Tibber - Framtidens elleverantör?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Bakken, 3 jun 2019.

  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det låter inte troligt.
     
  2. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Hur kan jag enklast kolla upp om jag kan byta? jag betalar för min enskilda förbrukning.
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Kontakta din BRF/hyresvärd.
     
    Kiddy gillar detta.
  4. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Ok, får göra det. Tänkte om man själv kunde kolla upp det på någon hemsida.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Vad i hela friden.

    Har en fyra på 80 kvm. Tyvärr läggs elen på utöver hyran (HSB BRF). Kollade en kommande faktura och där har vi 650 kr i el för en månad. Med en förbrukning på 1500 kWh.

    Har två datorer som är igång typ hela tiden och visst ett par lampor släcks aldrig men de är LED och det ena badrummet har värmeslingor men fortfarande? De har typ alltid legat kring 600-700 kr när vi bott här. strike på det innan. Kollade lite ner noggrant och vi har haft 200-230 kr ännu tidigare.

    En tvättmaskin och kaffemaskin kan väl inte vara boven?


    Edit: både oktober och novembers elräkning som kommer i denna månads hyra och nästa månads hyra har exakt samma förbrukning, samma pris per kWh men olika totalsummor. Redan vid exakt samma förbrukning 1524.12 kWh känns galet osannolikt. Blir att ringa HSB på måndag och fråga.
     
    Last edited: 26 jan 2020
    dalton gillar detta.
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Helt osannolikt med 1500kWh om ni inte har direktverkande eluppvärmning. Mitt radhus på ~120kvm och två våningar med massor av elektronik, datorer, tvättmaskin, diskmaskin, 3 kylskåp, 2 frysar, vattenkokare, kaffemaskin, utebelysning, 75" TV + stereoanläggning osv. drar 1200-1300kWh/månad med helt egen uppvärmning för värme+vatten (elpanna + luftvärmepump). Har golvvärme också men den använder jag inte.

    Prova stäng av din golvvärme kanske.
     
    Zooklubba gillar detta.
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    De tre sista fakturorna tycks ha samma förbrukning på hela 1500kWh på enbart en månad. Det ger ett pris på 640-680 kr beroende på månad till trots att vårt fasta kWh pris är 1.3 kr.

    Något har blivit galet på de fakturorna då jag kollade lite längre bak ser jag summor på 200-230 kr. Det känns ju mer normalt.
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ja helt omöjligt. Om nu inte dina siffror är inkl el+abonnemang+elöverföring+energiskatt+moms. Men 1500kWh ska du inte kunna förbruka oavsett.

    Betalade 556kr i el för december med 1270kWh förbrukning (Telge Energi).
    Plus vad jag måste betala till Vattenfall i abonnemang/elöverföring/energiskatt/moms (1496kr) som jag inte kan påverka.

    Så totalt 2052kr för december.

    edit: Vet inte hur det är med Tibbler om man måste byta till dom som el-leverantör, annars räcker det med appen Greenely som jag själv kör för att få samma information för förbrukning på dagar/timmar, oavsett el-leverantör.
     
    Last edited: 26 jan 2020
    Zooklubba gillar detta.
  9. MikaelJones

    MikaelJones Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite
    Tänkte ha en tråd för alla tekniknördar som vill veta mer om vad Tibber gör mer än bara vara en elleverantör som tar betalt för el. Har fått frågan av flera så passade på att ta lite skärmdumpar och förklara för flera som kanske är intresserade, speciellt i detta teknikforum där man själv fått så mycket hjälp. Jag har ingen relation till Tibber mer än jag är kund och intresserad av smarta hem-lösningar.

    Först och främst kan du chatta direkt med kundservice i appen. Är de inte tillgängliga så får du ett mail senare så du kan fortsätta chatta i appen eller via mail:

    Tibber9.png

    När du går över till Tibber så går du även över till att betala elpris timme för timme vilket är lite speciellt. Med andra ord betalar du mer om du kör tvättmaskinen direkt efter jobbet än om du kör den senare på kvällen. Det är lite tanken med Tibber att du ska bli medveten om detta och på så sätt kunna styra ditt beteendemönster. Morgondagens elpris annonseras alltid dagen innan så du ser både dagens och morgondagens pris:

    Tibber1.png Tibber2.png

    Tibber byter elleverantör då och då, ofta månad för månad. Kanske är de intressant och se vilken det är och vad du betalar jämfört med spotpris - detta syns i appen:

    Tibber3.png

    Du ser självklart din förbrukning timme för timme och du kan djupdyka i en detaljerad graf och jämföra med till exempel utomhustemperaturen för normalt, ju kallare det blir = ju mer förbrukning och ju högre elpris.

    Tibber5.png Tibber6.png


    Det är alltid kul att jämföras så du kan få en jämförelse hur mycket elförbrukning du har jämfört med liknande hushåll:

    Tibber7.png

    Sedan kan du få en uppfattning om vad det som verkligen drar. Detta är dock inte någon teknisk pryl typ Watty som mäter av ditt hus utan jag tror nog de helt enkelt går på statistik och om de ser en viss grundförbrukning dygnet runt så räknar de säkert ut vad som är uppvärmning etc.

