Apple tv eller Chromecast

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av polar590, 14 jan 2020.

  1. Fizzy

    Fizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Absolut sa ju att jag förstår (och dessutom kör en media box själv) att man vill kunna styra från en fjärr. Men för den som är intresserad av att välja är de ju bra att få rätt information.
    Förövrigt kan du ju iaf pausa etc med cec på en Chromecast också från en fjärrkontroll (din vanliga tv fjärr) om du aktiverar cec på TVn och din tv stödjer de. Men ja som sagt vill du kunna välja på tvn förstår jag helt valet av apple tv eller android motsvarigheter men där kommer de nog mer till vilket ekosystem man föredrar mest
     
  2. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Oj - de flesta (alla hittills) i mina kretsar som upptäckt att de är med och styr TVn har varit imponerade av det... kan ju iofs förstå att det kan vara kul att slåss om Apple-fjärrkan.
     
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Apple tvn är nog att fördra om man kör iOS i övrigt. Smidigheten att airplaya tex.

    Sen har jag för mig att Apple TV ger lite bättre bild än cc. Tror Apple komprimerar minde, särskilt 4k material.
     
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Hur gör man med apple tv då? Typ du och kollar via apple tv och jag har fjärrkontrollen. Jag lägger den på min plats på bordet och går ut med hunden.
    Då måste du ju resa dig upp och gå och hämta fjärrkontrollen?
    Eller om du har sådan tur att jag lägger den på din plats så måste du ju sträcka dig efter den och sedan klicka och hålla på med den?

    Och i fallet då någon som castar drar ut med hunden går det ju utmärkt att byta kanal på tvn genom fjärrkontrollen.

    Märkligt argument du hade iaf tyckte jag, därav skrev jag som jag skrev för att du ska se hur bisarrt det var. :)
     
    Jörgen Ö, eastbound, N6290 och 1 annan gillar detta.
  5. devylia

    devylia Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2015
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Det är inga problem att byta vilken enhet man styr en chromecast med. Inte ens under pågående sändning. Bara öppna home appen så kan du styra vilka sändningar som sänds i nätverket
     
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ser ingen poäng med Chromecast, föredrar boxer lösningar, eller inbyggd i TV räcker gött och väl för mig.
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hos mig är det nog 50/50 mellan chromecast o apple tv. Det beror på vad man ska se, YouTube klipp går via chromecast. Netflix oftast via apple tv, ja allt bror nog på situation och vilken tv man tittar på. Tycker båda är kanonbra men på olika sätt och till olika saker
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Om man vill se det som sänds "just nu" så funkar det ju men ofta vill jag se något helt annat och då är det skönt att kunna välja i stort sett helt fritt hos olika Play-tjänster eller bland det som finns på vår NAS (hårddisk i vårt lokala nätverk).

    Vi har Chromecast och Mi Box på varsin tv (skulle inte falla mig in att betala dyra pengar för Apples produkter) och det funkar väldigt bra (lite synd bara att boxens skärmsläckare inte längre visar bilder...)
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Chromecast är såklart att föredra. En Chromecast kan du använda oavsett om du har en Android-telefon eller en Iphone, full frihet med andra ord. Perfekt i familjer där medlemmarna har olika slags telefoner eller om vänner kommer på besök. Medan Apple TV såklart enbart kan styras med en Iphone, i sedvanlig anda där Apple försöker låsa in sina användare...

    Att Apple TV skickar med en fjärrkontroll är ju dessutom patetiskt. Varje gång någon scrollar med piltangenterna på fjärrkontrollen för att hitta bokstäver i ett virtuellt tangentbord som syns på tv:n så suckar jag djupt....
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  10. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Om man har en iPhone eller iPad kan man använda dem till att skriva med...
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Jo det känner jag till! Men det förändrar inte mina tankar om fjärrkontrollen. Inte likt Apples vanligtvis moderna, stilrena och genomtänkta lösningar att skicka med något sådant.
     
  12. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Jag tycker att fjärren är kanon. Liten och smidig jämfört med en telefon eller platta. Styr volymen på TVn...
     
  13. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Samtidigt - 2020 är det ju inte som att mobiltelefonen inte ligger i händerna på i princip alla som tittar på TV, eller i värsta fall på bordet en halvmeter bort (där fjärrkontrollen brukar ligga)?
     
  14. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Apple TV utan tvekan för mig. Var all out chromecast innan jag skaffade Apple TV 4k.

    Har man iPhone så är det hur smidigt som helst. Hittar du inte fjärren och orkar inte leta? Inga problem ta upp fjärrkontrollen digitalt med ett svep på telefon och ett knapptryck.

    Starta och stäng av tv och ljud i ett knapptryck. Alla andra fjärrkontroller ligger numera i lådan.
     
  15. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Verkar vara delade åsikter:)
     
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kört Chromecast sedan de kom ut på marknaden, har en kopplad till varje TV, den har en Chromecast Ultra, en gen.2 och en gen. 3 men det jag använder är Apple TV, skaffade först en till min huvud-tv och sedan efter ett par månader en till Tv nr2, mina Chromecast finns kvar inkopplade men används inte av någon i familjen om det inte är så att man snabbt vill visa ett Youtube-klipp eller något likande på Tv:n.
     
  17. egon31

    egon31 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    En fråga av ren nyfikenhet; varför jämföra apple tv med chromcast och inte en annan box som Nvidia shield?
     
    Jörgen Ö, Ducceman och sunemangs gillar detta.
  18. Rickard92

    Rickard92 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2018
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    33
    Har och använder båda två. Men föredrar helt klart ATV 4.
     
  19. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Föredrar Apple TV helt klart, bättre 4K, tittar på iptv, youtube, Spotify, twitch osv. Så mycket bättre och smidigare än chromecast och så som många skriver så kan du antingen använda fjärren eller telefonen, bägge funkar väldigt smidigt.

    Haft en chromecast och jag kommer aldrig kunna använda en längre. Apple TV är bättre alla dagar enda nackdelen är förstås priset.
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Att en Apple TV enbart kan användas av Iphone-människor är väl en rejäl och riktigt stor nackdel? Om din son eller dotter, flickvän eller annan släkting eller bekant eller kompis har en Android-telefon och besöker dig, vad gör du då? Tycker du inte att de ska kunna streama saker till tv:n?
     
    Heleg och Jörgen Ö gillar detta.