Någon annan som har problem med batteriet - och listan över batterianvändning?

Diskussion i 'Google Pixel' startad av N6290, 25 jan 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Min Pixel brukar klara en hel arbetsdag utan problem. Den ligger mest i fickan. Nu har den varit nere på några få procent flera dagar i rad när jag slutat jobbet, utan att jag använt telefonen speciellt mycket. Kanske har 30 minuter skärmtid som mest. Fick för mig att det kunde bero på kylan eller något liknande, då den en gång stängde av sig vid 30 % batteri när det var väldigt kallt ute (har bara hänt en gång) och då den också kunnat stanna på 1 % batteri ganska länge och inte stängt av sig på 20 min, så att jag hunnit hem till laddaren (har hänt fyra-fem gånger senaste tiden). Såna problem kan vara typiska för kyla, tror jag. Jag jobbar en del utomhus varje dag.

    Går jag in på Inställningar --> Batteri --> Batterianvändning så gapar listan tom. Vet inte varför. De senaste dagarna kan jag inte se vilka appar som dragit batteri. Annars kunde ju "battery drain" vara en förklaring på problemen jag har, men jag vet alltså inte om någon specifik app drar mycket eller sticker ut.

    Jag lämnade telefonen på 100 % när jag gick och lade mig vid kl 23 en dag. När jag vaknade var det 40 % kvar. Uppenbarligen inte normalt. Brukar vara på typ 92 % i vanliga fall om den ligger en hel natt, orörd. Har bara testat att lämna den utan laddning under natten en gång nu det senaste, vet inte om resultatet skulle bli lika illa om jag prövade igen, men jag får känslan av att den har rättat till sig ANINGEN sedan det resultatet jag beskrev.

    Någon som upplever något liknande? Dålig säkerhetsuppdatering/mjukvarubugg som orsakar detta? Eller hårdvaran, fel på batteriet? Kylan? Vad tror ni det beror på?
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Installera GSam Battery Monitor/BBS och kolla vad som drar ur batteriet. Vilken Android-version? Går den ner i deep sleep?
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  3. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Min Pixel har börjat stänga av sig vid 30% batterinivå denna vinter. Speciellt utomhus i minusgrader. Jag är övertygad om att det är batteriet som börjar ge upp. Får bli att byta upp sig till Pixel 3 :)
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det burkar vara ett tecken på att batteriet blivit slitet.
    Ett alternativ är ju o byta batteri bara också :)
     
    Kristy och Jörgen Ö gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Tack för era svar.
    Hittade GSam Battery Monitor i Play Store, ska ladda ner och kolla.
    Vad är BBS, en annan app?

    Märkligt att batterianvändningsfunktionen som redan finns inbyggd i Android inte funkar. Listan är helt tom. Har ni någon förklaring till det? Att batteriet eventuellt blivit dåligt borde ju inte påverka det, det är ju en ren mjukvarufunktion att mäta vilka appar som använder resurser tänker jag.
    TILLÄGG: Nu har listan börjat funka lite verkar det som, den anger Chrome och Youtube med några enstaka minuters användningstid på bägge. Känns inte helt komplett, jag har använt telefonen mer än så och även andra appar än de två. Listan borde vara längre, helt enkelt.

    Hur vet jag om den går ner i deep-sleep?
    Det är senaste versionen, Android 9 Pie med senaste säkerhetsuppdateringen (5 Januari).

    Att jag haft problem även inomhus i värmen, så som jag beskrev, kanske talar emot kylan som förklaring på samtliga problem. Men det med att den stänger av sig vid 30 % utomhus en väldigt kall dag, låter ju väldigt bekant - exakt samma problem för oss båda. Det hände mig bara en gång dock, medan det hänt fler gånger att den gått ner till 1 % och hållit sig där över 20 minuter utan att dö.

    Pixeln är bara ett år gammal, köpt februari 2018. Kan man förvänta sig att batteriet håller länge innan det börjar krångla såhär? Kan inte minnas att andra telefoner jag haft krånglat efter ett år. Min Nexus 5X, köpt augusti 2017 och använd dagligen till februari 2018, därefter sporadiskt, har perfekt batteri fortfarande (men är alltså använd mindre tid totalt sett).

