A-serien

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av Larsgmb, 10 jan 2020.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jag håller med mobil.se
    "sett både till den globala försäljningen och läsarintresset här i Sverige blir Samsungs Galaxy A-serie med telefoner steget under toppskiktet allt viktigare."
    Och snart släpps uppdaterade modeller, där A10 blir A11, o.s.v.
    Om man inte gillar iPhone, och tvekar att köpa kinesiskt i rådande USA konflikt, och även tvekar att köpa ett mindre märke som kanske snart insomnar, så finns egentligen bara Samsung att välja på. Och deras A-serie då.

    Idag har Swedroid egna forum för Samsungs olika premium modeller. Ett för S7, S7 edge, S8, o.s.v. Medan samtliga i A-serien klumpas ihop i Samsung Galaxy A-serien
    Kanske dags då att vända på steken:)

    Sen tycker jag personligen att Samsung gör ett misstag i att öka storleken på samtliga modeller. En del gillar visserligen stora skärmar uppåt 7". Men de flesta föredrar nog lite mindre som S10e på 5,8" och sköter eventuellt spelande/filmtittande på betydligt större skärmar.
    Men ingen telefon de lanserar i år är väl under 6".

    Det skrivs och talas mest om flaggskeppen. T.ex. om det ena efter det andra ryktet om nya Galaxy S20.
    Telefoner i A-serien är inte lika intressanta, för journalisterna.
    För oss konsumenter är det helt annorlunda.

    På 10-i-topp listan över flest sålda modeller globalt 2019 fanns 4 st av Samsungs billigare telefoner, men ingen i S- eller Note-serien.
    10 Most Sold Smartphones in 2019
    Och i Europa gick Samsung framåt tack vare Galaxy A50.
    Samsung starkt framåt i Europa – mellanmodellerna säljer bäst
    Best-selling smartphones of 2019 revealed

    Nej, jag har ändrat inställning sen jag skrev ovanstående.
    A-serien må vara mer populär än S-serien, MEN vi som köper en sådan skriver alltför sällan om dem här på Swedroid för att egna underavdelningar per modell skulle vara befogat.

    Varför kan man bara spekulera i.
    Kanske för att en premium telefon har mer finesser att diskutera.
    Eller för att de som köper en billigare telefon inte är lika teknikintresserade.
     
    Last edited by a moderator: 26 jan 2020
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om det skulle skapas tillräckligt många trådar och inlägg om smartphones i A-serien (av tillräckligt många medlemmar) skulle enskilda telefoner säkerligen få egna forum. Som du är inne på beror det nog på att de flestsa som hänger här är teknikintresserade och då blir det mycket fokus på flaggskepp samt telefoner som ger maximalt prisvärde. A-serien har aldrig varit speciellt prisvärd sett till hårdvaran. Medelsvensson kanske inte känner till att man får flaggskeppshårdvara från Xiaomi för samma pris som en telefon i A-serien.
     
  3. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Galaxy A51 och Xiaomi Mi 9 SE ligger båda i mellanprisklassen. Utifrån siffrorna här kan jag tyvärr inte avgöra ifall Xiaomin kan klassas som flaggskeppshårdvara, och A51 inte.
    Compare Samsung Galaxy A51 vs. Xiaomi Mi 9 SE - GSMArena.com
    Men för medelsvensson tror jag inte några extra millisekunder åt ena eller andra hållet är avgörande. För egen del var det tveksamheten till kinesiska lurar, så länge kriget om det ekonomiska herraväldet mellan Kina och USA pågår.
    Men vi är överens om att det inte finns underlag för egna underavdelningar inom A-serien här.:)
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi 9 SE är dock Xiaomis minst prisvärda telefon (sett till hårdvaran) så jämförelsen blir inte speciellt representativ. Samsung har inga telefoner som är i närheten av Redmi Note 8 Pro, Mi 9 eller Mi 9T/9T Pro när det gäller prisvärd hårdvara. I dagsläget kan du få Mi 9 till ett bättre pris än A51 hos en svensk butik.
     
    katho och Jörgen Ö gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Larsgmb gillar detta.
  6. Thomas Molinder

    Thomas Molinder Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung Galaxy A40

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A40
    Telefon 2:
    Xperia X Compact
    Förstår vad du menar, men skulle påstå att A40 i nuläget är extremt prisvärd sett till hårdvaran, då den i skrivande stund bara kostar kring 2300kr. Kanske inte om man fokuserar på SOC, men erbjuder ok ram, minnesmängd, SD-kort, kompakt format, bra skärm, helt ok batteritid och aktuella anslutningsmöjligheter både gällande BT, WiFi och USB-kontakt. En grym budgettelefon helt enkelt som även får löpande uppdateringar från Samsung (än så länge). Kanske inget för den som spelar mycket eller har riktigt höga krav på kameran men då kanske man måste ställa in sig på att betala mer.
     
    Larsgmb gillar detta.
  7. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Det kan man inte säga emot:)

    A-serien handlar nog om att man vill ha en ny Samsung. Men tvekar att betala allt vad S- och Note-serien kostar.
    Frågan blir då om en i A-serien kan köpas utan att behöva göra avkall på något väsentligt. Saker som optisk zoom, vattentäthet, trådlös laddning, ultrasnabb processor kan saknas.
    För de flesta är nog svaret att man kan vara utan sådant. Att det är därför A-serien blivit så populär.
     
    Last edited: 3 feb 2020