Diskussion: Tråden för oss med Google Workspace / Apps / GSuite / Google Suite-konton

Diskussion i 'Google Play' startad av bernard, 9 sept 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tyvärr medför GSuite-konton en rad begränsningar, och det är lite knepigt att hålla sig uppdaterad med när ny funktionalitet tillkommer.

    Den här tråden är till för att hålla koll på nyheter vad gäller GSuite-konton och åtkomst till nya tjänster.

    Tjänster som för närvarande inte fungerar med GSuite-konton (2019-09-09)
    • Går ej bjuda in användare genom Google Home
    • Google One är ej åtkomligt
    • Google Family-abonnemang
     
    Last edited: 10 sept 2019
  2. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    I och med Google köpte upp Nest så har de börjat migrera användare från Nest till Google-konton. Verkar dock finnas begränsningar att använda Nest-appen med G Suite-konto (dvs det går inte alls). Vet inte om migreringen är tvingande än (men det lär den väl bli).


    View: https://www.reddit.com/r/gsuite/comments/d100nm/so_tired_of_this_small_business_ownerfamily_cant/


    Känns mindre bra då man har ett G Suite-konto samt en Nest Cam Indoor samt Nest Protect.

    Funderar mer och mer på att börja flytta över data från mitt G Suite-konto till ett vanligt Google-konto. Men det tar emot med tanke på hur mycket skit man har på sitt G Suite-konto, 15k bilder i Photos, Level 6 (snart lvl 7) i Google Local Guide, alla favoriter i Maps, musik sparad i Google Play Music osv osv osv. Brääk! :cry:

    Enklast blir nog att försöka jonglera två konton...

    Nån som sitter i samma båt?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, samma problem här. Jag tror inte man kommer runt det längre, börjat bli för mycket som inte fungerar.

    Jag gav upp häromdagen och skapade slutligen ett @gmail-konto. Det är dock relativt enkelt att jonglera konton med Googles tjänster/Android, så egentligen är det inte hela världen. Man måste bara ta sig förbi tröskeln som kräver att man skapar kontot och sedan hittar en setup man är nöjd med.

    En omedelbar nackdel jag upptäckte när jag testade Gmail med det nya kontot var att det hoppade upp annonser. Dessa finns inte i GMail om man kör GSuite-kontot, så där var det ju ett enkelt val att stanna kvar på GSuite-kontot.

    Jag kör nu gmail-kontot som primärkonto i telefonen och för Photos samt Google One, men kör sedan GSuite för bl.a. e-posten/Gmail-klienten. Kör även gmail-kontot för alla Home-enheter osv (tog ett tag att koppla om allt, men nu kan jag bjuda in familjemedlemmar etc).

    Tänkte även skaffa Youtube Premium Family och sedan bjuda in familjen till att dela utrymmet på mitt One-konto. Nackdelen är bara att de också är inlagda på min GSuite-domän, så de behöver ordna gmail-konton också. Blir ett rätt omfattande projekt, men så slipper man i alla fall slutligen alla dessa begränsningar.
     
    Last edited: 17 sept 2019
  4. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Ja, det var väl lite den lösningen jag hade börjat fundera på men inte kommit hela vägen än. Låter ju iaf bra att det verkar fungera som tänkt!
    Ska bli trevligt att få tillgång till Google One också!

    Då har man lite att fippla med en stund... :-P
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du vill lägga över Photos är ett tips att du delar via "Partner-konto" funktionen på Photos för GSuite-kontot, och när du sedan får inbjudningen till ditt @Gmail-konto kan du välja att spara allting lokalt på det kontot. Sedan kan du ta bort kopplingen och se så allting är kvar.

    Lösenorden för Chrome kan du också exportera/importera via den vanliga kontrollpanelen för Chrome. Då följer även lösenorden du sparar för Android-appar med till nya kontot.
     
    l2obban och jnsson gillar detta.
  6. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Google Photo har stått och funderat i några timmar nu, nu har ca 10k foton dykt upp, bara några tusen kvar. Synd att albumen inte kommer med så jag verkar behöva skapa om strax över 100 album och lägga till foton i dem igen. Oh, the joy!

    Oavsett, tack för tips!
    Jag kommer nog bli sittandes i några dagar... :cool:
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, hmm, så albumen följer inte med? Jag kollade inte upp det, men undrar om det inte finns något sätt att exportera dem med.
     