    Är det någon idé att åberopa garantin och lämna in den, hur brukar de behandla såna problem? Vill ju inte betala något isf. Köpt på Webhallen, som väl har gråimporterat den hit.
    Att byta batteri själv - är det jobbigt, svårt, dyrt? Sabbar det garantin?
     
  6. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Hehe när batteriet dött helt kanske jag vågar mig på det. Efter att ha kikat på denna instruktionsvideo så verkar det inte vara den enklaste telefonen att byta batteri på. I kommentarsfältet läser man om flertalet personer som sabbat skärmen vid försök.

    Batteriet borde verkligen inte börja strula så pass efter endast ett år. Min telefon är över två år gammal ändå.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, låter märkligt. Min OnePlus telefons batteri när mer än 1.5 år och jag har inte haft några såna problem.
    Just när det gäller importerad version, så kan garanti vara annorlunda, kontakta Webhallen för sån info
    Självklart gäller inte garantin om man gör det själv.
    Tänkte inte att du själv skulle göra, utan annars att lämna in för batteribyte :)
     
    Kristy gillar detta.
  8. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Om man hittar något ställe som fortfarande byter batteri på Pixeln och till ett rimligt pris skulle man kunna behålla den som extratelefon. Blir nog en Pixel 3 i vilket fall :)
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Någon som vet om ett bra ställe för batteribyte på Pixel?

    Se gärna min nyskapade tråd.
    Hur enklast byta batteri?

    Jag behöll samma telefon i ytterligare ett år efter att jag skapat denna tråd (i januari 2019), nu har batteriet återigen börjat krångla. På sommaren fungerade det mycket bättre tror jag. Nästan så att jag glömde av problemen jag beskrivit ovan. Nu är ett batteribyte återigen aktuellt. Annars är jag väldigt nöjd med Pixel 1, så vore synd att behöva byta telefon.
     
  10. alexnie

    alexnie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    9

    Jag köpte min pixel sommaren 2018 på webhallen och fick samma problem som dig efter 18 månader. Eller, det började med spontanavstängningar vilket sen övergick till att telefonen stänger av sig själv oavsett % stup i kvarten, den går inte att använda.

    Garantin var 1 år, enl webhallen finns det bara ett serviceställe för pixel i Sverige (mobilbyrån) och de erbjuder bara ersättningstelefoner i vad mån de har några (dvs du får köpa en ny telefon till det pris du betalade för den från början.
    Jag måste säga att jag är grymt besviken, nog för att pixeln inte var en ny telefon när jag köpte den (sett till dess lanseringsdatum dvs) men en smartphone - särskilt med de priser som gäller nu - ska hålla längre tid än 17 mån, kan jag tycka. Hade kanske bara oflyt.
    Inte en skråma på luren i övrigt, så jag har inte levt rövare med den precis.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Menar du att din Pixel slutade fungera, den gick inte att använda alls? Eller hur ofta stängde den av sig? Säker på att det berodde på batteriet?

    Min pixel var absolut inte oanvändbar, jag kunde klara en arbetsdag. Men batteriet orkade ju sämre, jag fick börja tänka på användningen, fast telefonen var absolut inte obrukbar. Låter som att ditt problem var mycket värre än mitt, eller?

    I mitt fall var batteriet slitet, dvs vad som kan kallas normalt slitage (kan jag själv medge även om det borde hålla längre i mina ögon).
    I ditt fall låter det som att batteriet var helt oanvändbart, vilket borde ligga långt utanför vad som är normalt slitage.

