Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Ett kommande alternativ till The Claw skulle kunna bli Razers produkter.. Sedan tidigare finns Razer Junglecat som är en spelkontroll där man monterar telefonen i mitten, problemet är dock att produkten endast är kompatibel med 4 specifika telefonmodeller.

    Men.. Nu på CES har de visat en produkt som heter Kishi. Den kommer i två modeller (Android/USB C och iOS/Lightning). Kishi liknar Junglecat men om jag tolkat det rätt så passar den till fler telefonmodeller. Huvudsyftet är Android-spel men enligt officiella hemsidan är den Cloud-kompatibel, så vi kan ju hoppas att den även blir Stadia-kompatibel framöver. I så fall blir det ett självklart köp för mig.

    Razer Kishi beräknas hamna på omkring 1000-1100 kr och sägs släppas nu under våren (Oklart om den släpps i Sverige)

    [​IMG]
     
    Last edited: 11 jan 2020
    Dadde, bernard, kirkx10 och 3 andra gillar detta.
  2. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Någon som får det att funka bra på en chromebook? Har skaffat en Acer Spin 13 med i3:a och 4GB RAM, funkar riktigt bra överlag, och alla hastighets- och pingtester visar bra resultat, men tycker inte det funkar speciellt bra att spela på. Det hackar och har sig en hel del. Det står att anslutningen är bra, och jag har blockerat mikrofonen (har läst att det kan hjälpa mot anslutningsproblem).

    Den borde väl inte vara för klen? Kan nätverksdelen vara för dålig? Eller är det bara så att det är något Google måste jobba på?
     
  3. mrfrozen

    mrfrozen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Funkar bra på min C434 med samma specs
     
  4. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    För mig är det också lite ojämnt på Chromebooken.. Jag har en Acer CB314.

    Jag googlade lite på det här om dagen och många sa att det hjälper att ändra kvalitén i appen innan man startar ett spel. Själv har jag kört högsta inställningen eftersom jag vill använda 4K HDR på Chromecasten, men Chromebooken stödjer ju bara 1080 vilket gör att de lägre inställningarna räcker. Jag har inte hunnit testa om det gör skillnad än, men det känns inte helt orimligt att Chromebooken behöver skala ner videoströmmen och att det innebär mer data över det trådlösa nätverket som kan leda till att överföringstaket nås.
     
  5. mrfrozen

    mrfrozen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Alltid balanced i chrome dock så kmr inte göra någon skillnad.
     
  6. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Jag har testat ändra till balanserat men det verkar inte göra någon skillnad. Det som dock gjorde skillnad var att starta om chromebooken, då blev det mycket bättre (men inte helt bra). Har sett att folk klagat på ChromeOS efter senaste uppdateringen, att den laddar om flikar i Chrome när man byter emellan, och detta enbart efter att datorn varit igång en lite längre tid. Finns säkert lite att jobba på för Google, men potentialen finns. Kan datorn spela upp YT-videor i 1440p så borde den väl klara Stadia i 1080p? Borde inte vara större mängd data bara för att det är en spelström.
     
  7. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Prova slå på hardware acceleration, har tydligen hjälpt för vissa.
    Why do my games lag heavely on my PC and mac but on the Chromecast ultra works perfectly on the same connection? 326 mbps download and 12 mbps upload. My theory is my upload sucks and is more notable on my PC and mac than on Chromecast. Am I right? : Stadia

    Andra sa att det hjälpte att slå av den istället, kanske beror på vilken hårdvara man har.
     
    kirkx10, percoolio och bernard gillar detta.
  8. percoolio

    percoolio Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    525
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6T
    Ska testas!

    Edit: Kollade chrome://gpu och det verkar som att hardware acceleration redan är aktiverat. Testade ändå att aktivera override software rendering list, vilket gjorde att spelet kraschade kort efter uppstart.

    Stör mig även något oerhört på att chromebooken ansluter till 2,4Ghz i vardagsrummet, där CCU:n sitter och är ansluten till 5Ghz. Men i sovrummet ansluter den till 5Ghz. Har ju Google Wifi så kan inte välja (men antog när jag skaffade det att Googles produkter, om några, skulle funka smärtfritt med deras vision över att man inte ska behöva välja frekvens själv).
     
