Problem: Mobilt BankID och QR-kod - kan inte skanna QR-koden?

Diskussion i 'Applikationer' startad av dagr, 11 dec 2018.

  1. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Bankid är inte tillgänglig för alla utan bara för dem som har internetbank. Konkurrenter som Freja Eid och eidas finns också.
     
  2. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    detta är sjukt

    har nu en ny op7 o jag kan ej läsa qr koden då :

    Bilblioteket som behövs för QR läsning saknas, felet kan bero på att play tjänster inte är färdiga med hämtning av de nödvändiga filerna ännu. vänligen försök senare igen "


    fick hämta en annan qr läsare från playstore

    har ni nån aning vad detta beror på?

    ej root
    android 10
    bank id 7.15.21.65


    har aldrig råkat ut för liknande
     
  3. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    någon med en lösning?
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Har du säkerställt senaste Google Play Services genom att gå in på Inställningar, sök efter Systemuppdatering och gå på Systemuppdatering för Google Play och sen samma igen. Tryck på sök efter uppdatering för att säkerställa aktuell runtime. Om inte det hjälper, testa att zappa bort rättigheterna i BankID appen.

    Har också OP7 Pro med OxygenOS 10.0.3 och QR skanner i BankID appen ser ut att kunna skanna, men jag har inget att test med. Det gick dock finfint att installera BankID via QR så den är nog ok.
     
    bernard gillar detta.
  5. AppendixSE

    AppendixSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2015
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Lg G4
    Platta:
    Ipad Pro 9,7
    Problem med detta på en Huawaei P30 Pro med. Men.... Det är bara i vissa sidor i Chrome udda nog. Exv SEB
     
    bernard gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Har vi en officiell tråd för Mobilt Bank-ID?
    Hittade inte, så lånar denna.

    Det är ju känt att Mobilt Bank-ID börjat efterfråga plats/gps, då de lanserat någon säkerhetsfunktion som ska motverka bedrägerier. Om jag kollar i historiken över inloggningar med Bank-ID (historiken finns gömd i appens inställningar) så kan jag för varje inloggning se stad och stadsdel. Det kan till exempel stå "Göteborg Johanneberg". Även ip-adress som användes lagras. Detta gjorde mig lite konfunderad. Hur länge lagras denna data egentligen, någon som vet? Är det tämligen okänt för folk att detta sparas?

    Om jag använder VPN-tunnel men gör en inloggning med Bank-ID så går det alltså att knyta mig till en viss ip-adress vid en viss tidpunkt. Det är jag inte helt bekväm med. Det motverkar syftet med VPN-tunnel och var inte riktigt något jag tänkt på innan. (Finns ju såklart mängder av sajter och tjänster som kan lagra ip-adress på liknande sätt, men sällan en tjänst som majoriteten svenskar använder tänker jag, som dessutom är väldigt knuten till det offentliga/staten, trots att den rent faktiskt ägs av bankerna).

    Undrar om staten (polisen) någon gång begärt ut information om plats eller ip-adress från Finansiell ID-teknik eller någon av bankerna?
    Datalagringen tvingar operatörer att spara platsdata och vissa uppgifter om ip-adresser i sex månader, tror det höjdes till nio månader avseende vissa uppgifter nyligen. Sparar Bank-ID data längre än så?

    Om polisen inte har tillräckliga skäl att begära ut datalagrade uppgifter genom ett beslut om "hemlig övervakning av elektronisk kommunikation" (den lagtekniska termen för att begära ut data från mobil- och internetoperatörer), undrar om de då skulle vända sig till Finansiell ID-teknik med ett "vanligt" beslut om husrannsakan, vilket inte kräver samma högt ställda krav som "hemlig övervakning"?