    Tibber8.png

    Det var i stort sett det man kan göra som standard. Desto mer intressant blir det när man kopplat in diverse integrationer som jag tänkt göra framåt och posta fler exempel.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 17 mar 2020
    Jaxob, j6071219, nDre och 2 andra gillar detta.
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Ser ut som en bra genomgång men du får gärna lägga till en kommentar om din relation till Tibber också, dvs jobbar du där eller liknande?
     
    bernard gillar detta.
  11. MikaelJones

    MikaelJones Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite
    Jag har ingen relation till dem utan bara kund och intresserad av smarta hem.
     
    Buzz och bernard gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hur fungerar det med tim-mätning av el? Fixar Tibber det med din vanliga elmätare eller har du fått byta till någon annan typ av elmätare?
     
  13. MikaelJones

    MikaelJones Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite
    Jag behövde i alla fall inte byta elmätare. Jag tror dock man numera enligt lag kan kräva att man ska få timmätning och om elbolaget inte kan uppfylla det så är de skyldiga att byta ut mätaren även fast det kanske kan ta sin tid av förklarliga skäl.
     
    svenix gillar detta.
  14. j6071219

    j6071219 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G
    Ser ju lite småintressant ut ändå..men frågan är ju om man verkligen sparar nå pengar på det hela.
    Ja mena om man jobbar och pluggar så är det ju rätt inrutat vilka tider man är hemma och inte..
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man kan nog spara en del pengar genom att styra om viss elförbrukning till nätter och annan lågpristid. Men att automatisera det kräver en del investeringar i styrningsutrustning. Så frågan blir om man sparar mer än det kostar i investering?

    Det finns naturligtvis inget givet svar på det utan det beror helt på hur den enskilda anläggningen ser ut. Samt vilket intresse kunden har av att hålla på med hemautomation eller annan styrning.

    Dock kan man väl anta att Tibbers modell är framtiden. Fler och fler elbolag kommer troligen att haka på och erbjuda timdebitering till privatkunder. Så om man inte hoppar på tåget nu kanske det ändå blir aktuellt om några år?

    Själv sitter jag i en äldre villa och här finns nog potential att lägga över elförbrukning för varmvatten och värme till lågpristid. Jag tvekar dock att göra några investeringar i styrningsutrustning då jag siktar på att flytta till något mindre inom ett par år.
     
  16. MikaelJones

    MikaelJones Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite
    Håller med. Det är först när man börjar blanda in smarta lösningar som det blir intressant och aktuellt. Det finns många enheter som går på el som skulle kunna styra sin "last" till den tiden då elen är billigare, uppvärmning, elbilsladdning, tvättmaskin, diskmaskin etc. Sen är det väl begränsat hur många sådana enheter man har i sitt hem idag.
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag erinrade mig att när jag loggar in hos mitt elnätsföretag (Göteborg Energi) så kan jag få fram statistik på förbrukning under dygnets olika timmar. Så funktionen verkar finnas som standard och avläsning verkar ske varje timme regelmässigt. Och detta alltså för mig som helt vanlig kund utan något Tibber-abonnemang.

    Inrapporteringen verkar dock inte ske löpande utan det verkar som datat samlas i elmätaren och rapporteras in en gång per dygn i mitt fall. För idag kunde jag bara se förbrukningen t.o.m. kl 00 under natten som var. Resterande siffror kanske rapporteras in kommande natt.
     
  18. MikaelJones

    MikaelJones Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2 Lite
    Det är något magiskt kryptiskt med hur elbranschen fungerar. Jag skulle gissa att alla moderna elmätare rapporterar in elförbrukning konstans, timme för timme. Sen hur elleverantören väljer att presentera det är en annan femma.

    En skillnad med Tibber vs flera andra elleverantörer är också att du med Tibber betalar per timme, alltså du har olika elpris timme för timme. Hos andra leverantörer är det vanligare att man under en månad betalar ett snittpris på alla månadens timmar. Det gör det rätt svårt att jämföra vad man betalar.

    Exempelvis, jag betalade 22,43 öre/kWh i Februari. Men det är inget värde jag kan jämföra med min granne som kör Tibber för om jag kör min tvättmaskin under de timmar där elen är som billigast och min granne kör tvättmaskinen när det är som dyrast och vi i slutänden gör av med exakt lika många kWh så betalar vi i slutänden olika öre/kWh.
     
  19. j6071219

    j6071219 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G
    Vi har EON och där kan man också se per timme i deras app eller på webb.
    Men precis som @svenix@svenix säger så uppdateras det inte i realtid.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du kan ha rätt i att inrapporteringen sker löpande men att mitt elnätsbolag inte uppdaterar den statistik jag ser mer än en gång per dygn. Det verkar troligt.

    Jag fattar att vitsen med Tibber är att man betalar aktuellt elpris per timme. Alltså olika pris under olika timmar.

    Jag ser fram emot ifall du rapporterar lite mer om de integrationer du planerar att införa som du nämner i första inlägget. :)
     
    bernard gillar detta.