Diskussion: Northmill Bank kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Ascended, 5 dec 2019.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Men om de inte hade varit seriösa då hade de inte lagt ned tid till att försöka lösa problemet som du nu otursamt fick uppleva. Jag tror att de är nog mer seriösa i deras arbete än vad du tror. När du ändå påpekar det, så är det kanske en anledning till varför storbankerna är så dött när det kommer till att göra förbättringar på deras banktjänster. De gör inget eftersom deras system som de har nu är så stabila att de är för rädda att göra något ;)

    Jag tycker det är bra att det finns uppstickare som vill göra skillnad, men sen är det tråkigt att problem ibland uppstår.
     
    Sale, Buzz och jnsson gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller med dig! Jag tycker också det är bra med uppstickare och jag har genom åren stött och varit kund i många nischbanker. Sesam, Skandiabanken, ICA-banken, Volvofinans, Hoist, Marginalen, Avanza, Nordnet, Forex Bank, OKQ8, Preem, Coop m.fl. Jag har nästan alltid varit nöjd och fått bra räntor och låga avgifter. De flesta av dessa är jag fortfarande kund i.

    Men i inget fall har jag mött en sådan uppenbar amatörmässighet som präglar Rebilla. För mig är Rebilla helt outstanding när det gäller brist på erfarenhet av branschen. Det är i alla fall mitt intryck, andra kan givetvis ha andra erfarenheter. Men personligen kommer jag att hålla långt avstånd till Rebilla och Northmill Bank i framtiden.
     
    freddus gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Följetongen Rebilla fortsätter...

    Det är fortfarande amatörernas glada julafton på Rebilla. Nu fick jag besked från dem att de inte lyckats göra någon manuell utbetalning då Volvofinans konto inte har "riktiga" kontonummer med clearingnummer. Det tog dem alltså en hel dag att inse detta!
    Inte heller Rebilla har några "riktiga" kontonummer med clearingnummer men de lät totalt överraskade av att andra banker kunde köra på samma sätt...

    Rebilla hade fått Bg-nr och OCR-nummer till mitt konto på Volvofinans men det klarade de alltså inte av att betala till... Exakt samma sätt gäller för kunder som ska betala in till Rebilla, men Rebilla själva klarar alltså inte av att betala till någon annan via BG-nr och OCR-nummer utan det måste vara "riktiga" kontonummer med clearingnummer.

    Nåväl. Det positiva beskedet var att Rebilla nu ändrat i sina system så att de inte längre hämtar hem transaktionsdata när man ska göra ett uttag. De har också ändrat info-texten om detta. Så i det fallet hade de tagit till sig av min kritik. Nu ser info-texten när man gör uttag ut så här:
    upload_2020-1-16_18-16-10.png
    Eftersom kvinnan från Rebilla sa att de nu ändrat på systemet och inte längre hämtar transaktionsdata så vågade jag mig på att istället försöka göra ett uttag till min huvudbank Skandiabanken. Det verkade gå bra och det gick mycket snabbare eftersom ingen transaktionsdata hämtades.

    Jag andas inte ut riktigt ännu utan jag vill först se att pengarna kommer in på Skandia. Men än så länge verkar det fungera.

    Men den stora nyheten är alltså att Rebilla inte längre hämtar hem transaktionsdata när man gör ett uttag! :)

    Själv tänker jag dock fortsättningsvis hålla mig ifrån Rebilla även om de nu bättrat sig lite.
     
    mullepol, Sale, milky81 och 7 andra gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Helt klart en förbättring! Bra att du tog dem i örat. :D

    Men i bilden ser det ut som de fortfarande drar ut listan med konton, saldo, lån m.m. Jag skulle nog anse att det inte heller är acceptabelt. :(
     
    Fiddez och bernard gillar detta.
  5. dejan

    dejan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10E
    Det är många som har flera konton på samma bank som inte är döpta. Då är saldot enda ledtråden. Sen behöver de ju inte samla in det givetvis.
     
    bernard gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, jag gillar inte heller det här sättet att göra uttag på. Jag anser att det vore mycket bättre att jag bara behövde ange kontonummer på det konto jag vill ha pengarna till. Så går det till på alla andra banker jag har provat.