    Du borde hänvisat till konsumentköplagen. Att telefonen slutar fungera helt efter den tid du uppgett innebär att produkten (särskilt dess batteri) är "sämre än vad du med fog kunnat förutsätta". Därför är det ett ursprungligt fel som omfattas av konsumentköplagen. Då har du rätt till "avhjälpande" (lagning, i detta fall nytt batteri installerat), "omleverans" (ny likadan produkt, dvs utbytesenhet, utan kostnad) alternativt "hävning" (pengarna tillbaka), i den nämnda ordningen, tills problemet är avhjälpt (i normala fall löses problemet efter avhjälpande, och du kan inte åberopa senare nämnda åtgärder). De har ingen rätt att fakturera för något av detta (men de vill ändå ofta att du ska skriva under någon förbindelse att ev. betala för undersökning om verkstaden vill det, helt felaktigt av många återförsäljare att göra så om man åberopar konsumentköplagen).
    Allt detta så länge du gör reklamationen inom tre år från köpetillfället. I ditt fall så är det självklart att en telefonen inte ska sluta fungera helt efter 17 månader - medan det i mitt fall sannolikt är så att man får förvänta sig att batteriet drabbas av normalt slitage och blir sämre efter ett år eller mer.
    Det svåra är ju att "få rätt". Min tolkning av lagen enligt ovan är sannolikt den riktiga, men återförsäljaren skulle ju säga emot i många fall. "Den är inte alls sämre än vad du med fog kunnat förutsätta, det är inte alls ett ursprungligt fel".

    Omleverans innebär exakt likadan produkt, utan kostnad. Vill de ge dig en annan telefonmodell så kan du själv gå med på det om du vill, men återförsäljaren har inget rätt att kräva att du ska ta emot någon annan produkt än exakt den du köpt.

    Att det, enligt det du skrev, inte fanns några utbytesenheter av samma telefonmodell enligt verkstaden - såvitt jag tolkade ditt svar, kanske missförstod dock - innebär ju absolut inte att Webhallen slipper sina åtaganden. Det innebär att man går till nästa steg i listan, dvs hävning.

    Du borde stått på dig, är inte för sent ännu!

    Att tillverkarna och återförsäljarna försöker inskränka de rättigheter man har enligt konsumentköplagen är fulspel. De kan komma med snack om fuktskador, inskränkt batterigaranti om 6 månader och liknande - men bara om det är garantin som åberopats. Åberopar du konsumentköplagen har de inte rätt att komma med såna invändningar. Men ofta är det svårt att få dem att fatta det. De är helt insnöade på sin egen garanti och dess vidlyftiga begränsningar, och missar helt att kunden har rättigheter enligt lag också.

    Det är Webhallen som är din motpart och har skyldigheter mot dig. Att hänvisa till vad verkstaden sagt är vanligt men duger absolut inte. De själva har ju ansvaret.

    Uppdatera gärna om du skulle lyckas få Webhallen att ta sitt ansvar.
     
    Last edited: 25 jan 2020
  12. alexnie

    alexnie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    9
    Tack för bra inlägg!

    Ja, vad jag med min vanliga språkliga smidighet försökte säga var, annorlunda uttryckt:
    2018 hade webhallen rea på Pixel 1 (32gb och 128gb). En bekant köpte bokstavligen sin telefon i kassan bredvid mig, enda skillnaden var att han valde 32 och jag 128gb.
    Jag kom då direkt från iphoneuniversum och hade ingen koll, men tyckte batteriet blev väldigt varmt, så jag jämförde först med min kompis genom div batteriappar och mitt batteri låg minst 5c, ofta 10, över hans temp. Jag var på webhallen och beklagade mig men var dum nog att lyssna på tugget om naturliga variationer etc.

    Jag upplevde allra först att batteriet - det är ju så det är, precis som du skriver, fick sämre och sämre batteritid i rekordfart, efter ett år fanns en arbetsdag inte på kartan, inte på en laddning, kanske 2.

    Först därefter kom problemet med att batteriet visade 30%+ för att sen tvärdö. Strax efter det började den själdö inom någon minut från det att jag sätter på den (och den 'bootar' s.a.s. bara om man har en strömsladd i den nu för tiden.
    Det kan ju vara två separata problem, men att telefonen funkar utmärkt så länge sladden till laddaren/portabelt batteri sitter i får mig ju tro att batteriet var ett måndagsex från början och som jag skulle stått på mig mot WH - jag var bokstavligen i butiken och försökte få klarhet i vilken normaltemperatur man skulle förvänta sig och frågade redan då om jag skulle skicka tillbaks den eller ej. Men det skulle kosta pengar, bla bla, och ja, ett jävla gnäll på googles support för pixeltelefonerna.
    Du har givetvis rätt i att detta inte friskriver WH, men jag lät min svenska auktoritetstro ta överhanden och fann mig i situationen.

