Datatrafik i USA trots avstängd Mobildata och Dataroaming (Telia)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av benkar, 21 jan 2020.

  1. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Var i USA över jul och nyår. Vid avfärd från Arlanda så stängde jag av Mobildata och Dataroaming på min Huawei P30 pro, aktiverade det igen på Kastrup.Trots det har det skett lite (väldigt lite...) datatrafik.

    Inga stora pengar (som Telia nu krediterat) Telia kommer dock inte felsöka/forska i detta, utan ber mig återkomma när/om det sker igen vid nästa utlandsresa.

    En röd tråd i det hela är att det mindre datamängd de dagar vi var vid samma stad eller reste kort. Mer datamängd de dagar vi åkte långt.

    Mina resekamrater med iPhone hos Tele2 och Huawei P30 pro hos Comviq "drabbades" av exakt samma sak.

    En teori vi har är att det vid "byte av mast" slipper igenom lite datatrafik trots att Mobildata och Dataroaming är avstängt.

    Någon idé/teorier kring det som har hänt? Någon annan som "drabbats" oavsett Svensk operatör?

    Är mest nyfiken.

    Datum MB Land Kr
    191221 0,0006 USA 0,98
    191222 0,0137 USA 2,94
    191223 0,0070 USA 1,96
    191224 0,0061 USA 0,98
    191225 0,0031 USA 1,96
    191226 0,0006 USA 0,98
    191227 0,0002 USA 0,98
    191228 0,0014 USA 1,96
    191229 0,0061 USA 1,96
    191230 0,0105 USA 0,98
    191231 0,0059 USA 2,94
    200101 0,0001 USA 0,98
    200102 0,0008 USA 0,98
    200103 41,3881 Danmark 0,00
    Summa rörliga avgifter 26,98 kr
     
    bernard gillar detta.
  2. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag upplevde samma sak med Telenor när jag var i Ryssland förra året. Stängde av roaming och mobildata men efter ett par dagar fick jag sms att jag nått ett maxtak på 625kr i trafikavgifter. I mitt fall var det ett företagsabbonemang så jag slapp kostnaden efter en förklaring för chefen men var också riktigt paff när jag fick smset trots mina åtgärder.
     
    benkar gillar detta.
  3. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Har för mig att jag läste om någon som var utsatt för samma sak, där var det väl att man var tvungen att ringa in till kundtjänst, för att stänga av röstbrevlådan, så inte den gick på.
     
    bernard och benkar gillar detta.
  4. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

  5. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Samtal till Röstbrevlåda reggas som Telefoni-trafik, är inte aktuellt i detta fall. Har inte fått några sådana samtal. Det här handlar om någon sorts suspekt datatrafik som inte borde finnas, men ändå finns/debiteras.

    I mina ögon så är det en Data-trafik på USA-nät som av någon anledning "Mörkas" av USA-operatötrer, typ...
     
    katho och bernard gillar detta.
  6. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Typ NSA...
     
    N6290 gillar detta.
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Även med en mobil helt utan simkort, upprättas en 3G HSPA+ förbindelse till valfri operatör för att man ska kunna ringa "nödsamtal". Ivf i Sverige.

    Denna förbindelse ligger kvar konstant uppkopplad, man kan bara se den om man installerar någon app som Netmonster.

    Jag har aldrig lyckades hitta något sätt att se vilken datatrafik som pågår, men något måste ju ske.

    Sedan om det är detta, Googles backdoor åt NSA :cool:, eller kinesiska CIAs motsvarande trojaner :eek: som äter dina data är osäkert.
     
    N6290 och benkar gillar detta.
  8. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Man måste även stänga av GPS, om man har på bästa GPS-läget så används mobildata, wifi och Bluetooth för att få noggrannaste position. Detta TROTS att man har stängt av denna trafik. Flygplansläget är då det enda som stoppar allt. Detta tycks ju verifieras av att mer data gick när du reste långt.
     
    bernard gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Flygplansläge stänger inte av GPS. GPS fungerar i flygplansläge.
     
    bernard gillar detta.
  10. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Bara GPS-mottagning, inte med datatrafik, som A-GPS eller Bluetooth eller wifi.
     
    bernard gillar detta.
  11. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag skulle väl ha skrivit positionering istället för GPS. GPS är ju passivt mottagande av radio från satelliter, medan man förstärker noggrannheten med att använda lite datatrafik för att via mobilnätet ytterligare lite mer exakt triangulera läget. Till detta kan också komma BT och/eller wifi. I alla dessa tre fall av trafik sänds och tas emot små mängder data trafik och detta får inte förekomma på flygplan.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Visserligen, dock så kan man aktivera Bluetooth och Wi-Fi i flygplansläge men absolut, den stänger av dataanvändning så länge man inte åter aktiverar Wi-Fi
     
  13. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Ska över helgen testa att stänga av Mobildata fredag kväll -> måndag morgon, så får jag vid nästa faktura se om det blir datatrafik registrerad även här i Sverige när man stängt av Mobildata.
     
