Avantree DG60 Bluetooth 5.0 aptx HD + low latency USB-sticka

Diskussion i 'Hörlurar' startad av bernard, 28 okt 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Utöver förbättrad codec så var det lite kul med stödet för broadcasting, så många enheter kan ansluta och lyssna samtidigt. Utmärkt om man tex vill se film på kvällen :)

    Qualcomm verkar också ta tag i det: Qualcomm's aptX Voice codec brings HD voice calls over Bluetooth

    Beklagligt att det skulle ta så många år. Vi hade kunnat ha utmärkt ljud för fler år sedan, men bättre sent än aldrig förmodar jag.

    Blir mycket spännande att prova aptX Voice. Frågan är bara hur lång tid det nu dröjer innan det faktiskt finns i produkter. Det kräver ny hårdvara, så Qualcomms nuvarande BT-chipp kan inte bara uppdateras med en ny firmware/drivrutiner, utan man måste vänta på att tillverkarna först får tag i de nya chippen och sedan dröjda på att produkterna når marknaden.

    Men sedan när hörlurarna väl finns som har stöd för det, så måste vi vänta på BT-stickor med stödet. Stickorna brukar ofta dröja lite längre än hörlurarna då hörlurstillverkarna i regel har första tjing, så i värsta fall går det inte att använda aptX Voice tillsammans med datorn förrän nästa år någon gång.
     
    Last edited: 16 jan 2020
    Ascended gillar detta.
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ja, det tar ruskigt lång tid, åtminstone för Qualcomm att få ut sin senaste teknik. Misstänker att det kan gå snabbare för BT LE/LC3 codecen då det kommer bli standard i alla enheter som dagens SBC.
     
    bernard gillar detta.
  3. EEEmill

    EEEmill Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ni som har lite koll :)

    Nu är jag less på att sitta inkopplad med sladd samtidigt som jag är lite musiknörd.

    Tänkte införskaffa mig ett par Bose 700 med tillhörande ModMic Wireless. Dock ser jag att lurarna kör AAC som jag sedan googlade fram är Apples codec?

    Nu till min fråga. Vilken bluetooth sändare ska jag köpa till min dator för att få det så bra som möjligt. Pris spelar mindre roll.

    Spelar och lyssnar på musik mestadeld.

    Tack!
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    "The Bose Noise Canceling 700 headphones support AAC and SBC Bluetooth codecs. "

    Nej, då blir det SBC oavsett vilken dongle du köper. Det är inte uselt, men det inte är särskilt bra heller: 2018 Bluetooth Audio Codec Comparison Guide Part1: SBC & aptX
     
    Last edited: 6 feb 2020
  5. EEEmill

    EEEmill Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmmm ojdå. Det lät inte bra. Hade ju tänkt mig något annat när man köper dessa lurar... Synd att de inte har utvecklat Bluetooth på samma sätt som allt annat.

    Viktigare med wifi i brödrosten
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det blir bra med Bluetooth 5.2 som har stöd för Bluetooth Audio LE, men det dyker väl inte upp förrän andra halvan av 2020 antar jag.

    Det finns ju andra märken som har stöd för aptX annars. Sony fungerar med nästan alla codecs tex, även LDAC.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Väcker liv i tråden igen. Har någon sett några fler nyheter om BT 5.2? Tyvärr verkar coronan ha påverkat utrullningen.

    Hade varit intressant att veta om tex enheter med BT 5.1 kan uppdateras till BT 5.2, eller om det också kräver stöd i hårdvaran.

    Ännu inte sett några hörlurar med BT 5.2-stöd heller. Hade hopats att tex Sonys nya skulle ha det, men så var icke fallet.

    Apple släpper ju nytt snart, så min förhoppning är att de har stöd för BT 5.2, vilket skulle driva på tillverkarna av hörlurar.
     
    Ascended gillar detta.
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det kräver ny hårdvara, men just hårdvaran är på gång. Finns inget just nu dock, varken hörlurar eller mobiler.

    Qualcomm FastConnect 6900 and 6700 will bring Wi-Fi 6E and Bluetooth 5.2 to high-end Android devices

    Apple använder väl ett BT/wifi chip från Broadcom? Jag tror inte att dom har annonserat ett BT 5.2 chip, så tveksam till att Iphone 12 får BT 5.2.
     
    Last edited: 26 aug 2020
    bernard gillar detta.
  9. RobzInadE

    RobzInadE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Bumpar lite gammal tråd här, men är verkligen ute efter en aptX Adaptive givare till datorn... Är det fortfarande inget som existerar?
    Har ett par Beoplay H95 som jag gärna vill använda med min PC, och då med låg latency.