1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Vad kostar det?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Crister, 23 sept 2009.

  1. Crister

    Crister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Mitt första inlägg! Jag försöker läsa på och förstå, eftersom jag tror att Android kommer att få ett enormt genomslag snart. Avvaktar lite med telefonköp eftersom många modeller verkar vara på G.

    Men en sak förbryllar - kostnaderna! Som jag förstår det behöver man vara uppkopplad ganska mycket. Med tanke på vad det kostar hos vissa operatörer undrar jag vad ni har för abbonnemang?

    Surfzonerna som finns lite varstans - är det något som man använder generellt?

    Den här informationen sakans i wikipedian - tycker jag!

    Tack på förhand!
     
  2. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själv så använder jag Tele2 Snackis bundet i 24 månader. Jag har kompletterat med datapaket 1 GB som kostar mig 39 kr / månad (andra priser gäller nu vid nyteckning).

    Surfzoner är inget jag använder, men hemma kör jag ofta wlan om det går åt större mängder av data (synka mot Spotify, testa egenutvecklade program många gånger om etc).
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 832
    Mottagna gillanden:
    44 827
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att det inte letat sig ut i wikin därför att sådana prisuppgifter väldigt snabbt blir inaktuella, vad som gäller ena dagen är inte nödvändigtvis sant nästa.

    Till den utökade månadskostnaden tillkommer bara avgiften för datatjänsten, denna varierar från 29kr/mån för 200MB 89kr/mån för 1GB och 159kr/mån för 5GB hos exempelvis Tele 2 till 199kr/mån hos Tre om man vill ha obegränsat med mobilsurf.

    Det finns förstås många andra operatörer, men prisbilden brukar se ut så här, så vad det handlar om är att taga reda på hur mycket data man förbrukar och sedan se hur man på mest förmånliga vis kan kombinera detta med det ordinarie telefonabonnemanget.

    Tre hade exempelvis en kampanj ett tag, kanske fortfarande, där man bjöd på det mobila bredbandet och telefonen om man tecknade sig på ett 24-månaders abonnemang á 499kr/månad där man fick ringa/SMS:a för hela denna summa, även detta kan ju vara ett alterantiv att hålla utkik efter.

    Jag själv använder Tre som operatör och har tecknat tilläggstjänsten mobilsurf för 99kr/mån för 1GB som komplement till mitt "3 Bomben Friends-abonnemang" för 69kr/mån. Min månadskostnad brukar vara runt 250-300kr, då ringer jag en del. Sedan Spotify-klienten kom ut har jag dock insett att det är dags att byta till något som tillåter mer trafik och sneglar på Tele 2:s 159kr/mån-abonnemang.

    Mobila surfzoner är det nog få som knepar med, däremot brukar nog många köra på wi-fi-anslutningen när de är hemma eller på jobbet.
     
  4. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tre 499 -fria sms -turbo 3g. Kvar att ringa för 250 bucks.
    Att beakta där är ju att jag har mobilt bredband på köpet så att säga med wifi tethering i androiden. Det gillar vi.
     
  5. A_M

    A_M Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag valde Telenor som operatör just på grund av deras tilläggstjänst Fri mobilsurf. Betalar 59 kr i månaden (350kbps, inga volymbegränsningar). 119kr i månaden om man vill ha full Turbo-3G hastighet. Fick Mobilsurfen gratis de första två månaderna, hade först tänkt uppgraddera till Turbo efter de två månaderna men jag kanske avvaktar lite till. Till och med nu när jag nästan ständigt kör Spotify på mobilen funkar det rätt bra med "vanlig" 3g-hastighet.
     
  6. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    När jag tecknade tre 499 för en månad sedan ingick 24månaders fri surf och jag fick använda hela summan till tjänster och telefoni, tror de fortfarande har samma, så jag la till 3000SMS 99kr och utlandstjänst 29kr
    så hade 499 - 99 - 29 = 371kr att ringa för varje månad innan räkningen steg från 499.

    Suger att jag måste häva det pga täckningsbrist, speciellt som jag bor inom Stockholm Stad >_<
     
    Last edited: 23 sept 2009
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag har operatören Tre och betalar 199:- /månad. Av de pengarna har jag valt 3Friends Plus (?) för 69:- och Mobilt bredband för 99:- för 384kbit/s och 1GB. Brukar ha en räkning på strax över 200:- /månad. Har som mest använt ca 700MB en månad och det var för att jag skaffade Androidlur så jag tog hem SDK m.m. :) Annars ligger jag på max 300MB men jag lyssnar inte på webbradio eller Spotify via 3G.

    Är osäker på om just "mit" dataavtal finns kvar idag för en kompis pratade om att de ändrat så om man nu tog mobilsurf för 3:- /dag (ca 90:- /mån) så fick man både ~3MBit/s och "obegränsad" datamängd (de sänker väl hastigheten när man passerat en viss mängd antar jag). För full fart går det tydligen att lägga till mobilsurfdeluxe-ultra-infra-fräckt för ~150 spänn, men jag har inte hittat något vettigt när jag loggat in på Tres hemsida och jag har inte orkat ringa om det.
     
  8. J0cke

    J0cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör med tele 2 och har enbart 200MB för 29 kronor. Dock så befinner jag mig där jag har trådlöst nätverk 95% av tiden .
     
  9. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Mobilsurf Turbo tror jag det kallas och kostar istället 5 kr/dag. Det kör jag. Då är det full speta och jag tror gränsen för datamängd är flytande, men gissar att man inte får sänkt hastighet för man kör lite Spotify då o då i alla fall.
     
