Fråga: Hur kabelansluter man en router korrekt?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 2 aug 2019.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag vill ansluta datorn till routern med nätverkskabel istället för att använda Wi-Fi. Kopplade in nätverkskabeln igår, fick inte igång det, sen satte sig pappa vid datorn och det kickade igång (han sa att han inte gjorde något). Samma problem idag också. Det står att datorn är ansluten under Inställningar > Nätverk och Internet > Ethernet, men det stämmer inte (ikonen syns inte i status-baren och webbläsaren fungerar ej). Slog på Wi-Fi för att fråga här, när den helt plötsligt började fungera igen (så slog av Wi-Fi igen).

    Någon som vet om det är något man ska göra när man ansluter via kabel? Ska man kanske sätta upp någon anslutning eller är det normalt att det tar en stund innan det fungerar utan att man gör något? Det verkar fungera felfritt när den väl ansluter, men det tar en stund trots att det står att den är ansluten.

    Operatör: Tele2 (mobilt bredband)
    Router: Huawei B593s
     
  2. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Det kan ta en liten stund innan den får en ip adress men det brukar bara vara nån sekund. Börja med att testa en annan kabel.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu anslöt det direkt, så det var kanske bara "första" gången det tog lite tid. Vi fick nämligen omplacera routern också mellan de två första gångerna.
     
    chucken gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Vissa kontakter på vissa kablar kan vara känsliga för hur hårt intryckta de är i uttaget, inte minst kontakter av äldre typ (de som är gjorda helt av plast förutom själva anslutningsstiften, de kallas för CAT 5 och CAT 6), CAT 7-kontakter är generellt mycket säkrare anslutning, de har metall i höljet, se bilder nedan:

    CAT 6:
    [​IMG]

    CAT 7:
    [​IMG]
     
    Droid55 gillar detta.
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Min ser ut som på översta bilden vilket inte är så konstigt med tanke på att den är gammal. Dock förvånad att den var så lång, flera meter, så man kan dra den mellan rum. Perfekt när man vill placera routern långt bort.

    Nu funkar det i varje fall bra och det ansluter jättesnabbt. Så jag är nöjd även om kontakten är gammal. :)
     
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du vet att du inte kan köra äkta CAT7 i normala routar så länge kontakten på kabeln inte är av typen GG45 är den enda godkända CAT7 hylsan som passar till en RJ45 port, de flesta CAT 7 kablar som säljs säljs med andra ord med CAT 7 kabel med en CAT 6 hylsa vilket resulterar i att CAT7 kabeln blir automatiskt nergraderad till en CAT6A

    ARJ45, TERA, GG45 är de enda godkända CAT7 hylsorna på marknaden, och för få äkta CAT7 så krävs det att hylsorna ser ut så här.

    ARJ45 ser ut så här, är en godkänt CAT7 hylsa.
    [​IMG]

    TERA


    GG45
    [​IMG]

    Så den där länkade CAT7 kabeln kommer med automatik att bli nergraderad till en CAT6A eftersom hylsan inte klarar CAT7
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Får jag av nyfikenhet fråga varför du vill använda nätverkskabel istället för wifi? :-)
     
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Därför inget är lika stabil som nätverkskabel, speciellt om du bor i områden med väldigt många WI-Fi routar omkring dig som ligger på samma frekvenser kan störa en del, Wi-Fi fungerar perfekt i mångt och mycket, men den är inte perfekt för alla områden.

    Sedan localt också när du ska dra mellan enheter, så är Wi-Fi bra mycket långsammare än kabelanslutning, gaming riggar vill man försöka få ner fördröjningar, samt vissa TV kommer ju inte med AC allså 5Ghz band på sig, finns bara 2.4Ghz band på vissa TV och då kan de bli lite segt vid strömming av 4K eller högre innehåll.

    Men tar man smarta hem produkter, mobiler, ja där de inte krävs allt för mycket där fungera Wi-FI mer än väl.
     
    Heleg gillar detta.