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Fick oxo såhär med telenor för några år sedan i London, men bara att ringa till kundtjänst så tog de bort debiteringen. Tror som andra oxo skriver att det används lite data för t.ex. när man byter basstation och liknande men att detta sedan ska filtreras bort och inte debiteras kunden, men att det slinker med på räkningen ibland.
     
  15. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Det går ju också att stänga av sim-kortet i inställningarna om man vill vara helt säker på att den inte skall "roama".
     
  16. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Är ju ett alternativ, men även om man inte ringer något så vill man ju kunna få SMS eller samtal hemifrån om något hänt.
     
  17. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Min kamrat med likadan Huawei P30 pro, men hos Comviq, som "drabbades" av samma problem har fått ut detaljerade loggar, där det framgår att det handlar GPRS-trafik (2G/3G) från telefonen till telemaster. Ingen trafik åt andra hållet...

    Vågar man tro att...
    -Huawei skickar platsdata till Ministeriet för statssäkerhet (Kina)...
    -iPhone skickar platsdata till NSA...
    Eftersom det är trafik från telefon till mast via GPRS så kan inte spåra vart meddelandet/data går, eller vilken form av data det handlar om...

    Har även fått svar från Huawei:
    -"Det stämmer att GPRS-trafiken inte kommer att stängas av trots avstängd Mobildata och Dataroaming, beroende på vad man har aktivt på telefonen. Om t.ex lokationen är aktiverad så kommer denna att gå under GPRS-trafiken"

    Vet inte riktigt hur jag ska tolka det (?)
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter märkligt. När jag var utomlands innan EU roamingen fanns, så drogs det iallafall ingen avgift på mitt kontantkort/abonnemang om jag hade dataroaming avstängt. Jag har då kört med OnePlus 3 och innan dess Nexus 5, Nexus 4 och Galaxy Nexus, med både Tele2 och Comviq
     
  19. benkar

    benkar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Håller med, mycket märkligt är det... men går inte komma ifrån att alla vi tre med Mobildata och Dataroaming avstängt ändå drabbats av en liten debitering datatrafik, oberoende av Huawei P30 pro, iPhone, Telia, Tele2, Comviq.

    Det mest besynnerliga är att om man Googlar så är det väldigt få träffar på liknande problem, men folk bryr sig kanske inte om extra debiteringar på 25-75 kr vid en utlandsresa på 14 dagar.
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag drabbades av samma sak 2016 när jag besökte USA. Några ytterst små debiteringar men bara vissa av dagarna fanns det såna. Jag hade en Nexus med Halebop.

    Oktober:

    [​IMG]

    November:

    [​IMG]

    Också intressant att trots att mängden data är väldigt liten så skiljer det väldigt mycket mellan de olika dagarna, relativt sett. Ynka 2 ören för surfen en dag, 4,51 kr en annan dag.

    Jag tror faktiskt att statliga säkerhetstjänster hade funnit något mer diskret sätt att skicka data om de ville snoka. Trafik som sticker ut på detta sätt skulle ju enkelt kunna sniffas och uppdagas. En extremt känslig spårning av telefoner som absolut inte fick komma till allmänhetens kännedom (kan mycket väl existera iofs) skulle antagligen istället gömmas i vanlig data, några KB här och där när man gör helt genuina uppkopplingar, så att det inte syns några spår. Att åsidosätta inställningar för dataroaming och datatrafik är ju som gjort för att det hela ska uppdagas, speciellt vid roaming där folk ofta är väldigt medvetna om sin dataanvändning, som båda vi två var.