    Den underbara "fuktskadan" t ex, efter att en appletekniker på apple store försvunnit in i personalutrymmet i 10min med ens ickefungerande telefon som man sen inte ser ett spår av, hände mig med iphone 5. Jag fick dock erbjudande om att köpa en ersättningstelefon för knappt 2000 (detta när 5an var sprillans ny). Jag förväntade mig inte att ersättningstelefoner skulle kosta nypris så långt senare, det låter faktiskt orimligt.
    Till Apples försvar så böt de ut min 6a direkt och utan att ens fråga när jag kom dit med min jobbtelefon vars kamera plötsligt slutade fungera, han uttryckte sin förvåning över att telefonen fungerat en vecka eller vad det var, kallade elektroniken ett måndagsexemplar. Men men, det var ju apple det.

    Det fetade: Om jag inte missminner mig från civilrätten när jag pluggade juristlinjen - mitt kall var emellertid alltid rätten att frihetsberöva bus och ordningsstörande samhällselement, så i dessa djungel om simpel materialism känner jag mig inte särskilt kaxig; du gör dock en riktig och god poäng om skillnaden mellan skyddet i KKL och s.k. garantier -så ger KKL dig 3 år, det första året presumeras felet eller bristen bero på tillverkaren och de två sista åren har man bevisbördan själv, detta beskres unisont som ett helvete att lyckas med, just eftersom det är deras ord mot konsumentens.

    I normalfallet skulle jag köpt till ett års extra garanti vilket jag gjorde med mina sista iphones för en extra tusing, jag vet inte hur jag tänkte där.
    Jag borde bett dem göra en notering eller gjort en själv de datum jag varit där, det framstår ingenstans att jag var inne minst ett par ggr för att snacka om det och att de tyckte det var fine, i efterhand var det nog mindre fine.


    Jag tror de försökte säga att pixel1 är en gammal lur ingen reparerar, du får refurbished-ersättnignsmobiler tillbaka i vad mån de finns. Erbjuds en sådan tror jag det är svårt att häva köpet.
    Men, WH gav mig kontaktuppgifterna till servicestället direkt och föreslog jag skulle kontakta dem direkt istället - får se vad svaret blir imorgon mao, personalen hade inte särskilt bra koll.
    (WH säljer ju inte pixlarna längre, det verkar Inet ha tagit över).

    Jag älskade pixeln men känner mig verkligen tveksam till att slänga pengar på en 3A eller 3:an när man sen vet att du måste skicka telefonen till landets enda serviceställe om det är något, och jag tycker många verkar ha problem med pixlarna sett till forumtrådarna.

    Jag inväntar servicegängets svar först. Kampen fortsätter!

    Fortsatt god helg och tack för att du tog dig tid skriva ett så utförligt svar. Ordnung muss Sein!
     
    N6290 gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    När jag läser ditt svar så är det särskilt en sak som känns väldigt oroande. Nämligen det du säger om det varma batteriet. När jag köpte min Pixel från webhallen så följde det med en märklig, stor och klumpig laddare som såg väldigt konstig ut. Batteriet blev extremt varmt när jag använde denna laddare. Så jag slutade använda den direkt, och använde min gamla telefons laddare. Först nyligen insåg jag att denna konstiga laddare inte var orginalladdaren, utan något som webhallens importör hade lagt in i paketet, för att uppfylla kravet på att svenska produkter ska levereras med svenska och CE-märkta laddare. Telefonen webhallen sålt till mig var ju den amerikanska modellen av Pixel som gråimporterats. Av någon anledning verkar många Pixel 1 av Verizon-modellen ha hamnat i europeiska länder efter gråimport. Jag skrev om detta i någon annan tråd på forumet nyligen, jag hörde att även andra som köpt en gråimporterad Pixel i Sverige hade den stora klumpiga laddaren, inte bara de som köpt hos webhallen. Verkar vara samma gråimportör med andra ord.