    Men Rebilla har valt att använda Tink som förmedlare till andra banker. Och då måste jag ange mitt personnummer till Tink och låta dem logga in för mig. Och på det viset så ser Tink och Rebilla en lista med alla mina konton hos resp. bank. Jag är inte helt komfortabel med den lösningen heller, men den är i alla fall bättre än att de också skulle hämta hem flera hundra av mina transaktioner.

    Personligen kommer jag att lämna Rebilla och hålla mig till banker där man kan ta ut pengar på vanligt sätt genom att bara ange det kontonummer man vill skicka pengarna till.
     
    Sale, Fiddez, freddus och 2 andra gillar detta.
  7. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Himla trist att Rebilla har strulat så mycket för dig. Men att inte kunna uppge varför de avslår din kreditansökan utan att berätta varför är riktigt dåligt. Jag har förstått nu att man blir mindre attraktiv som kund ju äldre man blir om man inte har ett jättekapital. Tråkigt men sant.
     
    akka, Sale, freddus och 3 andra gillar detta.
  8. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Tummen upp för Rebilla. Betalade fakturan tidigt i morse, pengarna har redan kommit in på kortet! Fantastiskt. Alla andra brukar ta 2-4 bankdagar på sig att notera inbetalningar! GRYMT!
     
    Sale och garpen0 gillar detta.
  9. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Viktigt att veta är att alla kreditkort och lån påverkar alltid dina framtida möjligheter till att låna (oavsett om lånet är kredit, privatlån eller bolån).

    Använder ni inte en kredit längre säg upp den direkt eftersom krediter/lån syns i er kreditupplysning i 1 år bakåt och avgör hur mycket ni får låna framöver och till vilka villkor.

    Även om ni inte utnyttjat er kredit eller alltid betalat in, finns krediterna där redo att användas och kan försämra personens betalningsförmåga i framtiden. Det är en stor risk för andra banker om ni har mycket krediter även om ni aldrig använder dem eller alltid betalar dem direkt.

    ( i ditt fall fanns det för stor risk. Du har möjlighet att utnyttja 70000 i kredit vilken sekund som helst och betalar du inte blir räntorna skyhöga. Lägg till att du är låg inkomst. Det blev för hög risk. Ladda ned Kreddy och kolla själv vad UC har satt för risk nivå på dig.)
     
    Last edited: 18 jan 2020
    Ping och Kingson gillar detta.
  10. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Värdepapperskrediter syns inte hos kreditupplysningsföretagen, vilket är tur då jag har en rätt så stor hos Avanza.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mitt kreditbetyg enl. Kreddy är 0,1.
    Screenshot_20200118-102959.png
     
    Herrputte och Sale gillar detta.
  12. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Blev en liten mc köpt idag på Rebilla kortet
    20200121_182004.jpg
     
  13. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Det är ju superlågt. Men en kreditupplysning säger mycket mer. Men en förklaring varför du fick avslag på din ansökan borde du få.
     
    svenix gillar detta.
  14. bstark

    bstark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2020
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    49

    Verkar som det sätts lite individuellt och kan höjas efter hand baserat på historik m.m. Själv har jag mer. Går att se inne i appen under Card / view your card limits.
     
    bernard gillar detta.
  15. dejan

    dejan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2019
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10E
    Jag har £50k. Jag blev inte notifierad på något sätt när det höjde det. Så det kan vara värt all kolla manuellt då och då.
     
  16. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Någon som har koll på kontantuttagen, tillkommer det ränta från dag 1? Eller kör de en Norwegian?
     
  17. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Ränta på kontantuttag är först från dagen då fakturan förfaller. Just nu är kontantuttag med Rebilla begränsat till 1000kr/vecka.
     
    Sale och Znork gillar detta.
  18. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Tack för svaret, jag kom till samma slutsats när jag läste villkoren men litade inte riktigt på mig själv. Synd på den låga gränsen bara.
     
  19. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Är man utomlands 1 vecka är det en låg gräns men ytterst få kort ger en 4000 på en månad...
     
  20. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Norwegian är rätt mycket mer generöst på den fronten, 10 000 kr per dygn och 30 000 kr per vecka.

    Spelar bara roll om man är på ställen där cash is king å andra sidan.