Hur enklast byta batteri?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av N6290, 16 jan 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag köpte en Pixel 1 (2016, ej XL) för något mindre än två år sedan. Garantin håller på att gå ut, om någon månad eller så. Pixel 1 är ju tillverkad av HTC men saluförd av Google. Jag köpte från Webbhallen, som alltså är min motpart. Nu håller batteriet på att bli dåligt. Jag vill inte byta batteriet själv, men är beredd att betala en summa för ett batteribyte, så länge det är en pålitlig aktör som byter det. Vill helst inte gå till någon skum telefonbutik på stan... eller är det någon som har bra erfarenhet av sådana?

    Jag gissar att Webhallen enbart skulle hänvisa till Mobylife (auktoriserad verkstad som används av många återförsäljare). Hur tror ni Mobylife ställer sig till ett batteribyte, och vad skulle det kosta ungefär?
    Problemet är att jag inte tänker lämna iväg telefonen förrän jag vet ungefär hur mycket det skulle kosta. Är det alldeles för dyrt så kan jag ju lika gärna köpa en ny telefon, men helst inte.
    Mobylife skulle säkert hävda att detta inte täcks av garantin, vilket de sannolikt har rätt i (ofta brukar väl tillverkare hävda att batteriet har en begränsad garanti på 6 månader eller ett år), men jag är också lite rädd att de skulle hitta på något om fuktskada eller spricka i skärmen (har inget sådant på telefonen mig veterligen) och vägra fixa batteriet helt och hållet av den anledningen. Om jag själv tänker betala batteribytet, skulle de ändå kunna invända fuktskada eller dylikt, och vägra utföra åtgärden?

    Jag vill inte lämna ut mitt lösenord till telefonen, då fabriksåterställer jag den hellre först. Förstår inte hur folk kan lämna ut sin telefon och hela sina liv till en servicetekniker. Skulle Mobylife kräva kod till telefonen för ett simpelt batteribyte? Skulle de lägga in ny mjukvara och återställa den för att batteribyte? Det vore ju synd i mitt fall.

    Tips/tankar?
     
  2. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ring och kolla med dom Screenshot_20200116-221535.jpg Screenshot_20200116-221519.jpg
     
    Jörgen Ö och N6290 gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Har nu fått höra att Mobylife inte rör Pixel-enheter. De medgav att webbsidan var missvisande. Tydligen anlitar de en extern verkstad för alla HTC-produkter och den verkstaden har meddelat att den inte vill behandla Pixel, var förklaringen jag fick.