    Tänk om dina problem med batteriet beror på att du fortsatte använda samma laddare, vilket kanske slet ut batteriet extremt snabbt. Var det obehagligt att ta i telefonen nästan?

    Jag kanske missförstod dig, men var det så att telefonens batteri var varmt för dig hela tiden, eller bara vid laddning? Jag hade ju bara problem med varmt batteri vid laddning, inte annars - och bara när jag använde den medföljande klumpiga laddaren.
    Efter dina problem med varmt batteri, fortsatte du använda samma laddare tro? Jag förstår ju att du trodde att problemen berodde på batteriet och inte tänkte tanken att laddaren kunde vara orsaken. Bytte din kompis laddare tro?

    Dels är det ju väldigt oansvarigt att sälja en sån laddare anser jag, dels obehagligt då jag verkligen föreställde mig att telefonen kunde börja brinna innan jag bytte laddare. Och det är såklart svårt för konsumenten att veta om att laddaren är undermålig, särskilt du som just hade bytt till Android och särskilt då det levererats vad man tror är en orginalladdare i paketet. Orginalladdare är ju rekommenderade framför billiga tredjepartsladdare, så blir en märklig situation när man tror att man har orginalladdaren i sin hand.

    Om batteriet i ditt fall blivit så dåligt pga värmeutvecklingen vid normal laddning, så är väl den enda positiva delen att det kanske gör ditt case starkare. Vet inte om det går att åberopa någon del i produktsäkerhetslagen eller marknadsföringslagen, utöver konsumentköplagen. Får läsa på och återkomma. Men om detta förklarar problem du haft så måste ju webhallen onekligen ta sitt ansvar och återbetala pengarna för telefonen.
    Jag har stått på mig och fått pengarna tillbaka för flera telefonen som bootloopat de senaste åren, både om det skett inom den tvååriga garantifristen och efter den tvååriga garantifristen (men inom KKL:s treårsgräns isf). Felet du råkat ut för är ju snarlikt bootloop på så sätt att det gjort produkten obrukbar. Jag har bl.a. lyckats mot clas ohlson - men netonnet vägrade gå med på mina krav vid en bootloopad telefon. Nu bootloopade faktiskt min Pixel i dagarna, jag har lämnat in den och hoppas att webhallen lagar den eller ger pengarna tillbaka. Den bootloopade kort innan den tvååriga garantin skulle ta slut. Jag köpte faktiskt en Pixel 3a hos Inet istället, just vad du nämnde i ditt inlägg.
    Får se hur smidiga webhallen är i ett sånt ärende, jag har ingen erfarenhet av dem sedan tidigare. Men spontant verkade de vilja göra rätt för sig. Hoppas du lyckas driva ditt ärende mot dem, jag tänker annars att ditt fall kunde vara ett ärende för ARN.

    Du skriver:
    "så ger KKL dig 3 år, det första året presumeras felet eller bristen bero på tillverkaren och de två sista åren har man bevisbördan själv, detta beskrevs unisont som ett helvete att lyckas med, just eftersom det är deras ord mot konsumentens."

    Du har nästan rätt i din text, dock är det fel som visar sig inom sex månader som presumeras vara fabrikationsfel/ursprungliga fel, om inte återförsäljaren kan motbevisa det.
    20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

    I ditt fall, om batteriproblemen började visa sig inom sex månader så bör denna presumtion gälla, även om det var först efter sex månader som problemen förvärrades och blev riktigt illa (är ju ett och samma fel kan hävdas, så bör räcka att de första symptomen uppträdde inom sex månader). Webhallen bör svårligen kunna motbevisa att felet är ett ursprungligt fel i så fall, särskilt om du besökt dem i ärendet flera gånger. Ditt eget påstående om dina besök där kan räcka långt.

    Om du loggar var du varit i Google Maps timeline så kan du ju söka fram de tillfällen du besökt webhallen. Skriv en lista med datum, i den mån det går att få fram. Även om du själv skrivit listan över när du gjort besök hos webhallen så kan det ha bevisvärde. Har svårt att tro att webhallen skulle säga att du ljuger rakt ut, om du lägger fram listan som visar dina besök om problemet.