Fråga: Förklara Chromecast för mig

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Salvion, 23 jan 2020.

  1. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Routrar med 2x2 N/AC Gen1 radio och avsaknad av MU-MIMO presterar t.ex sämre när flera trådlösa enheter kommunicerar med varandra.

    Kan du förklara lite närmare vad tex NU-MIMO är för något? Visst internet modemet har några år på nacken och klarar bara 50 m/bit på trådlöst när jag provar internet hastighet på bredbanskollen. 150 är det med nätverkskabel. Tidigare stod det också att filen måste konverteras och att det suger ut batteriet fast inte nu längre. Tycker Google borde informera sina kunder att man behöver ett nyare modem för att kolla utan kabel. Snålt också att dom inte skickar med kabel i paketet. Tror det finns många hushåll som inte har höghastighetsmodem som comhem kallar dem.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja tyvärr så snålar operatörerna in på de medbundlade routrarna som oftast, för att hålla ner kostnaderna och på så vis inte tappa kunder till konkurrenterna. Men en Asus RT-AC1200 för 600kr skulle räcka att komplettera upp med för att åtminstone få vettigare trådlös funktionalitet.

    MU-MIMO står för Multiple User Multiple Input Multiple Output och funktionen innebär helt enkelt att routern/accesspunkten klarar av att prata med flera enheter samtidigt och i båda riktningar samtidigt istället för att alla enheter måste turas om med att lyssna och prata. Och med 2x2 innebär att routern har dubbla kommunikationsvägar i båda riktningar vilket då innebär att den ren teoretiskt kan lyssna eller prata med 4 enheter på en och samma gång vilket t.ex sker när din mobiltelefon snackar med routern som sen skickar vidare till Chromecast och sen tillbaks till router och därifrån tillbaks till din mobil/surfplatta. Okej, 1x1 MIMO räcker för den kommunikationen, men du har säkert andra grejer anslutna på det trådlösa nätverket utöver Chromecast och mobil. [emoji4]
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Intressant information.

    Kan du kanske säga något årtal när dessa funktioner började finnas på alla vettiga routrar som säljs (förutom de billigaste) eller är det fortfarande funktioner som saknas på många modeller på marknaden? Skulle vilja greppa om det är nya grejer eller något som funnits ett tag.

    Jag har en OnHub från 2015, TP-LINK. Försökte googla och hittade motsägande uppgifter om huruvida dessa grejer finns.
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    MU-MIMO hittar du bara på de allra senaste och dyraste routrarna alternativt på rena accesspunkter såsom UniFi NanoHD.

    Däremot så har din OnHub stöd för vanlig MIMO, även kallat SU-MIMO, där SU står för Single User eller då bara en enhet åt gången. Vilket då bara ökar hastigheten på överföring till en enhet.

    Har du uppdaterat mjukvaran i din OnHub så du kör senaste? Hur bra är signalstyrkan vid TV:n där din Chromecast är absluten? Om den är sämre så påverkar det upplevelsen negativt.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för svar.
    OnHub fick ju beröm av användare när den var ny eftersom den klarade många anslutna enheter väldigt bra, enligt utsagor. Tror någon hade uppemot 100 anslutna grejer och ändå inte upplevde problem. Jag hade därför gissat att denna teknik du nämner skulle ha funnits, men där ser man!

    Har senaste versionen på min OnHub. Du kanske blandade ihop mig med trådstartaren. Absolut inga problem med Chromecasten i mitt fall, den finns några decimeter från OnHuben så signalstyrkan ska vara mycket god. Bara slängde in funderingen om OnHub i förbifarten här i tråden, mina enheter funkar prima så att säga ;-)