  10. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Den senaste månaden har jag gjort av med lite drygt 100 MB på 3g datatrafik. Är väl uppe i ungefär 150 MB på wifi också.

    Har just nu tre som operatör och kör 3 bomben friends eller vad det heter för 69:-/mån och har lagt till dataabonnemang för 99:-/mån. Tror inte det finns några databegränsningar i där, det är dock på 384 kbps bara. Funkar iofs hyffsat för det jag använder telefonen, men när jag är hemma och ska kolla nåt så tar jag gärna det över wlan istället. Så turbo hade inte vart fel...

    Jag brukar ligga på runt 200:- per månad, och jag ringer alltså inte så mycket, så jag sneglar lite på att byta till tele2 kompis för 19:-/mån (om man är student) och 29:-/mån extra för 200 MB turbo surf. Förutsatt att jag håller mig under 200 MB/mån så skulle jag ungefär kunna halvera min månadskostnad med det tror jag.

    Tycker det är jobbigt att byta bara...
     
  11. skipunk

    skipunk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tre Buisness Max 499 kr /mån bundet i 24 mån. För det får jag ringa och sms/mmsa upp till 5999kr/mån. Fick fri surf upp till 6mbit samt en Magic på köpet.
     
  12. Crister

    Crister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Många varianter blev det. Liknar lite diskussionerna när Internet kom. Operatörerna villa debitera per nedladdad mängd. Undrar just om det kommer ett fast pris generellt?

    Här gäller det att tänka till! Fler och fler tjänster kommer ju där man behöver vara uppkopplad. Fri surf finns ju visserligen numera lite överallt, och det fungerar om jag förstår det rätt, bra? Eller?
     
  13. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Telia Refill och deras maxtaxa på 9 kronor om dagen för mobilsurf här, använder det så sällan utan gör allt synkande och surfande på skolans wifi eller hemma.
    Har APN inställningarna borttagna och fyller bara i dem när jag behöver dem istället.

    Kanske lite motsatt med vad poängen med android är men jag är inte så beroende att att kunna ta emot mail, kolla twitter och surfa var jag än befinner mig. Batteriet räcker i flera dagar på grund av detta också.
     
  14. Havoc

    Havoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjänsterna med 5gb per månad är i princip obegränsat så länge du inte kör tethering och torrents. Använder du bara telefonen direkt kommer du inte att vara i närheten av flera flera GB per månad. Och vissa operatörer har redan nu ingen gräns.
     
  15. Rdis

    Rdis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag kör telenors 199 + fri surf, lyssnar på spotify i stortsätt varje dag och surfar är uppe i 2.6gb nu i slutet på månaden :P, kör iofs bara 3g.
     
  16. Danne W

    Danne W Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör fastpris på rubbet, med 3 som operatör. 3000 sms, minuter, mms osv. Jag har för mig att data-abbonemanget kostar 99/månad och då ingår 20 GB i nedladdning.

    De där 20 GB gör att jag inte bryr mig om hur mycket data jag använder. Ibland sitter jag en heldag på jobbet och streamar från Spotify.
     
  17. scofie

    scofie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    Tre

    Ringde till Tre:s kundtjänst och det är så att de har ingen begränsning på deras 3Mobil Surf samt 3Mobil Surf Turbo.

    Sitter själv med 3Mobil Surf och är jättenöjd. Visst det är ju inte Turbo fart men det räcker för det vardagliga. Om jag tittade mer på You Tube eller liknande så kanske jag skulle vilja uppgradera till Turbo men just nu så räcker det gott och väl. Lyssnar mycket på webbradio nere i datahallen på jobbet och det funkar fint. Det är ett stängt nät där nere så det går inte att lyssna via datorerna och FM-Radio störs ut av all utrustning men webbradio till mobilen funkar kanon. En adapter till 3.5mm plugg och ett par datorhögtalare och sedan kan vi rocka loss.
    Synd bara att det drar så mycket batteri. Måste fixa så att jag kan lyssna och ladda samtidigt.
     
  18. Patrik0719

    Patrik0719 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ang. mobilt internet

    Jobbade nyligen på tre och vill informera om att tilläggen för internet i mobilen inte har någon databegränsning, mer än sänkt hastighet efter 20 gb nedladdad data.

    Vad gäller prisexemplet på 5 kr/dag, så är det inget valbart alternativ att köpa ett "day pass". Vill man ha (upp till) 7,2 mbit kostar det 150 kr/månad och inget annat, men sprider man ut kostnaden på månadens alla dagar blir det 5 kr/dag för att man ska få perspektiv på det(man räknar på att en månad har 30 dagar).

    Vidare kan jag också informera om att bundlingen HTC Magic med pott 499 (ring för hela månadsbeloppet) där 3mobilsurf turbo ingår, så är mobilsurf kostnadsfritt så länge du har mobilabbonnemang hos tre.

    Ringer man inte så mycket, men ändå vill surfa obegränsat, kostar mobilsurfturbo 150 kr/månad och basvarianten mobislurf kostar 90kr/månad. Det finns ingen bindningstid på dessa tillval, endast uppsägningstid på 1 månad.

    Hoppas detta kan bringa lite klarhet kring ämnet :)
     
  19. Patrik0719

    Patrik0719 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Till de som sitter med en Magic och således saknar 3.5mm utgång kan jag rekommendera denna adapter:
    http://www.htcaccessorystore.com/se/p_htc_item.aspx?i=179427

    Denna adapter möjliggör laddning samtidigt som man har högtalare/hörlurar anlutna via 2.5/3.5mm plugg eller htc:s orginialheadset.