Diskussion: Northmill Bank kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Ascended, 5 dec 2019.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu fick jag besked till slut. Min ansökan avslogs. Bra att få ett besked i alla fall även om det tog fyra dagar + påstötning istället för en timme som de lovade.

    Ingen orsak till avslaget angavs. Jag kan bara anta att de tycker min pension är för liten. Samma pension räckte dock till för Komplett Bank när jag skaffade kort där för knappt ett år sedan. Och jag har också kort hos Preem och OKQ8 så Rebilla verkar ovanligt kräsna med sina kunder.

    Lite märkligt också att de först gav ett preliminärt besked om en kredit på 50.000 (vilket var mer än jag ville ha) och besked inom en timme. När det sedan i verkligheten blev avslag och svar först efter fyra dagar och påstötning.
     
    bernard och Sale gillar detta.
  2. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Har du avslutat något av de andra korten? Ju fler krediter du har, ju mindre utrymme för nya kreditkort. Till slut är ditt utrymme slut. På kreditupplysningen syns hur mycket du har i totala "potentiella" krediter du har samt hur mycket du utnyttjat av dem (åtminstone var det så tidigare)
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Följetongen Rebilla fortsätter...

    Förutom att jag ansökt om kreditkort hos Rebilla hade jag även öppnat ett sparkonto hos dem och satt in några tusenlappar. Idag ville jag ta ut pengar därifrån.

    Som andra rapporterat här i tråden så innebar detta att en hel del uppgifter om alla mina transaktioner hos den banken hämtades hem av Rebilla. Inget de upplyser om när man öppnar kontot och inget som man kan välja bort. Utan det märker man först när det blir dags att ta ut pengar.

    Det strulade dessutom så att trots två försök gick inte uttaget igenom utan jag fick bara upp en skärm med "Oj, något gick fel."

    Chattade då med supporten som bad mig ringa in. Jag ringde in och pratade med en i supportpersonalen. De hade haft tekniska problem med just detta dagen innan men enligt henne skulle det vara fixat nu. Men det verkar det inte vara och hon skulle säga till teknikerna igen.

    Jag passade på att ställa henne frågor om varför de hämtar hem all denna transaktionsdata bara för att man ska göra ett uttag. Hon sa att det beror på att de använder Tink som en teknisk lösning för att göra transaktioner till bankerna och att det är Tink som hämtar hem uppgifterna. Enligt henne så använder inte Rebilla denna information till något. Jag vet inte vad jag ska tro om detta?

    Enligt min åsikt så känns det inte förtroendeingivande med en bank som ska hämta hem alla mina transaktioner från en annan bank varje gång jag vill göra ett uttag. Jag kommer att avsluta mitt sparkonto på Rebilla för jag vill inte ha det på det viset och jag tycker inte att Rebilla informerar öppet om detta. Det känns helt enkelt skumt och förstärker min känsla av att Rebilla är ett företag jag inte vill ha några affärer med.

    Jag anser nog att en varning för Rebilla är befogad. Om man nu inte känner sig bekväm med att dela med sig av alla sina banktransaktioner till Tink och Rebilla.
     
    bernard, Sale, Buzz och 1 annan gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, inte avslutat något av de andra korten. Har c:a 70.000 i beviljade krediter av vilket c:a 8000 utnyttjas vilket framgår av kreditupplysningarna. Så jag utnyttjar inte speciellt mycket av krediterna. Som regel betalar jag alla inköp samma månad.
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 036

    MINA ENHETER

    Skulle Swedroid eller någon kunna ställa dem lite mot väggen för det där? Jag har inte provat själv men jag tycker inte det låter som det är ok.
    Men tack för varningen och förtydligandet att Tink är inblandat.
     
    Sale gillar detta.
  6. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    WOW Äntligen kom fakturan :D YEY!
     
  7. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Förstår dig. Jag beställde mitt kort direkt när det lanserades. Jag fick det asap, dom ringde upp mig och ställde kontrollfrågor efter 15 minuter. Sedan va det godkänt och klart. Misstänker att dom har blivit redigt överbelastade där av denna delay som du upplever :)
     
  8. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    De kan ställas till svars för detta! Jag kan inte komma på att jag har sett i villkoren att de informerar sina kunder om att de anlitar annan aktör som Tink och att de plockar massa info från ens bank när deras kunder skall ta ut pengar från sitt konto hos de... Hade de informerat exakt om hur de ligger till, vad de plockar för info från kunderna och man godkänner det så är det OK men inte annars kan man tycka!
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det kan nog finnas anledningen att kontakta Datainspektionen kring hanteringen av dessa uppgifter, speciellt om kunderna inte blir upplysta om det och godkänner det.

    Det låter som ett minst sagt tveksamt upplägg ur ett integritetsperspektiv, och givetvis som upplagt för missbruk om Tink läser ut och tillhandahåller privatpersoners transaktionsdata utan att det är motiverat på något vettigt vis.
     
