigt att komma åt.
     
    jogge gillar detta.
  2. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Ja visst finns det anledningar att koppla ur även dyrare laddare. Trådlös laddning är ju trots allt en massa förluster både i standby och vid laddning. Men ju billigare och enklare konstruktion ju fler genvägar har man tagit.


    View: https://youtu.be/zLrSM4ruNw4
    [emoji6]
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det är viktigt innan olyckan inträffar att veta vad försäkringsbolaget anser om den ena eller den andra lösningen. Om du får ok från dem att ha skarvsladdar i en slinga runt hela lägenheten så är det säkert ok men jag tvivlar på att de accepterar den lösningen. Elsäkerhetsverket sätter nog stopp de med (du kan ställa frågan till Elsäkerhetsverket här).

    Rent elektriskt är det inte klokt att ha el mellan rummen, jag hade en bekant som drog en skarvsladd från köket till datorn flera rum bort för att det var enbart i köket som han hade jordat uttag, om något skulle hända där så är jag 100% övertygad om att försäkringsbolaget skulle neka honom ersättning pga den lösningen (se länk).
     
  5. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Om du skall kommentera får du hålla dig till vad skrev och inte skrev.
    "Bakom soffor och under gardiner" är dina ord och handlar väl inte om skarvsladdar runt hela huset
     
  6. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Har bara jordade eluttag i köket.

    Slingan går från ett icke jordat uttag i hallen, in i rummet, förbi sängen & datorbordet, förbi soffan & vidare till TV-bänken.

    Alla laddare sitter synliga. Ser inte problemet.
    Betydligt säkrare än att ha laddarna gömda som jag skrev tidigare.

    Ska kolla med mitt försäkringsbolag, om de tycker det är en dålig lösning så får jag göra en anannan lösning.
     
    jogge gillar detta.
  7. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    När man gör om och fixar jordat i ett rum så måste allt i rummet bli jordat. I de fallen man drar en sladd ifrån köket för att jorda ner utrustning i ett annat rum så skapar man i princip ett mixat rum. Ifall en apparat blir spänningssatt i höljet så är det bättre att vara isolerad så bra som möjligt ifrån jord än att samtidigt råka vidröra eller hålla i en apparat som är jordad ifrån köket
     
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Du får nog läsa lite bättre, jag skrev " gömda bakom soffor, gardiner osv".

    Den kommentaren var menad generellt sett, själv har jag en liten etta...
     
  9. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 374
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, och så har jag valt att inte göra.
     
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja så får man givetvis inte göra, det är dessutom ännu farligare att göra tvärt om, dvs. dra en sladd från ett ojordat uttag in i en jordad zon, t.ex. badrum eller kök. Men i båda dessa fall är det risk för personskador och t.o.m. dödsfall pga. ström genom kroppen, brandrisken påverkas inte i någon högre utsträckning. Därför är det så bra att ha jordfelsbrytare, då de skyddar även om man bär sig åt på dessa sätt.

    En annan sak man bör ha i åtanke med förlängningskablar är att om man har en kabelvinda där kabeln går att rulla in, måste kabeln vara helt utdragen då den är ansluten till någon last. Kabeln är dimensionerad för att kylas av omgivande luft och är den då inrullad, kyls den för dåligt.
    Samma sak om man har datorn eller mobilen i sängen, då ska inte laddaren ligga under täcket, det är den inte gjord för.
     
    6150 gillar detta.
  11. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    QI-laddaren fungerar givetvis som så att processorn är igång hela tiden den är inkopplad, och skickar lite kräm genom spolen, och lyssnar efter en kompatibel telefon att ladda som "svarar". Den kommer dra mycket lite el. När den träffar en kompatibel telefon så kommer telefonen säga hur mycket kräm den vill ha. Först då börjar laddaren mata igenom en massa kräm. Nu har laddaren smält, vilket beror på att den blivit varm, vilket beror på att den börjat dra en massa kräm... Utan att det finns någon telefon där. Ehm, så förenklat som möjligt. Inte heller spelar det roll vad det är för USB-laddare den är inkopplad i för den kommer bara dra 5V 2A som max oavsett.

    Svårt att säga bara ifrån bilden, men förmodligen har MOSFET blivit varm. Tycker det är lite väl slapp konstruktion, med dom lödpunkterna för spolen och polypropylenkondensatorn som är handlödda lite väl nära andra komponenter. (Den vänstra lödningen är väldigt nära MOSFET.) Kunde lätt ha gjort kretskortet lite längre (1 cm) för det är ingen brist på utrymme direkt. Större delen av höljet är tomt.

    Som andra sagt, är det bara att göra en anmälan till elsäkerhetsverket, när det rullat in flera anmälningar så kanske dom reagerar. Och ge inte upp bevisen till IKEA.

    Jag köpte laddningsbara lampor en gång som hade induktionsladdning (fast inte QI) och där smälte också själva induktionsladdaren. (norsk skit, inte Ikea)
     
  12. vermello

    vermello Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    iCentrex, Telia
    Telefon:
    Xiaomi MI 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    iCentrex, Telia
    Telefon:
    Xiaomi MI 9
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z3 Compact SGP61
    Jag tror inte att där är något större problem med IKEAs laddare, än där är med laddare från andra försäljare i Sverige. Även Apple har ju t.ex. tvingats återkalla en flock laddare p.g.a. konstruktionsfel, som gjorde dem farliga.