  8. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Googlat runt en del, verkar tyvärr inte så.
    Partnerkonto rekommenderar många vid kontomigrering men albumen verkar inte lösas tyvärr.

    Nästan så man borde sätta sig med Googles API för Google Photo (om nu sådant finns) och hacka ihop något skript... :-P
     
    bernard gillar detta.
  9. HaxxinTehHAxx

    HaxxinTehHAxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Shit vad tröttsamt. Framförallt när man inte redan hade ett Nest-konto. Istället för att få upp rutan om att ett GSUITE-konto inte går att migrera, så fick jag bara "An unknown error has occured" när jag försöker logga in / skapa konto hos Nest första gången. Tog en del google innan man hittade hit...

    Har spanat på nest protect länge, och slog tillslut till när google hade sin 21% rea... Men lutar nu mot att lämna tillbaka... Orkar ju inte hålla på att sätta upp parallella mail-adresser till hela familjen, verkar ju helt bakvänt.

    Trött man blir.
     
    bernard gillar detta.
  10. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Ska få över ungarnas konton till rena Google konton. Förutom fotna att få över så är det ja alla appar man köpt, vilket är ett problem. Skulle vilja använda Google Family appen men den tillåter inte flera Google konton, däremot kan man kanske lägga in Gsuite kontot som något de kallar skolkonto, vet inte vad det ger i praktiken eller hur det fungerar.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan ju bara lägga till deras gamla konton och sedan installera apparna. Stäng bara av att det gamla kontot skall synkroniseras, så de slipper mailnotiser och dylikt.

    Så länge kontot ligger på telefonen kan apparna som installeras användas av samtliga tillagda konton.
     
    katho gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar som Google nu är på väg att ta bort åtkomsten till Duo för GSuite-användare: Google removes Duo access for G Suite users

    Tror de flesta gör klokt i att överväga att använda ett @gmail-konto för nya Google-tjänster framöver.

    Stadia fungerar ju som bekant inte med GSuite-konton heller för att nämna ett annat exempel.

    Det är dock väldigt trevligt med GSuite för tex Gmail då man slipper reklamen Google bakat in. Jag får heller ingen reklam på Google Now-skärmen med mitt GSuite-konto.
     
  13. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Det funkade inte med Family, den känner av allt sånt. Är riktigt besviken på Gsuite, blir bara sämre...
     
  14. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Är det gamla gratis GSuite ni diskuterar?
     
  15. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Exakt!
     
  16. Lou Cipher

    Lou Cipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Funkar väl inte med betald Gsuite heller?
     
  17. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Gratis Gsuite var himla vettigt att ha domainet igenom (allt igenom Google) samtidigt som det gick att administratera familjens enheter och konton.
    Det var långt innan Family fanns.
     
  18. breakman

    breakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Hello!

    Så här ett år senare, hur har det gått för er när ni switchat from GSuite?

    Sitter själv med GSuite och både fruga och barn har sina konton här. Börjar bli riktigt tilt på hur begränsat det är, men samtidigt tar det emot något enormt att börja byte.
    Istället för att skaffa en gmail.com-adress så tänkte jag regga konto med annan befintlig adress (finns inga vettiga/passande gmail.com adresser lediga). Har ett par domäner till som jag kan använda för det, men då gäller det att skaffa en mailtjänst någon annstans. Någon som kör med motsvarande upplägg och kan delge upplevelsen?
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Åh suck, nu kommer Google avveckla gratisversionen av Google Workspace :cry: Det var trevligt så länge det varade. Vet inte hur länge jag haft mitt konto, men många år vid det här laget.

    Gratisversionen fungerar fram tom 1:a maj, sedan måste man uppgradera. Lite jobbigt om man som mig tex reggat alla familjemedlemmar på domänen knuten till kontot, så kommer nog få gå över till en annan lösning, då det blir rätt dyrt annars.

    G Suite – äldre kostnadsfri utgåva - Google Workspace-administratör Hjälp


    Var så klart en tidsfråga, och är väl egentligen lite förvånad över att det varade så pass länge som det gjorde. Vad tänker ni byta till istället? Eller kommer ni uppgradera till betaltjänsten för hanteringen av e-post?
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Nu är jag inte helt insatt i hur Workspace fungerar, men vad händer med befintliga konton, kommer t.ex. ditt och dina familjemedlemmars Google/Workspace-konton enkelt att kunna omvandlas till vanliga Gmail-konton eller hamnar ni en rävsax där kontona inaktiveras den 1 maj?