    Sale gillar detta.
  10. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Vill jag ha med Tink & deras tjänster att göra så kan jag ladda ner deras app men det skall stå klart och tydligt vilka uppgifter de hämtar men jag har inget med Tink att göra, är jag kund hos Rebilla och har deras sparkonto, varför skall de ladda ner utan min vetskap info från mina transaktioner, de skall för fxx bara överföra mina sparade pengar till önskad konto, inget mer, eller hur?!
     
  11. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    FRÅGA: Det här med att Rebilla begär ut massa uppgifter. Gäller det bara när man öppnar konto hos dom (sparkonto eller bättre ränta avbetalnings alternativet) ? Eller gäller det även Rebilla kortet ? :)
     
    Sale gillar detta.
  12. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Oj detta var imponerande. Betalade in min faktura imorse runt kl 08.30 från mitt Swedbank. Nu några timmar senare ser jag redan inbetalningen bland mina transaktioner och beloppet är registrerat som betalt. Sjukt rappt banksystem de har. Komplett och Everyday card borde lära sig en och annat där saker tar 2-3 dagar oftast.
     
    Last edited: 16 jan 2020
    Kingson gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En annan begränsning som inte alls nämns när man tecknar sparkontot är att det bara går att göra uttag till vissa banker. Om inte ens bank finns med i denna listan så går det inte att göra uttag:
    upload_2020-1-15_17-37-35.png
    upload_2020-1-15_17-35-19.png
    T.ex. har jag konto i Forex bank men dit kan jag inte skicka pengarna...
     
    Buzz och Sale gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Denna text blir man tvungen att godkänna för att kunna göra ett uttag. Men det är inne i själva proceduren för att göra att uttag och inte någon info man fått tidigare:
    upload_2020-1-15_17-43-55.png
     
    Buzz, akka och Sale gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu har jag försökt fyra gånger idag att göra ett uttag och det misslyckas varje gång med nedanstående fåniga meddelande:
    upload_2020-1-15_17-46-46.png
    Jag har chattat med supporten, jag har talat länge med en kvinna på banken via telefon som lovade att återkomma till mig idag innan hon gick hem. Men det har hon inte gjort.

    Känns inte som en seriös bank detta...
     
    Sale gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, snabba är de när man betalar in pengar. Men försök att få ut pengar så ska du få se på något annat...
     
    akka, holyjoe och Sale gillar detta.
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 036

    MINA ENHETER

    Det har jag svårt att tänka mig är acceptabelt. Hade jag varit mer driftig och lite rättshaverist så hade jag kunna tänka mig att skaffa ett sparkonto hos Rebilla bara för att kunna driva det till Datainspektionen eller kanske Finansinspektionen?
     
    Sale gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Följetongen Rebilla fortsätter...

    Efter ytterligare samtal så har Rebilla nu konstaterat att deras system inte fungerar för att göra uttag från Rebilla till Volvofinans, vilket var ett av deras alternativ och vad jag önskade. Rebillas tekniker har försökt att hitta felet men inte lyckats. De kan se att något går fel men inte exakt vad.

    De har istället lovat att göra en överföring av mina pengar manuellt under dagen.

    Det känns som att Rebillas sparkonto produkt är så ny att de egentligen inte har någon erfarenhet av den och troligen är det inte många kunder som har gjort uttag ännu så deras system är inte inkörda utan det är lite beta-test verksamhet över det hela. Det är inte vad jag önskar mig av en bank. För mig ska en bank vara en exakt verksamhet som fungerar som en klocka, inte någon experimentverkstad typ Rebilla.

    Om jag ska säga något positivt om Rebilla så är det att deras kundtjänst är lätt att få tag i.
     
    Sale gillar detta.
  19. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Åtminstone löste det problemet genom en manuell överföring. Får nog tänka att Rebilla med flera är inte någon storbank med stora resurser bakom sig. Utan de är små fintech bolag som har som målet att göra banktjänster modernare. Det finns så klart katastrof fall också, som jag måste hittills måste erfara :)
     
    jnsson gillar detta.
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    De flesta nisch-banker som Rebilla är i likhet med t.ex. Marginalen, Hoist, Svea, Sevenday m.fl. kreditbolag som är vana att hantera köp av fakturor och har utlåningsverksamhet. De har ofta ganska stor verksamhet på de delarna. Man borde alltså kunna ställa krav på att de har god vana av att hantera betalningar och större penningsummor. Och att de har datasystem som är väl lämpade för ändamålet.

    Rebilla liksom de övriga uppräknade nisch-bankerna har också banktillstånd från Finansinspektionen vilket jag trodde borgade för någon slags seriositet. Jag vet inte vilka kontroller Finansinspektionen gör innan de beviljar banktillstånd, men jag är förvånad över hur ett gäng glada amatörer som Rebilla har lyckats få banktillstånd.
     
    Sale och freddus gillar detta.