    IKEAs Koppla laddare verkar t.ex. vara välbyggd.


    View: https://youtu.be/uRe9w5PKmsE


    Jag har sökt efter en teardown av Livboj, men jag har tyvärr inte hittat någon.

    Om man däremot vill spela hasard med sitt liv och sin hälsa, skall man beställa elektronik från Wish och dylika källor.

    Elsäkerhetsverket varnar: Stora risker att köpa laddare från vissa e-handelssajter | Elsäkerhetsverket
     
    6150 och bernard gillar detta.
  13. vermello

    vermello Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    iCentrex, Telia
    Telefon:
    Xiaomi MI 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    iCentrex, Telia
    Telefon:
    Xiaomi MI 9
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z3 Compact SGP61
    Hur kan jag som konsument veta att tillverkaren inte ljuger? Jag gissar att man som tillverkare kan antingen pressa priset eller öka sin marginal, genom att gena beträffande CE märkningen, eller? Där finns alltså ett ekonomiskt incitament att just felaktigt påstå att kraven är uppfyllda. Finns där några rutinkontroller av utfärdade CE märkningar? Finns där påföljder för den, som ljuger? Är de proportionerliga i relation till den potentiella ekonomiska vinsten med att ljuga om CE märkningen?

    Jag frågar, eftersom jag är genuint intresserad av att få veta mer om värdet av CE märkningen.

    Jag syftar inte nu på skräp från Wish och dylika sajter, utan från förment välrenommerade källor i Sverige och övriga EU.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  15. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Kolla här: Vad är CE-märkning? - Svenska institutet för standarder, SIS
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    I realiteten betyder CE-märket nästan ingenting, man måste lita på en producent av en produkt och hoppas att de gjort allting rätt.

    Myndigheterna gör sällan kontroller av CE-märkta produkter (det kostar massor av pengar att göra sådana kontroller), däremot gör konsumentorganisationer (så som tidningen Råd & Rön) kontroller av olika produkter men andelen produkter de hinner med är ytterst liten.

    Oftast är det inte förrän det sker tillbud med en specifik produkt som man agerar och då kan det vara försent.

    De flesta seriösa företag gör sannolikt rätt, det är värre med de som hellre tjänar pengar än gör rätt.
     
    vermello gillar detta.
  17. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Som tekniker på ett tillverkande företag vill jag bestämt hävda att CE-märkning har stor betydelse.
    Många av våra kunder köper av oss pga. att vi är certifierade fast våra produkter kostar 5ggr mer än motsvarande kina produkter.

    Även om myndigheterna sällan gör kontroller, så görs det ju kontroller, och påföljderna för ett företag som fuskar är kännbara. Inte sällan är det seriösa producenter som tipsar om fuskare och då görs en kontroll.
    Kostnaderna för detta brukar fuskaren få stå för i form av skadestånd och böter.

    Det kostar stora pengar att få en apparat kontrollerad av ett certifierat företag också, så bara att man vill satsa dessa pengar vittnar ju om att man vill göra rätt.

    Vid ett tillbud brukar det bli tal om att återkalla felaktiga produkter innan en riktig olycka händer, det är väl bra? men det sker ju oavsett CE-märkning........

    Om vi inte hade CE-märkning hade det varit mycket svårare att veta vilka som gör rätt, CE-märkningen innebär bl.a krav på spårbarhet, så man kan lätt kontrollera hur företaget gjort för att uppfylla kraven på t.ex. elsäkerhet. Utan CE-märkning hade man inte haft någon möjlighet att kolla detta på samma sätt.
    Då hade man varit tvungen att lita helt på att företagen gör rätt, CE-märknings systemet innebär ju ett extra lager av säkerhet.
    Det fungerar ju så med alla typer av certifieringar och märkningar, men har man inget förtroende för systemet, då blir det ju givetvis verkningslöst.

    Jag skulle råda intresserade att läsa igenom ordentligt vad CE-märkningen innebär, t.ex. på sis sida, det är betydligt mer än en text på en skylt.
     
  18. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Detta beror, mig veterligen, helt på vad det är för produkt som ska CE-märkas. Flera produkter klarar sig utan att produkten har certifierats av oberoende part.
    Ex. medicintekniska produkter klass I räcker med egencertifiering. Därav alla munskydd som florerade i våras som var CE-märkta, men ändå inte levde upp till de ställda kraven.
     
    vermello gillar detta.
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja man kan givetvis göra allt själv om man har resurserna inhouse, men bygga ett labb för att testa elektromagnetiska störningar är inte gratis och kräver kunnande, så många väljer att låta någon kunnig göra detta. Poängen var dock att full spårbarhet krävs oavsett vem som gör provningen.

    Bra du tog upp munskydden, där kunde man ju lätt se att dessa var fuskmärkta bara genom att kolla i ett register, utan att behöva göra en ny provning av dem = poängen med CE-märkning.
     
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Vad var det för fel på S-märkning som var obligatorisk förut på elektriska produkter? Det stoppade många farliga (och usla) produkter från att komma ut på svenska marknaden.

    Jag hade en vän som jobbade på Semko och berättade att amerikanska transformatorer blev underkända jämt och ständigt (tänker nu på Apples laddare som blir hiskeligt varma, det hade Semko aldrig godkänt).
     
    vermello och Das Erdbeerkuchen gillar detta.