    Last edited: 14 jan 2020
  9. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Prova även att slå av den, såg i vissa trådar på Reddit att det hälpte. Låter lite konstigt men kan vara värt att prova.
     
    percoolio gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    På den här sajten kan man sortera spel efter vilken upplösning/FPS de faktiskt körs med och stöd för spellägen m.m:
    Stadia Game DB

    Spel med stöd för local co-op: Stadia Game DB

    4K@60FPS: Stadia Game DB
    1440@60FPS: Stadia Game DB
    1440@30FPS: Stadia Game DB
    1080p@60FPS: Stadia Game DB
    1080p@30FPS: Stadia Game DB

    Märk väl att spelen skalas upp till UHD oavsett vilken upplösningen de renderas i om man använder Chromecast Ultra. För Chrome skalas alla spel just nu ned till 1080p.
     
    milky81, Bakken och kirkx10 gillar detta.
  11. mrfrozen

    mrfrozen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Gillar denna ganska mycket mer.
     
    Bakken och kirkx10 gillar detta.
  12. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Känner det börjar bli dags för en Community update snart och gärna några nya Pro-rabatter.
     
    Dadde, bernard och Tjotte gillar detta.
  13. Ånéus

    Ånéus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    16
    Håller med. Känns lite dött från Googles sida.
     
  14. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Vulkan som även används av Stadia får en uppdatering för första gången sedan mars 2018 som enligt artikeln kan innebära förbättringar för Stadia.

    Here's why your Android and Stadia games are about to get faster | AndroidPIT

    While gamers on Windows Vulkan were more likely to perceive it as an annoying additional installation before games like Doom Eternal, Red Dead Redemption 2 or Borderlands 3, the open-source graphics interface was a revelation, especially for Linux gamers. In Steam, the interface in the Proton translation library was used extensively to translate Windows-only DirectX games into Vulkan in real-time, making them run on the open-source operating system for the first time. Continuous updates from Proton increase the number of translatable games (see ProtonDB) and reduce the number of bugs and display errors.

    Google Stadia uses the same technology: the Linux-based game streaming service increasingly provides games that were not actually released for Linux. And since this is done on a large scale in server farms, you can imagine that Google wants to make this Windows-to-Linux, i.e. DirectX-to-Vulkan translation as efficient and bug-free as possible. And that's where Vulkan 1.2 comes in.

    Vulkan 1.2 makes games faster and better looking.

     
    Tjotte, bernard, kirkx10 och 2 andra gillar detta.
  15. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Skulle gärna se stöd för fler enheter snart :)
     
    Leo83 gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Goda nyheter, kommer förstås göra det mycket enklare att porta spelen till Vulkan/göra dem Stadia-kompatibla, vilket borde utöka takten med vilken nya titlar dyker upp.

    Är väldigt kul att Vulkan fått lite bredare stöd det senaste året. Det går dock väldigt långsamt i spelvärlden då de flesta spelmotorer utvecklas för att hålla i många, många år eftersom det är så kostsamt, så det är en rejäl eftersläpning innan en ny API/nya API-funktioner kommer till användning. DX11/12 tog ju också evigheter.
     
    milky81 gillar detta.
  17. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    percoolio, swe_downhill och Dadde gillar detta.
  18. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    10 exklusiva titlar första halvåret, Stadia på fler Android-telefoner och trådlöst spelande med webläsaren tyckte jag var höjdpunkterna! Glädjande att det kommer inom en hyffsat snar framtid också.
     
    Bakken, Leo83 och kirkx10 gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google delar med sig av Stadias roadmap för 2020 - Swedroid

    Ja, det var en del roliga nyheter. Dock inte så mycket nytt om vilka de kommer samarbeta med framöver.

    Intressant att de delar med sig av en roadmap alls i för sig. Det är extremt ovanligt för att vara Google :) Kan inte minnas senast jag såg en roadmap från Google.
     
    Dadde, Tjotte och kirkx10 gillar detta.
  20. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Det måste vara svårt att behaga en gaming community... Att det ska komma 120 spel i år måste ju vara väldigt lyckat. Om det lyckas! Kul med fler exklusiva spel med (även om det låter tidsbegränsat).

    Hoppas bara på nått sagt om familjedelning snart. Det skulle ju vara en högpresterad funktion enligt Phil Whatshisname.
    Edit: såg att ni skrev om det, men jag kan inte se något om det i nyheten #blind
     
    Dadde och bernard gillar detta.