(MW600-ersättare)BT-headset med snabbspolning och bra samtalsljud?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Ignatius_Pop, 22 jun 2016.

  1. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Ok, så min sista SE MW600 börjar ge upp nu så jag letar efter en ersättare som har samma funktioner men bättre ljud. Det enda MW600an inte är bra på är just ljudkvalitén vid samtal. Innan när jag pratade mest över mobila nätet så märktes det inte mkt, men på senare tid så pratar jag mkt oftare via wire, hangouts etc, som har markant bättre ljudkvalité än vanliga mobilsamtal. När jag använder mitt Sony SBH60 BT headset, så är ljudet mkt bättre(kan det bero på att den har BT 3.0? MW600 är ju lastgammal). Problemet med SBH60 är att den inte har snabbspolning, och jag behöver det när jag lyssnar ljudböcker(samt det är mindre smidigt att ha med sig än ett in ear headset som mw600).

    Så vad finns det för ersättare till MW600 runt 500 lappen? Kollat SBH20, men den finns inte tillgänglig någonstans. Sony har gjort några andra headset som ser ut som MW600 men de är för dyra eller för svåra att få tag på.

    Så någon som har tips på något annat billigt bt headset med snabbspoling och bra samtalsljud? FM radio är ett plus men inget måste.

    Ursäkta om detta är postat på fel ställe men visste inte vart ämnet annars skulle passa in.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @Ignatius_Pop@Ignatius_Pop Jag flyttar din tråd till avdelningen köpråd för bättre respons.



    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
     
  3. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Tack för hjälpen, men verkar inte finnas någon som kan hjälpa mig här heller. Är det verkligen bara jag som tycker snabbspolning via fjärren är nice?
     
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag tycker oxo det är bra men det tycker inte de som bygger bt headset, har oxo förgäves sökt efter en ersättare till mw600 men inte hittat nåt. Köpte tillslut ett samsung men det finns inte att få tag i längre det heller.
     
  5. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Fick till slut tag på en Sony SBH20(de dök upp ett gäng på prisjakt) men om någon vet någon billig Kinamodell på ebay, gearbeast el dylikt som har snabbspolning posta gärna i denna tråd.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Här kommer en ordentlig bump, men jag har just det här problemet själv nu...igen.

    Mina MW-600 börjar ge upp helt nu. Jag hade två, men en fick så kort batteritid att den har jag gjort mig av med.
    För snart ett år sedan så letade jag efter ersättare, men hittade inget vettigt så jag köpte BTA 2.0 från Netonnet, men nu fick jag mail om att de återkalls på grund av för mycket bly i lödningarna. Sen hade de inte heller funktion för att byta till nästa spår eller snabbspola, men det fick jag leva med. De kostade bara 99 kr/styck.

    Nu har jag återigen sökt efter en värdig ersättare, men hittar väldigt lite. Det verkar mest vara true wireless som gäller, men det funkar dåligt när jag är ute och springer. Jag vill snabbt kunna ta ut lurarna utan att riskera att tappa bort dem i skogen och leran.
    Av den anledningen var MW-600 så bra (och BTA 2.0). Man klippte fast enheten på bröstremmen eller i tröjan och pluggade i de lurar som passade för dagen. Ingenting som skumpade runt när man sprang och väldigt lite vikt hamnade på sladden upp till öronen.
    Med en basenhet och valfria lurar så kan jag ha med mig ett par stycken enheter och flytta lurarna till nästa enhet när batteriet börjar tryta i den första.

    MW-600 hade även FM-radio om man tröttnade på det man lyssnade på så det var en bra bonus.

    Sony SBH20 ser vettig ut, men den har också utgått.
    Sony MW1 har också utgått.

    Sony SBH24 och SBH56 är några alternativ, men de har inga kontroller för att byta spår.

    Här hittade jag faktiskt ett alternativ som ser vettigt ut:
    Bluetooth musikmottagare med Clip - Köp på 24.se
    Noname, men den har åtminstone byte av spår. Priset är ganska vettigt också.
     
  7. enokbengtsson

    enokbengtsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Fiio BTR1k eller uBTR kanske kan vara något? Tyvärr inte snabbspolning men byta spår finns samt USB-C kontakt.
     
    e7andy gillar detta.
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Intressant. Känns som betydligt högre kvalitet än den jag hittade.
    Även BTR1 fungerar.

    Man håller in volym + eller - i 2 sekunder för att byta spår framåt eller bakåt.

    Inte helt lätt att hitta en återförsäljare i Sverige eller vettig utomlands.
    Jag söker mest efter uBTR på grund av den lilla storleken.

    Här hittade jag BTR1 för 72000 kr :D Något måste ha gått allvarligt fel i prissättningen där.
    FIIO BTR1 trådlös Bluetooth DAC aptX Trådlös Hi-Fi DAC och förstärkare. Handsfree och Bluetooth med aptX | LIONTECH
    Alternativt så säljs den på Komplett för 749 kr
    Fiio BTR1 trådlös Bluetooth DAC aptX - Tillbehör

    mobileZtore är en för mig okänd butik som säljer både BTR1k och BTR1 till priser på runt 600 kr.
    Svenskt aktiebolag i Uppsala. Bolaget bakom heter uZtore.
     
    Last edited: 28 nov 2019
  9. enokbengtsson

    enokbengtsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Finns att köpa från Amazon.de, https://www.amazon.de/dp/B07D8K76F4/?tag=oid02-21

    Jag har haft uBTR men tyvärr dog den av fukt (misstänker jag) ganska fort.
    Har nu en BTR1k som jag är nöjd med, bättre (högre) ljudnivå än uBTR och kvalitetskänslan är bättre.
    Båda köpta av Fiio store via Amazon.de
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Grymt bra! Tackar. Jag beställde en uBTR på direkten.
     
    enokbengtsson gillar detta.
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nu har jag använt min FiiO μBTR i ett par månader och den fungerar verkligen superbra. Den gör allt som jag vill. Snabbspolning klarar jag mig oftast utan. Har saknat det en gång, men det är inte så allvarligt.
    Batteritiden påstås vara 9 timmar (i ideala förhållande så klart). Jag har kommit upp i ca 7-8 timmar vilket nog får anses vara ok då jag använder den uteslutande utomhus i runt 5 gradig temperatur.

    Jag trodde det skulle vara avigt att byta spår framåt med knappen för att sänka volym, men det är väldigt naturligt och enkelt. Att höja volymen kräver att man trycker på mittenknappen vilket är krångligare. Särskilt med fingervantar på. Att byta spår framåt och sänka volymen är det man vill göra mest akut.