    Jag hade en app (Datally) som visade mobildatanvändning per app och dag. Tyvärr slutade appen fungera i och med Android 10. Hur som helst, om jag hade varit hemma i min bostad i Sverige och ansluten till Wifi en hel dag utan att använda mobildata så kunde ändå några kilobyte mobildata ha använts. Det brukade alltid vara en viss systemtjänst som angavs i listan, jag minns inte exakt vad nu, men associationen var ett det var något rent tekniskt i mobilnätet, typ att telefonen skulle "phone home" till operatören eller att den anslöt sig till en viss mast (ungefär som du varit inne på). Alla övriga appar och systemtjänster visade 0 KB efter en heldag hemma.
    Med andra ord, något av de lägsta lagren i OST-modellen var det som använde datan, enligt min uppfattning då.
    OSI-modellen – Wikipedia

    Efter lite googling hittade jag:
    4G mobile data being used even when mobile data setting is off?
    This has been happening throughout the world and is caused by a technical feature of 4G LTE. Most people don't even notice it because of the small amount of data that's used off their data plan. This is what happens: every time your phone receives or makes a voice call, it automatically switches from 4G to 3G mode due to the fact that LTE is a data-only technology. When the voice call is ended, the phone switches back to 4G mode. You may have mobile data disabled and restricted and yet this switching back and forth from 4G to 3G uses small amounts of data each time. You can prevent this from happening by setting network mode as WCDMA/GSM. So it seems that tech support guy knew exactly what he was talking about after all.

    Det vi båda upplevt i USA och det jag såg här hemma i Datally skulle mycket väl kunna förklaras av ovanstående.
    Jag kollade dock min datanvändning i USA igen, det fanns dagar då jag ringt samtal utan att bli debiterad datatrafik och det fanns dagar då jag debiterats datatrafik utan att ha ringt något samtal. Sambandet med teorin ovan kan alltså inte bevisas fullt ut.

    Jag kunde inte tro på det du skrev, men hittade till slut flera personer som påstod samma sak.

    Nexus 4 GPS uses mobile data even when data is turned off
    Most phones use data downloaded from the cell network to speed up the initial position fix when you turn on GPS: without these data, it can take several minutes to first get the position, as the GPS receiver has to download all the ephemeris data (i.e. the latest updates/corrections about the satellites' orbits) via the low-bandwidth GPS connection.

    Using the cell network to download these data only takes a few seconds, and then you can get a GPS fix right away if you have good visibility. It doesn't actually use the internet at all, which is why it's not affected by the mobile data setting, but since it does download data over your cellular connection, some carriers choose to bill for this as mobile data.


    Sista meningen något svår att tolka, jag förstår det som att han menar att det inte är internettrafik i klassisk bemärkelse, men datatrafik borde det väl vara, oavsett om GPRS, 3G, 4G eller något annat används för överföringen?
    Märkligt iaf! Såvitt jag vet är detta inte speciellt känt ens i teknikkretsar. Att GPS använder mobildata för att få en exakt position snabbare är ju väl känt, men att sån dataanvändning skulle tillåtas trots att mobildatatrafik är avstängd är helt obekant för mig.

    Jag gissar att Huaweis svar har koppling till det jag skrivit ovan. Av någon anledning kanske det är just GPRS-trafik som används när GPS försöker hitta positionen snabbare. Det skulle stämma väl överens med din kompis utdrag som talade om just sådan trafik. Den tekniska orsaken förstår jag inte, för om uppkopplingen går till en mobilmast så skulle man väl kunna använda vilket protokoll som helst, typ 4G. Men känns som att vi är nära gåtans lösning.

    De två sakerna ovan skulle tillsammans kunna förklara datanvändningen vi upplevt i USA:
    -dels att 4G kopplas ner respektive upp när man får ett röstsamtal
    -dels att telefonen laddar viss GPS-data över GPRS när man använder GPS.

    Till sist:
    Du kan begära registerutdrag hos din operatör enligt GDPR, dataskyddsförordningen. Jag gjorde det för något år sedan, man fick ut mycket teknisk information som var av intresse. Med tanke på att ditt besök i USA gjordes så nyligen, så kanske du kan finna fler ledtrådar om du begär ett sånt utdrag nu, antagligen ännu mer än vad din kompis fick ut, såvida han inte gjort just ett sånt utdrag.
    Det är väldigt enkelt, oftast kan man göra beställningen direkt på webbsidan om man loggar in på sitt konto hos operatören. Man kan få datan per mejl inom en månad eller liknande. Om du vill gräva vidare! Efter sex månader raderas mycket data (t.ex. datalagrad data enligt lagen om elektronisk kommunikation) så det gäller att vara rätt snabb.