Fråga: Dålig färgrymd i kameran?

Diskussion i 'P30-serien' startad av yeahjalle, 20 nov 2019.

  1. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tjena!

    Har upptäckt att det blir lite klent färgspektrum ibland. Vad det gäller tv-apparater kallar man det för banding eller gradient banding. Som det blir vid 8-bitars färgrymd typ. Och i de mörkare områdena blir färgtäckningen ännu sämre, blir som stora flak av brus. Ljusar man upp området något i t.ex. photoshop så ser man tydligt att det inte finns täckning.

    Inget jag upplevt på mina tidigare Samsung-telefoner eller från digitalkameror, inte heller när jag granskat bilder från de nu, därför måste jag fråga. Känns ju lite B på ett sätt. Undrar således huruvida det här är som det ska vara, eller om det är något "fel". Bifogar några dåliga exempel, 100% urklippt.

    Har också läst lite kort någonstans om att kameran i P30 Pro har väldig potential men har konstiga färgskiftningar med "funky tones" i mörkare områden, som just också ofta blir mörkare än de ska vara gentemot resten av bilden. Antar att detta relaterar dit delvis. Det är väl vad jag upplever över lag också. Lite konstiga färger, särskilt röda i bland, samt överdrivet mörka områden. Någon mer än jag som känner igen sig?
     

    Bifogade filer:

    • p301.jpg
      p301.jpg
      Filstorlek:
      84,4 KB
      Visningar:
      232
    • p302.jpg
      p302.jpg
      Filstorlek:
      91,5 KB
      Visningar:
      233
    Last edited: 18 jan 2020
  2. yeahjalle

    yeahjalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Uppar denna igen med nytt exempel. Här en bild som är tagen i auto-läget med en sekunds mellanrum. Jag höll telefonen helt stilla en stund innan och samtidigt som jag tog bilderna naturligtvis, det brusiga exemplet var den första av de två. 100% utsnitt från båda bilderna till höger. Samma ISO-tal, slutartid och bländare enligt EXIF-info. Antar att någon brusreducering inte gjorts på första bilden, men även tidigare färgskiftningar syns tydligt över båda bilderna.
     

    Bifogade filer:

    • p303.jpg
      p303.jpg
      Filstorlek:
      192,5 KB
      Visningar:
      178
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Går det att spara i RAW eller möjligen ändra hur hårt den packar JPG? Känns som ett mjukvaruproblem för mig, går det att köra nån annan kamera app kanske?
     
  4. MissAndroid

    MissAndroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Jag har också problem med färgerna i kameran. Så fort jag zoomar i autoläget blir bilderna grådassiga. Bifogar några bilder. Jag har inte detta problem med min Mate 10 pro. Idag har jag pillat lite med proläget och slutartiden och märkt att korten i vissa fall blir betydligt bättre. Men jag tycker att det är väldigt konstigt om man inte ska kunna använda autoläget för att zooma och få en bra färgsättning. Jag är också urusel på att ställa in manuellt och faktiskt väldigt ointresserad av att hålla på och fippla med olika lägen. Har skrivit till supporten på Huawei och frågat ang färgerna. Vore intressant och veta om fler har samma problem.

    Bild 1a.jpg Bild 1b.jpg Bild 2a.jpg Bild 2b.jpg