Problem: Svullet batteri, reklamationsrätt? Erfarenheter av Huawei?

Diskussion i 'Allmänt' startad av mb-dape, 28 jan 2020.

  1. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Detta har ju diskuterats lite tidigare men gällde då främst Samsung.

    I mitt fall är det en Mate 9 Pro. I samband med att batteriet svällde upp så att skärmen lossnade på ena sidan så dog även blixten/lampan. Hade det bara varit batteriet hade man ju kunnat byta det själv utan att krångla med Huawei.

    Huawei rekommenderar att jag vänder mig till Elgiganten där den är köpt, men man har väl möjlighet att reklamera direkt till tillverkaren också.

    Har någon erfarenhet av hur Huawei eller Elgiganten hanterar reklamationer (efter garantitid men inom tre år) som gäller svullna batterier?

    Vore toppen med lite input innan jag bestämmer mig för var jag ska skicka in den. :)
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Reklamationer gör man enbart mot säljaren (men de kan såklart hänvisa till samarbetspartner) eftersom det är en del av köpeavtalet, och det avtalet är ju bara mellan köpare och säljare. Eftersom köpet ägde rum för över 6 månader så är det dock du som köpare som måste bevisa att felet var ursprungligt, alltså att det fanns där när du köpte varan och inte beror på hantering av telefonen. Eftersom det finns en mängd olika faktorer som kan göra att batteriet svullnar (tappat telefonen, utsatt den för för stora temperaturändringar o.s.v.) så kan det nog bli svårt att bevisa om Elgiganten säger nej...
     
    mb-dape och bernard gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge företaget du köpte telefonen av finns kvar så ska man alltid göra reklamationen till säljaren, har däremot företaget gått i konkurs, så kan man vända sig till tillverkaren. Så i ditt fall, i o med att Elgiganten finns kvar som företag, ska du vända dig till Elgiganten
     
    mb-dape och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var noga med att understryka att det handlar om ett fabriksfel.

    Ett korrekt konstruerat batteri sväller inte även om batterier ses som förbrukningsvaror.

    Jag vet att en del försöker slingra sig genom att hänvisa till batteriet som en förbrukningsvara, men det är ju nonsens i fall som dessa.

    Vi har haft en del trådar om batterier som sväller där bla Samsung både nekat garanti (de lämnar bara ett år på batteriet) och sedan varit bråkiga när det övergått till ett reklamationsärende, men i slutändan har det alltid löst sig.

    Det gäller bara att påpeka att detta inte har något med batteriets cykler eller ålder att göra, utan är ett resultat (så länge batteriet inte har fysiska skador) av brister i tillverkningen.
     
    mb-dape gillar detta.
  5. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar! Jättebra info. Den är nästan i nyskick i övrigt så det finns inga synliga fysiska skador. Förutom nu då när skärmen har släppt på ena sidan så det är ett hål rätt in i telefonen. :)

    Undrar hur det har påverkat batteriet att man har laddat med den medföljande SuperCharge-laddaren? Både telefon och laddare har alltid blivit ganska varma. Jag hade även en vanlig Mate 9 som levererades med en standardladdare, den blev inte alls lika varm, men samtidigt så laddade den ju mycket långsammare.
     
  6. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Hm, intressant.
    Insåg precis att min Mate 10 Pro har en baksida där limmet har gett med sig rejält, trots att den har haft ett case på och man kan inte ens hitta en "hairline" på varken skärm eller baksidan. Problemet är dock att garantin gick ut i december, 2019. Har så klart kvittot från Telia kvar.

    Är det bara att slänga luren? Reklmationsrätten gäller ju i 3 år men är det ens värt ett försök? Det är förstå gången jag har varit med om att ett batteri har har svällt trots att jag har ägt uppemot hundra mobiltelefoner i mitt liv.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om det inte är några skador på telefonen eller så, så ser jag inte någon anledning till varför det inte ens är värt ett försök. Jag skulle testa
     
    bernard och Millwad gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag säger som @jnsson@jnsson. Helt klart värt ett försök om telefonen är i bra skick!

    Mikrorepor/tecken på normalt bruk är inga kosntigheter, bara chassit och glas är intakt i övrigt.

    Det är alltid möjligt att de använder fuktkortet dock, så det får man vara förberedd på.