Vad får er att tveka att hoppa på smarta hemmet tåget ?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 4 jan 2020.

  1. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Ett typiskt comhem (comcrap) svar. fler än 5 enheter skall inte vara något problem. Om du kan så rösta med fötterna och byt leverantör, i annat fall så kräv att comhem ställer om routern till en brygga (kabelmodem) och inaktiverar sitt trådlösa nätverk helt. sen skaffar du en bra router som du kopplar in i comhems brygga med en kabel. vägrar ccomcrap göra det (har hänt) så byt leverantör i alla fall.

    Personligen skulle jag hellre vara utan internet helt än ge comcrap en krona till.
     
    zappa79 gillar detta.
  2. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Bor i liten lägenhet på 54 kvadrat så har inte tänkt att jag behöver något mer, men tack för input, kanske ett meshnät skulle hjälpa ändå?
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 210
    Mottagna gillanden:
    2 164

    MINA ENHETER

    Jag har ett meshnät med 3 enheter och har nog 30+ enheter uppkopplade utan problem. På 54 kvadrat behöver du nog inget meshnät men väl en centralt placerad router av kvalité.
     
  4. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag skulle byta utan att tveka, men tyvärr är jag bunden.

    Har dock tänkt precis som du, dom vägrar ju hjälpa till och just nu när jag ska surfa så delar jag internet från mobilen för att deras nät kopplar ner sig hela tiden. Så känns som att jag kan klara mig utan dom.

    Men får göra som du säger och antingen fixa en annan router eller meshnät.
     
  5. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag misstänker dessutom att jag nog kan ta vilken skitrouter som helst och ändå få en stabilare uppkoppling än vad jag har för tillfället.
     
  6. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 543
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Jag bor i Lgh, kör med Philips hue i hela lgh. Kör även Google home/google next. Primärt styra alla lampor med röstassistent google/siri samt spela musik. Används konstant av alla som kan prata i hushållet.
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Möjligt, du kan också kolla med någon app om du har Android om det är många nät som ligger och stör, t.ex. NetSpot (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.etwok.netspotapp&hl=en). Och då prova byta i din Comhem-router (om det går, har inte kollat).
     
  8. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Helt klart är att många äldre routrar fungerar mindre bra med många enheter anslutna över Wifi. Systemchippen var aldrig tänkta att ett hem skalle ha 20, 30, eller 50 enheter på samma Wifi.
    Comhem och andra ISPer är intresserade av billigt och att de kan styra och uppdatera från deras sida.
    Fåtal leverantörer med de funktionerna för dem att välja mellan och mer omoderna chipp.
    Mindre tanke på realiteten för oss användare. Vägen framåt är att brygga deras routers och köra eget för stabilitet.

    Åter till din fråga
    Om du har en mindre lägenhet rekommenderar jag nya Nest (Google) Wifi Router utan points/puckar
    Liten och hyffsat snygg så den kan placeras mer mitt i bostaden och inte behöver gömmas som de flesta andra routrar som ser ut som fan.
    Nest Wifi har modernaste chippet från Qualcomm för att hantera hundra eller fler enheter och en mycket bra täckning på upp till 120 m2 enligt Google. Dessutom enklaste installationen och drift. Vill du ha fler LAN-portar köper du till en billig switch för några hundringar. Fler mesh-punkter kan anslutas i efterhand om det önskas
     
  9. Vikingen.

    Vikingen. Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2019
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    33
    Något att tänka på med det smarta hemmet är att minsta krångel med nätet så funkar absolut ingenting.
    Vet av erfarenhet. [emoji852]
     
  10. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Kostnaden. Skulle gärna fylla lägenheten med smarta prylar, men alla har inte den ekonomiska möjligheten :)
     
  11. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Köpte en massa hueprylar, Google mini osv. Nu efter några månader så är inte ens Minihögtalaren inkopplad, ingen lampautomatik är påslagen och använder endast en Hue E27 RGB som backlight till tvn.

    Bor iofs i lägenhet, och Hue känns ändå inte riktigt integrerat utan mer påklistrat när man inte kan byta ut lampbrytare helt osv. Övriga familjen gillar det mer mekaniska, struntar spontant i Hue-brytarna haha.

    Vi kommer också hem olika tider varje dag så automatiken är för simpel i bara hue för att lösa sådant.

    Minihögtalaren pratar med sig själv ibland så sambon gillade inte riktigt att micen hela tiden avlyssnar så där rök ju den funktionen. Känns också som HUE passar mer till dekorativ belysning än huvudbelysningen i rummen. I efterhand hade jag nog inte köpt hue utan väntat till vi köper hus och samtidigt byggt ett system mer ifrån grunden.

    Det går också snabbare att bara stänga av belysningen ifrån väggbrytaren än att ropa på Googlehögtalaren eller att springa efter telefonen. Ibland är enklare bättre helt enkelt, för oss i nuvarande boendesituation åtminstone :)
     
  12. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Tramsigt av ComHem att be en hålla till maximalt 5 enheter. Kan inte tänka mig att det står så någonstans? Du kan be om att få reklamera routern.

    Jag kör C3 routern med många fler enheter än så utan problem. Hade problem med att upload endast var 20% av utlovade hastigheten med kabel och det var inga problem att reklamera. De skickade en ny router samt en retursedel till den gamla routern.

    Prova detta:
    - avaktivera band steering.
    - Döp 2.4ghz och 5ghz näten till olika för att skilja på de.
    - Anslut alla smarta hem-produkter till 2.4ghz nätet och icke smarta hem (mobiler, surfplattor, laptops etc) på 5Ghz.
    - Kör wifi analyzer i mobilen och välj lämpliga band för 2.4 och 5ghz banden i routern.
     
    dannejanne och bernard gillar detta.
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tack för den! Har lidit av extremt slött wifi hemma på min nya mobil och det har drivit mig tokig i någon vecka. Har ingen koll på såna grejer men genom appen såg jag att min wifi kanal var piss så fick gå in i routern och ändra manuellt till en annan och det blev faaart på mitt wifi igen.
    [​IMG]
     
    Kiddy gillar detta.