Aggresive handover from Wifi to mobile data

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 jan 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Det brukade finnas en funktion som hette i stil med rubriken, under "Developer settings" på mina telefoner. Var nog på Nexus-tiden jag senast såg detta, hade alltså Nexus. Det gick ut på att så fort Wifi-mottagningen blev dålig så ska den koppla ifrån Wifi utan någon längre väntetid. Sen försvann funktionen. Tror för övrigt att den bara var experimentell, och varje gång man startade om telefonen återgick den till basvärdet, dvs "aggressive handover" stängdes av.

    När försvann den? Var den nånsin släppt som en stabil funktion?
    Finns det något sätt att åstadkomma motsvarande på en Pixel utan root? Har Samsung eller andra tillverkare stöd för detta tro?
    I developer settings på min Pixel hittade jag "keep mobile data always active (for fast handover from wifi) - ungefär så stod det, orkar inte kolla exakt formulering nu. Det verkar ju vara delvis relaterat till det jag söker men hade sannolikt inte hjälpt mig. Det är ju inte mobildataanslutningen som tar lång tid att upprätta i mitt fall, utan jag ser att Wifi-symbolen får en felsymbol/söksymbol medan den försöker hitta en stabil anslutning till Wifi på nytt, så tidsutdräkten är uppenbarligen pga långsam Wifi-frånkoppling.

    Minns att Apple släppte något liknande för många år sedan (undrar när, typ 2013 tror jag), då blev folk jätteupprörda för att de trodde att de kunde kopplas bort från Wifi hur lätt som helst. Så massa folk gick in och stängde av funktionen och tipsade vänner om att stänga av den. Dumma människor hehe.. Jag ser problemet helt annorlunda, det är ofta jag springer hemifrån och ska skynda mig till en buss, försöker söka i kollektivtrafikappen efter avgångar men måste vänta orimligt länge, typ 30 sekunder, innan den äntligen kopplar bort Wifi. Det omvända, att den kopplar bort pga svag anslutning, har jag i princip aldrig upplevt och skulle sannolikt aldrig klaga på.

    EDIT: Såg att jag stavade fel på "aggressive" i rubriken, går det inte att redigera en rubrik?

    EDIT2:
    apples funktion
    It's not Wi-Fi Assist using all your data, it's your settings
     
    Last edited: 24 jan 2020
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    På samsung finns en inställning "Byt till mobildata om wifi är långsamt" ligger under avancerat på wifi inställningar, vet inte om det finns hos andra.
    Jag har slagit på "ha alltid mobildata på" på min S10e och tycker den kopplar över rätt fort då den tappar wifi, men det är ju givetvis relativt.
    I min Asus router finns det inställningar för att droppa då signalstyrkan går ner till ett visst värde, du kanske kan gå den vägen istället, förutsättningen är ju då att du har bra wifi på de ställen du vill ha wifi och att din router har den inställningen. Jag har läst att det är routern och inte klienten (mobilen) som enligt standarden ska droppa signalen, så de har kanske haft svårt att få funktionen du eftersöker att funka på ett bra sätt och därför tagit bort den.
     
  3. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Vad är det? Finns inget sådant på Pixel vad jag sett, men utveckla gärna vilken telefon du syftar på.

    Tack för info ovan om Samsungs funktion, bra att känna till.
    Min router har sannolikt inte stöd, ska undersöka, men bra att veta det också.
     
    jogge gillar detta.